مواجهه با سوختگی و تاول

جام جم آنلاین: سوختگی بر مبنای دلایل به وجود آمدنش چهار نوع است: تشعشعی (مثل آفتاب ‌سوختگی)، الکتریکی (برق ‌گرفتگی)، شیمیایی (پاشیده شدن اسید)، یا حرارتی (قابلمه داغ).

در بیمارستان‌ها بر مبنای میزان آسیب هم به انواع درجه یک تا چهار و نیز سطحی، متوسط، و عمیق طبقه‌بندی می‌شود.

سوختگی‌های شدید:

در نخستین اقدام با آتش‌نشانی و اورژانس تماس بگیرید. فرد در حال سوختن را از دویدن بازدارید، زیرا سبب شعله‌ورتر شدن آتش می‌شود.

همین قانون برای اجسام صادق است، برای خاموش کردن، آنها را در هوا تکان ندهید. روی اجسام شعله‌ور را با شن و ماسه یا حوله خیس و افراد را با پتو طوری بپوشانید که نرسیدن هوا سبب خاموش شدن آتش شود.

از غلتیدن افراد در حال سوختن جلوگیری کنید تا آسیب بیشتری نبینند. لباس یا پارچه چسبیده به بدن و پوست را جدا نکنید. درمان این سوختگی‌ها باید فقط در بیمارستان و زیر نظر کادرهای پرستاری و پزشکی متخصص صورت گیرد.

سوختگی‌های کم:

قسمت سوخته‌شده را بلافاصله زیر آب سرد بگیرید. با این کار، سوختگی ناشی از مواد شیمیایی سبب قلیایی شدن اسید و کاهش تخریب می‌شود و سوختگی ناشی از تماس با جسم داغ تسکین می‌یابد. روی آن یخ (غیرمستقیم و درون کیسه) یا بطری آب سرد بگذارید.

در صورت مشاهده تاول به هیچ وجه آن را نکنید. این کار از ترمیم سریع‌تر جلوگیری کرده سبب افزایش احتمال عفونی شدن بافت زیر تاول می‌شود.

روی تاول‌های کوچک، پس از شستشو با آب و صابون، گاز استریل غیر پلاستیکی بگذارید. از بتادین، الکل و محلول‌های یددار استفاده نکنید. بانداژ را خیلی سفت و محکم نبندید.

هر روز پانسمان را تعویض و وضع آن را بررسی کنید. اگر تاول کمتر از یک هفته خوب نشد یا درد و سوزش همچنان ادامه داشت، همچنین در صورت مشاهده عفونت و تورم سریعا به پزشک یا مراکز اورژانس مراجعه کنید. برخی پزشکان معتقدند آب زیر تاول‌های بزرگ‌تر باید تخلیه شود. انجام این کار را فقط به آنها بسپارید.

تحمل تاول‌های بزرگ‌تر را با گذاشتن بالشتک‌های نمدی یا اسفنجی قابل خرید از داروخانه‌ها بهتر کنید. پوست تاول‌زده‌ای را که در آستانه جدا شدگی است، پس از ضدعفونی ناحیه سوخته، دوباره روی تاول برگردانید تا بافت آسیب‌دیده زودتر، بهتر و به دور از عفونت بازسازی شود.

پیش از قرار گرفتن زیر اشعه آفتاب، از کرم‌های مناسب و ضداشعه استفاده کنید. پس از آفتاب‌سوختگی سطح قرمز و ملتهب را با مالیدن پمادهای ضد سوختگی موجود در داروخانه‌ها مانند باسی‌تراسین یا آلوئه‌ورا بپوشانید تا به مرور بهبود یابد. به هیچ وجه به نور حاصل از جوشکاری کارگران نگاه نکنید.

در صورت سوزش چشم از این طریق، به پزشک مراجعه کنید تا با تجویز داروهای قطره‌ای مناسب بهبود یابید. در صورت دسترسی نداشتن به پزشک، روی پلک چشم پوره سیب‌زمینی بگذارید تا موقتا تسکین یابید.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.