مه‌پاشی هوا برای کاهش آلودگی!

مقابله با آلودگی هوای تهران از معضلاتی است که تاکنون هیچ نهاد و سازمانی نتوانسته برای آن طرح قابل قبولی ارائه کند و یکه‌تازی آلودگی هوای تهران در غیاب طرح‌های کارآمد مسئولان همچنان ادامه دارد و نزدیک شدن به فصل پاییر دوباره دلهره وارونگی هوا و افزایش بیماری‌های قلبی را در شهروندان زنده کرده است.

مهدیه تقوی‌راد/تهران امروز: محمودی، معاون استاندار تهران معتقد است آلودگی‌های فصلی در تهران حذف شده و نگرانی موجود در خصوص ذرات معلق کمتر از ۲٫۵ میکرون است که از اصلی‌ترین مشکلات آلودگی هوا هستند.

استانداری تهران یکی از نهادهایی است که هر چند مدت یک بار با ارائه راهکارهایی در باره مسائل مختلف سعی در رفع و رجوع مشکلاتی دارد که اگر گره آن در زمان خودش با دست باز می‌شد دیگر احتیاجی به این نداشت که امروز برای باز کردن گره این مشکلات به دندان متوسل شد.

سال ۸۹ برای نخستین بار طرح استفاده از دستگا ه‌های تهویه هوا و آبپاشی تهران به منظور کم کردن ‌آلودگی هوای پایتخت، کاهش اثرات وارونگی و تلطیف هوای شهر تهران و همچنین کاهش دما از سوی استانداری تهران ارائه شد. بر اساس این طرح ایجاد باران مصنوعی در تهران نه با بارور کردن ابرها که به وسیله هواپیماهای تک موتوره

سم پاش وزارت جهاد کشاورزی که گنجایش مخزن آنها دو هزار لیتر یعنی برابر با دو متر مکعب است، انجام گرفت.

این طرح پر هزینه و البته بی‌فایده به وسیله پنج هواپیما برای اولین بار در جهان درتهران انجام شد اما هیچ نتیجه‌ای در بر نداشت و هوا همچنان در وضعیت هشدار قرار داشت. این درحالی بود که قبل از اجرایی شدن این طرح «فانتزی» اکثر اعضای کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران با آن مخالف‌ بودند و معتقد بودند این طرح تمام قواعد و قوانین علمی در دنیا را زیر سوال می برد. اما استاداری تهران بدون وجه به نتایج و هزینه‌های بالایی که برای اجرایی شدن این طرح باید هزینه می‌شد آن را اجرایی کرد.

این در حالی است که به گفته کارشناسان اگر قرار باشد یک میلی‌متر باران مصنوعی در تهران ببارد و با توجه به ظرفیت مخزن هواپیماهای سم پاشی که برای این کار در نظر گرفته شده‌اند برای باریدن یک میلی‌متر باران در تهران نیاز به ۶۴۰ هزار بار پرواز هواپیمای تک‌موتوره است که در صورت ۱۰‌فرونده شدن هواپیماها، باید ۶۴ هزار بار این پروازها انجام شود تا به میزان یک میلی‌متر شهر تهران آبپاشی شود.

اگر چه این طرح هیچ نتیجه‌ای در بر نداشت اما در سومین ماه سال جاری نیز محمودی برای کاهش آلودگی ناشی از گرد و غبارهایی که به تهران رسیده بودند، طرحی را ارائه کرد که بر اساس آن شهرداری تهران می‌بایست برای کمک به مهار ریزگردهای پایتخت از مخلوط آب و چسب در خیابان‌های تهران استفاده کند تا این ذرات به کف خیابان چسبیده و قابلیت مانور در هوا را نداشته باشند، طرحی که هیچ پشتوانه علمی نداشت اما بیان آن از زبان معاون استاندار تهران که سابقه ارائه چنین طرح‌هایی را دارد نه تنها تعجب هیچ کس را در پی نداشت بلکه هیچ مسئولی خارج از استانداری تهران برای لحظه‌ای نیز به اجرایی شدن این طرح حتی فکر نکرد.

اما جدید‌ترین طرحی که از سوی استانداری تهران به منظور کاهش آلودگی هوا ارائه شده طرح «مه پاشی» هوای شهر است. بر اساس این طرح «مدرن» که به نظر می‌رسد مانند دیگر طرح‌های استانداری در خصوص کاهش آلودگی هوای تهران در دنیا بی‌نظیر باشد، استانداری تهران با استفاده از دستگاه‌های مه پاش سعی می‌کند تا «با تبدیل آب به مه رطوبت موجود در هوا را افزایش داده تا به این ترتیب ذرات معلق موجود در هوا سنگین شود.» به این ترتیب به نظر می‌رسد با وجود پیشنهاد بدیع استانداری تهران شهروندان تهرانی در پاییز و زمستان سال آینده و شاید هم در سال‌های آتی مشکلی در خصوص ذرات معلق موجود در هوا نداشته باشند و به این ترتیب میزان مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوای تهران نیز به طرز باورنکردنی کاهش خواهد یافت.

معاون استاندار تهران که ظاهرا فراموش کرده سال ۸۹ طرح آبپاشی تهران به رغم تمام انتقادها یی که به آن شد اجرایی شده در خصوص راهکارهای سازمان متبوعش در خصوص کاهش آلودگی هوا به این نکته اشاره می‌کندکه «یکی از راه‌های کاهش ذرات معلق هوا آبپاشی است که انجام نشده» اما روش‌های مدرنی مانند استفاده از دستگاه‌های مه‌پاش می‌تواند در خصوص کاهش آلودگی هوا مورد استفاده قرار بگیرد. وی به این نکته نیز تاکید می‌کند که «روشهای پیشنهاد شده علمی است و برای اجرا نیاز به هزینه دارد که باید برای سلامت شهروندان این هزینه‌ها پرداخت شود.»


اخبار جامعه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.