مهم ترین کارآیی های اندروید ۵

 چند ماهی از معرفی نسخه‌ی پنجم اندروید به نام آبنبات چوبی می گذرد.رونمایی از این سیستم عامل سر و صدای زیادی را به همراه داشت. در این مطلب سعی داریم تا به کلیدی‌ترین قابلیت‌های این سیستم‌عامل جدید گوگل بر روی گوشی‌ها و تبلت‌های نکسوز و پس‌ازآن بر روی دیگر دستگاه‌ها اشاره داشته باشیم.

شاید بتوان مهم‌ترین ویژگی این نسخه را تحول ظاهری اندروید و استفاده از شیوهٔ طراحی Material Design دانست.

وقتی برای اولین بار یک گوشی اندروید را روشن می‌کنید با تنظیمات مختلفی مثل تنظیم حساب گوگل، فیس‌بوک، واردکردن مخاطبین و … مواجه هستید. در اندروید L قابلیت جدیدی به نام Tap & Go وجود دارد که تنها با نزدیک کردن دو دستگاه به هم، حساب گوگل، تنظیمات، برنامه‌ها، اطلاعات و حتی ویجت‌ها و تصویر پس‌زمینه را از تبلت یا گوشی قبلی به دستگاه جدید منتقل می‌کند.

Tap & Go

اندروید آب نبات چوبی

Tap & Go از NFC برای شناسایی و از بلوتوث برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند. لذا برای این کار می‌بایست هر دو گوشی دارای NFC باشند.

چراغ‌قوه

برنامه‌های چراغ‌قوه که تنها چراغ ال ای دی دوربین را روشن می‌کنند بسیار پرطرفدار هستند. به همین خاطر گوگل تصمیم گرفته آن را به‌صورت پیش‌فرض درون منوی تنظیمات سریع اندروید قرار دهد.برای استفاده از آن نوار تیره‌رنگ بالای صفحه را به پایین بکشید. سپس انگشتتان را روی قسمت بالای نوتیفیکیشن‌ها بزنید تا منوی تنظیمات سریع باز شود. گزینهٔ Flashlight به همراه گزینه‌هایی مثل روشن و خاموش کردن بلوتوث و تنظیم نور صفحه در این قسمت قرار دارند.

Notification هایی که نباید بر روی صفحهٔ قفل ظاهر شوند

اندروید آب نبات چوبی

در اندروید L تمام نوتیفیکیشن‌ها بر روی صفحهٔ قفل نمایش داده می‌شوند و حتی می‌توانید با آن‌ها کار بکنید. مثلاً با یک‌بار زدن انگشت به پیام پاسخ بدهید یا نوتیفیکیشن را با کنار کشیدن حذف کنید. دو بار زدن انگشت نیز برنامهٔ مربوطه را باز می‌کند.

البته اگر نمی‌خواهید برخی از نوتیفیکیشن‌ها مثل پیام‌های خصوصی بر روی صفحهٔ قفل نمایش داده شوند،‌ باید وارد تنظیمات گوشی شده و از بخش Sound & notification گزینه‌ی When device is locked را بزنید. سپس یکی از گزینه‌های Hide sensitive یا Don’t show notifications را انتخاب کنید که به ترتیب به معنای مخفی کردن نوتیفیکیشن‌های حساس و اصلاً نشان ندادن نوتیفیکیشن‌ها هستند.

محدود کردن کاربر درون یک برنامه 

اندروید آب نبات چوبی

شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که می‌خواهید گوشی‌تان را دست یک بچه بدهید تا Angry Birds بازی کند ولی می‌ترسید که سراغ برنامه‌های دیگر برود و گوشی‌تان را به هم بریزد. در اندروید L می‌توانید او را به بازی یا برنامهٔ موردنظر محدود کنید. این کار در اندروید L اصطلاحاً «پین کردن» گفته می‌شود.

این گزینه در آدرس Settings -> Security -> Screen pinning فعال می‌شود. سپس با فشار دادن دکمهٔ مربع، گزینهٔ پین برای محدود کردن کاربر نمایش داده می‌شود. برای برداشتن پین یک برنامه کافی است دکمهٔ مثلث و مربع را باهم نگه‌دارید. اگر بر روی گوشی‌تان قفل گذاشته باشید در هنگام فعال کردن پین می‌توانید آن قفل را برای درآوردن گوشی از حالت پین نیز بکار ببرید.

نظارت بر میزان مصرف اینترنت

اندروید آب نبات چوبی

اینترنت موبایل بسیار گران است، لذا بهتر است بر مصرف خود نظارت داشته باشید تا مجبور نشوید به خاطر کارهای غیر ضروری مثل به‌روزرسانی نرم‌افزارها هزینه‌ی گزافی بپردازید. در تنظیمات اندروید می‌توانید میزان مصرف خود را در بازه‌های مختلف مشاهده کنید و حتی برای آن محدودیت بگذارید. در اندروید L لازم نیست وارد تنظیمات گوشی شوید. میزان مصرف اینترنت در صفحه‌ی نوتیفیکیشن‌ها که با پایین کشیدن نوار بالای صفحه باز می‌شود، نمایش داده می‌شود.

پیش‌بینی زمان تمام شدن باتری

اندروید آب نبات چوبی

در اندروید L وقتی به صفحهٔ بررسی شارژ باتری در تنظیمات می‌روید، زمان پیش‌بینی‌شده برای اتمام شارژ باتری نوشته‌شده است. اگر گوشی را به شارژر وصل کنید زمان پیش‌بینی‌شده برای کامل شدن شارژ نمایش داده می‌شود. در صفحهٔ قفل نیز چند دقیقه پس از اتصال گوشی به شارژر زمان پیش‌بینی‌شده برای کامل شدن شارژ نوشته خواهد شد.

برای باز کردن قسمت بررسی شارژ باتری در اندروید L کافی است نوار بالای صفحه را پایین بکشید و انگشتتان را روی علامت باتری بزنید.

جستجوی تنظیمات

اندروید آب نبات چوبی-

در اندروید L می‌توانید درون تنظیمات به دنبال یک گزینهٔ خاص بگردید که نمی‌دانید در کدام بخش از تنظیمات قرار دارد. حتی شبکه‌های وای فای نیز درون نتایج جستجو نمایش داده می‌شوند. برای فعال کردن جستجو در تنظیمات از آیکون ذره‌بین استفاده کنید.

حالت میهمان

 اندروید آب نبات چوبی

یکی از مشکلاتی که با آن روبرو هستیم، این است که شخصی گوشی‌مان را می‌گیرد تا کمی با آن کار بکند ولی وارد اطلاعات و برنامه‌های شخصی ما می‌شود یا تنظیمات را به هم می‌ریزد. در اندروید L علاوه بر قابلیت محدود کردن کاربر درون یک برنامه، قابلیت ایجاد حساب کاربری میهمان وجود دارد. برای این کار نوار بالای صفحه را پایین بکشید و انگشتتان را روی تصویر حساب کاربری‌تان بزنید تا صفحهٔ User باز شود. سپس با زدن گزینهٔ Add guest یک کاربر میهمان ایجاد می‌شود.

کاربر میهمان دسترسی به اطلاعات و برنامه‌های کاربر اصلی ندارد، گویا با یک گوشی صفر کار می‌کند. او می‌تواند برنامه نصب کند، وارد حساب گوگل خود شود، عکس بگیرد و … ولی این کارها درون حساب خودش خواهد بود و با حذف حساب میهمان تمام پیشینهٔ کار او از بین خواهد رفت. حتی می‌توان تماس گرفتن را برای کاربر میهمان غیرفعال کرد.

Chromecast درون اندروید

 اندروید آب نبات چوبی
کروم کست (Chromecast) دستگاهی است که به تلویزیون متصل می‌شود و می‌تواند فیلم، عکس و صفحهٔ گوشی یا تبلت اندروید را بر روی تلویزیون نمایش دهد. برای این کار نرم‌افزاری وجود دارد که دارندگان گوشی با اندروید ۴.۴.۲ می‌توانند آن را نصب کنند ولی در اندروید L این نرم‌افزار جزو قابلیت‌های خود اندروید شده و دیگر نیازی به نصب نرم‌افزار نخواهد بود.

دستگاه‌های مورداطمینان

دستگاه مورداطمینان (Trusted Device) دستگاهی است که با بلوتوث یا NFC با گوشی ارتباط برقرار می‌کند و اطمینان می‌دهد که گوشی در دست شخص قابل‌اطمینانی است. با این کار قفل گوشی از کار می‌افتد و دیگر احتیاجی به واردکردن رمز یا کشیدن الگو نخواهد بود. برای تنظیم دستگاه‌های مورداطمینان به آدرس Settings -> Security -> Smart Lock بروید.

ادامهٔ کار قبلی بعد از خاموش و روشن کردن گوشی

لیست برنامه‌های اخیر یا با نگه‌داشتن دکمهٔ خانه یا در برخی دستگاه‌ها با دکمه‌ی مخصوص خود باز می‌شود. در نسخه‌های قبلی اندروید اگر گوشی را خاموش و روشن می‌کردید، این لیست خالی می‌شد. ولی در اندروید L بعد از خاموش و روشن کردن گوشی می‌توانید با زدن دکمهٔ مربع، لیست برنامه‌ها و صفحات اینترنتی اخیر که بازکرده بودید را ببینید و به کار قبلی‌تان ادامه دهید.

تخم‌مرغ شانسی اندروید L

 اندروید آب نبات چوبی

اندروید L همانند نسخه‌های پیشین اندروید دارای یک قابلیت تفریحی است که تخم‌مرغ شانسی یا Easter egg نامیده می‌شود. برای باز کردن این تخم‌مرغ، تنظیمات اندروید را بازکنید و وارد About phone بشوید. سپس چهار بار بر روی گزینه‌ای که نسخهٔ اندروید را نوشته بزنید تا صفحه‌ای شامل علامت آب‌نبات‌چوبی باز شود. در این صفحه چند بار انگشتتان را بزنید و سپس چند ثانیه انگشتتان را بر روی صفحه نگه‌دارید تا وارد بازی مخفی اندروید L بشوید. این بازی مشابه Flappy Bird است که به‌جای پرنده، لوگوی اندروید در صفحه حرکت می‌کند.

در مصرف باتری صرفه‌جویی کنید

در اندروید L قابلیتی به نام Battery Saver وجود دارد که با کاهش شارژ باتری به‌صورت خودکار فعال می‌شود. خودتان نیز می‌توانید آن را به‌صورت دستی در تنظیمات باتری فعال یا غیرفعال کنید. Battery Saver برخی قابلیت‌ها مثل ویبره، به‌روزرسانی خودکار فیس‌بوک، دریافت ایمیل‌های جدید و … را غیرفعال می‌کند و عملکرد گوشی را نیز با کاهش فرکانس تصویر صفحه و … ضعیف می‌کند تا باتری کمتر مصرف شود. گفته‌شده این قابلیت می‌تواند وقتی باتری در حال تمام شدن است، بیشتر از یک ساعت به زمان کار گوشی بیفزاید.

– .

نمناک
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.