مهمترین خبرهای هسته‌ای از وین؛ نشست ایران و ۱+۵ و احتمال نگارش متن توافق نهایی

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

مهمترین خبرهای هسته‌ای از وین؛ نشست ایران و ۱+۵ و احتمال نگارش متن توافق نهایی

ایران > سیاست‌خارجی – ممتازنیوز:
نشست رسمی هیات‌های مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و ۱+۵ در مقر اروپایی سازمان ملل متحد به ریاست «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه و «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد تا طرفین بار دیگر تمام موضوعات مطرح شده را مرور کنند.

ایرنا نوشت: نشست رسمی و عمومی هیات های مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران و ۱+۵ حدود دو ساعت طول کشید.

در این نشست سید عباس عراقچی، مجید تخت روانچی، حمید بعیدی نژاد، پژمان رحیمیان، محمد امیری، داود محمد نیا که همگی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران هستند، حضور دارند.

«رضا نجفی» سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در این مذاکرات حضور دارد.

تیم مشورتی حقوقی به ریاست «امیر حسین زمانی نیا» نیز ظریف را در این مذاکرات همراهی کنند که در این تیم «جمشید ممتاز» استاد برجسته روابط بین الملل نیز حضور دارند.

در این مذاکرات، «وندی شرمن» نماینده آمریکا، «سایمون گس» نماینده انگلیس، «نیکولاس دوریویر» نماینده جدید فرانسه، «هانس دیتر لوکاس» نماینده آلمان، «سرگئی ریابکوف» نماینده روسیه و نیز نماینده چین حضور دارند.

روز گذشته، ظریف و ویلیام جوزف برنز قائم مقام و معاون ارشد وزیر امور خارجه آمریکا با حضور اشتون نشست سه جانبه ای در هتل محل اقامت خود داشتند.

برنز در هفته گذشته نیز در ژنو سوئیس ۱۱ و نیم ساعت با معاونان وزیر خارجه ایران با حضور معاون اشتون دیدار و گفت و گو کرد.

دیدارها و رایزنی های دو جانبه میان ایران و هیات های ۱+۵ به منظور نزدیک کردن هر چه بیشتر دیدگاهها، کاستن از اختلافات و رسیدن به تفاهم بر سر موضوعات مورد بحث در موضوع هسته ای و تحریم ها است تا طرفین بتوانند هر چه سریعتر نگارش متن توافق نهایی (جامع) را آغاز کنند.

گرچه در دور قبلی مذاکرات که از ۲۳ تا ۲۶ اردیبهشت ماه در وین برگزار شد، طرفین به دلیل اختلافات گسترده به پیشرفت محسوسی دست نیافتند و نتوانستند نگارش متن توافق نهایی را آغاز کنند.

احتمال آغاز نگارش متن توافق نهایی از امروز/ روند «خیلی خوب» مذاکرات

یک عضو تیم مذاکره کننده هسته ای که خواست نامش فاش نشود اظهار داشت: به احتمال بسیار زیاد از امروز نگارش متن توافق نهایی میان ایران و گروه ۱+۵ آغاز خواهد شد .

این دیپلمات تصریح کرد: گرچه اختلافات بسیار بوده اما با رایزنی های دو جانبه و چند جانبه ای که پیش از شروع رسمی مذاکرات با ۱+۵ صورت گرفته است، طرفین دیدگاهها و نظرات خود را بسیار شفاف و روشن درباره دیدگاهها و پیشنهادات طرف مقابل مطرح کرده اند و لذا هر یک از آنها بطور کامل از دیدگاههای یکدیگر آگاهی دارند.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای، روند و فضای دور جدید مذاکرات را به رغم وجود اختلافات « خیلی خوب» توصیف کرد و گفت: در مورد هر یک از موضوعات مورد اختلاف که تفاهمی صورت گیرد، «روزنه ای» باز شده که بر روی سایر موضوعات نیز تاثیرگذار است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به مذاکرات دو جانبه با آمریکا، طرف آمریکایی مصمم به بازشدن چنین روزنه ای هست یا خیر؟ گفت: اراده آنها را مثبت می بینیم اما این مذاکرات همچون « دوی استقامت» است که باید طرفین تا انتهای رقابت بتوانند برای رسیدن به هدف مطلوب دوام بیاورند.

برنز؛ دیپلماتی که می تواند بقا و دوام مذاکرات را حفظ کند

این دیپلمات در پاسخ به سوالی درباره حضور «ویلیام جوزف برنز» قائم مقام و معاون ارشد وزیر امور خارجه آمریکا و تاثیر حضور وی بر روند مذاکرات نیز اظهار داشت: « برنز ، دیپلماتی محترم و خلاق است که بسیار خوب ارتباط برقرار می کند .»

این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای با بیان انیکه حضور برنز می تواند «بقا و دوام مذاکرات را حفظ کند»، گفت: حضور این دیپلمات آمریکایی در مذاکرات نشانه این است که آمریکایی ها اراده کرده اند مذاکرات به سرانجامی برسد.

وی تصریح کرد: دولت آمریکا مشکل افکار عمومی خود را دارد و باید بتواند افکار عمومی خود را قانع کند که به این توافق نیازمند است و از این رو، حضور برنز بسیار مفید است.

وی با تاکید بر اینکه اختلاف نظرهای سیاسی در آمریکا بسیار جدی است، اظهار داشت: در ماه نوامبر انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا برگزار خواهد شد و آنها نگران وضعیت خود در این انتخابات هستند.

اختلافات بر سر غنی سازی، تحریم ها و مدت زمان توافق نهایی

اختلافات عمده میان ایران و ۱+۵ در راه رسیدن به توافق نهایی درباره موضوعاتی همچون غنی سازی، تحریم ها و مدت زمان توافق نهایی است.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای نیز با تایید این موارد اختلافی اظهار داشت: چگونگی لغو تحریم ها از نظر آمریکایی ها، کار «پیچیده و دشواری» است در حالی که این لغو کامل این تحریم ها را خواستار است.

ویلیام برنز امروز (سه شنبه) وین را ترک کرد.

ریابکوف: نگارش متن تقریبا آغاز شده است

سرگئی ریابکوف نماینده روسیه در ۱+۵ نیز امروز در جمع خبرنگاران دیدار خود را با سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران خوب و سازنده توصیف کرد و در پاسخ به این پرسش که مذاکرات درباره نگارش متن پیش نویس آغاز شده است؟ گفت : ما خیلی جلو نرفته ایم اما در فرایندش هستیم.

ریابکوف در پاسخ به این سوال که آیا نگارش متن پیش نویس آغاز شده است ؟ نیز گفت: تقریبا.

قرار است عصر امروز به وقت محلی، نشست کارشناسی میان ایران و ۱+۵ به ریاست حمید بعیدی نژاد مدیر کل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه و استفان کلمنت دستیار ویژه کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شود.

— .

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.