مهم ترین اقدام در مواجهه با گرمازدگی

خبرگزاری آریا- انتقال به یک مکان خنک و دور کردن از منبع تولید گرما، خنک کردن توسط کمپرس سرد و خیس و باد زدن آرام به گونه ای که بیمار دچار لرز نشود، از مهم ترین اقدامات لازم در مواجهه با فرد گرمازده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا، مسئول واحد آموزش مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کاشان با اشاره به اینکه بالا آوردن ۳۰ درجه ای پاهای فرد گرمازده، برای خون رسانی بهتر به بدن ضروری است، گفت: اکسیژن رسانی به بیمار، خارج کردن لباس ها تا حد امکان، شل کردن مقدار لباسی که امکان بیرون آوردن آنها نیست و نگه داشتن بیمار در راحت ترین وضعیت ممکن از دیگر اقدامات ضروری برای بهبود وضعیت فرد گرما زده است.
محمد پرآور افزود: براین اساس، بدن دائماً حرارت و میزان تعادل مقدار گرمای تولید شده و از دست رفته را کنترل می کند.
وی تصریح کرد: این مساله، با توجه به اینکه بدن باید حرارت خود را در یک حد بهینه نگه دارد تا جایی که سلول ها بتوانند به فعالیت عادی خودشان ادامه دهند، از اهمیت بسیاری برخوردار است.
مسئول واحد آموزش مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کاشان اظهار داشت: مشکلات قرار گرفتن انسان در معرض گرما از ایجاد نوعی احساس ناراحتی خفیف تا موارد اورژانسی تهدید کننده حیات، متغیر است.
پرآور خاطرنشان کرد: اغلب آسیب های گرمایی در اوایل تابستان بروز می کند، پیش از آن که بدن انسان خود را با دمای این فصل وفق دهد.
وی یادآور شد: مواردی همچون کرامپ (گرفتگی عضلانی)، بی رمقی و گرمازدگی از آسیب های گرمایی هستند.
مسئول واحد آموزش مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کاشان اظهار داشت: کرامپ ها، کم خطرترین شکل آسیب های گرمایی هستند که به شکل اسپاسم های عضلانی به دلیل از دست دادن مقدار بسیار زیادی نمک در طی تعریق فراوان یا مقدار بسیار زیادی آب نوشیده شده توسط بیمار رخ می دهد.
پرآور گفت: بی رمقی گرمایی نیز در نتیجه فعالیت جسمانی شدید در یک محیط داغ و مرطوب رخ می دهد.
وی افزود: در چنین موردی، دمای پوست بیمار عادی تا خنک، رنگ پریده یا خاکستری و عرق کرده است.
وی تصریح کرد: اگر اقداماتی برای انتقال بیمار به یک محیط خنک یا توقف فعالیت جسمانی و جایگزین کردن مایعات از دست رفته صورت نگیرد، وضعیت او وخیم تر شده و بیمار دچار گرمازدگی می شود.
مسئول واحد آموزش مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کاشان تاکید کرد: پیدایش این شرایط، نوعی اورژانس طبی تهدیدکننده حیات با مرگ و میر متغیر از ۲۰ تا ۷۰ درصد است و چنین بیماری از پوستی داغ و قرمز برخوردار است.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.