«مه‌پاشی» عملی بدون پشتوانه علمی برای مقابله با آلودگی هواست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

محیط زیست > آلودگی
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مه‌پاشی و یا روش‌های دیگری از این دست برای کاهش آلودگی هوا پایه علمی ندارد، گفت: سازمان محیط زیست با اجرای این طرح ها که اصولا اجتهادهای فردی است مخالف است.

محمدجواد محمدی زاده پیش از ظهر سه شنبه در نشست خبری، اجرای طرح‌های مربوط به برنامه جامع کاهش آلودگی هوا از جمله ارتقاء سوخت و صنعت خودروسازی در کلان‌شهرهای کشور را موفقیت‌آمیز دانست و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود ۳۰ درصد از آلاینده‌ها در سال جاری نسبت به سال گذشته در تهران کاهش داشته است.

به گزارش مهر، محمدی‌زاده با بیان اینکه در شهرهایی مانند اراک و اصفهان آلاینده‌ها تا ۶۰ درصد در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش داشته‌اند، مهمترین دلایل این کاهش آلودگی را تقویت حمل و نقل عمومی، بهبود مدیریت و مهندسی ترافیک شهری در این کلان‌شهرها عنوان کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مه‌پاشی هیچ نقشی در کاهش ریزگردها ندارد، اظهارداشت: ریزگردها عموما تا ارتفاع ۸ کیلومتری جو وجود دارد که به دلیل قطر زیاد و حجم بالای آن‌ها روش‌هایی از این دست اثری بر روی آن‌ها ندارد و تنها به صورت محدود و منطقه‌ای شاید بتوان از این روش‌ها استفاده کرد.

محمدی زاده در پاسخ به اینکه برخی از مسئولان بروز خشکسالی در کشور را به تخلیه بار ابرها بر اساس نیاز دیگر کشورها نسبت می‌دهند، تصریح کرد: امروزه دلایل علمی وجود دارد که برخی کشورهای اروپایی بار ابرها را تخلیه می‌کنند و در جلساتی که با کشورهای مختلف از جمله ترکیه داشته‌ایم، مسئولان ارشد این کشورها نیز نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه عمده موضوع خشکسالی در کشور به تغییرات آب و هوا و کاهش نزولات جوی مربوط می‌شود، یادآور شد: اما برخی خشکسالی‌ها در ایران و سایر کشورهای اطراف به دلیل تخلیه بار ابرها است که دیگر کشورها انجام می‌دهند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه بیان کرد: اما به دلیل نداشتن مستندات قابل قبول و ملاحظات سیاسی نمی‌توان نام کشورهایی که این اقدام را انجام می‌دهند، عنوان کرد.

به گفته محمدی زاده، با این حال در صورت جمع‌آوری مستندات و با توجه به اینکه مولفه‌های اصلی حیات در حوزه محیط زیست حدود جغرافیایی ندارد و هیچ کشوری حق بهره‌برداری بیش از حد از این منابع را ندارد از لحاظ حقوقی این مسئله را پیگیری می‌کنیم.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.