موادمخدر؛ جرم بیش از۵۰ درصدزندانی‌ها

رئیس دستگاه قضا گفت: بیش از ۵۰ درصد زندانی‌ها در کشور مربوط به جرایم مواد مخدر هستند.

باشگاه خبرنگاران : آیت‌الله آملی لاریجانی امروز در افتتاحیه همایش ملی پژوهش در نظام عدالت کیفری پرداختن به تحقیق و پژوهش را یک ضرورتی مهم برای دستگاه قضایی دانست و اظهار داشت: برگزاری این گونه همایش ها برای نشاط دستگاه قضا ضروری است.
 
وی در انتقاد به عنوان همایش ادامه داد: اگرچه برگزاری این گونه همایش ها در باب پژوهش ارزش بالایی دارد اما شاید بهتر بود که در ابتدا درباره عدالت کیفری بحث می شد.
 
رئیس دستگاه قضا افزود: میزان بحث‌هایی که درباره عدالت  کیفری انجام شده زیاد نیست و به مباحث به صورت گسترده نپرداخته‌ایم.
 
آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: بدون اینکه یک رشته‌ای را توسعه داده باشیم نمی‌توان به پژوهش در آن رشته پرداخت و این تناسب درستی ندارد البته پیرامون عدالت کیفری تحت عناوین مختلفی بحث شده اما زیاد نیست.
 
وی تاکید کرد: باید بر ترویج و پرداختن به مباحث مربوط به عدالت کیفری تمرکز کنیم و بعد از اینکه بحث‌های تخصصی زیادی را درباره عدالت کیفری انجام دادیم به پژوهش بپردازیم.
 
رئیس دستگاه قضا ادامه داد: بحث عدالت کیفری در زبان ما خیلی لفظ جا افتاده ای نیست و به نظرم فقط جعل اصطلاحی صورت گرفته است.
 
وی تصریح کرد: در پرداختن به بحث عدالت کیفری تناسب‌ها به خوبی رعایت نشده و فکر می‌کنم که فقط ترجمه‌ای از زبان انگلیسی درباره عدالت کیفری به اصطلاحات ما وارد شده است.
 
آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به معنی عدالت کیفری در زبان انگلیسی گفت: در فرهنگ آکسفورد عدالت کیفری را به معنای عام مدیریت پروسه قضایی و قانون ترجمه کرده‌اند.
 
وی با اشاره به بحث عدالت کیفری ادامه داد: در مباحث مربوط به عدالت کیفری سوال‌های مختلفی مطرح می‌شود که آیا سوال‌های سیستم عدالت کیفری عادلانه است یا خیر و اگر از عدالت کیفری نام می‌بریم دیگر سوال پرسیدن از عادلانه بودن آن معنایی ندارد.
 
رئیس دستگاه قضا بحث عدالت کیفری را میان‌رشته‌ای دانست و تصریح کرد: در عدالت کیفری، رشته‌های مختلفی با یکدیگر مرتبط می‌شوند و جمع کردن این مباحث کار بسیار دشواری را پیش روی افراد محقق قرار می دهد.
 
رئیس دستگاه قضا یکی دیگر از مهم‌ترین جهات بحث در عدالت کیفری را از منظر فلسفی دانست و تصریح کرد: کمتر کتابی دیده می‌شود که به بحث عدالت کیفری کار کرده و به بحث فلسفی کشیده نشده باشد.
 
آیت آملی لاریجانی جنبه دیگر بحث در عدالت کیفری را از لحاظ فلسفه اخلاقی و سیاسی دانست و افزود: در این قسمت از عدالت کیفری سوال هایی مطرح می شود که چرا مجازات از لحاظ اخلاقی صحیح است؟
 
وی ادامه داد: بحث عدالت با کیفری ارتباط وسیعی دارد و سوالاتی مطرح می شود که آیا قوانین ما عادلانه است یعنی قانونی که از قوه مقننه عبور کرده تقنینی عادلانه داشته یا خیر؟
 
رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: در باب عدالت نیز بحث های گسترده‌ای وجود دارد و لیبرال ها قصد دارند که فکر دیگری از عدالت را ارائه کنند.
 
آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به بحث جامعه شناختی در عدالت کیفری گفت: برخی از جامعه شناسان نیز به بعد جامعه شناختی عدالت کیفری توجه دارند و آنان بررسی می کنند که مجازات ها چه آثاری در جامعه خواهد داشت.
 
رئیس دستگاه قضا تراکم زندانی های مواد مخدر را در کشور معضل خواند و ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد از زندانی ها مربوط به جرائم مواد مخدر است و این زندانی ها خانواده دارند.
 
وی تاکید کرد: بحث های مربوط به مجازات که شامل زندان و غیر آن می شود آثار متعددی دارد که قابل بحث است.
 
وی تصریح کرد: در جمهوری اسلامی ایران که متفکران آن با ایمان و مومن هستند در بحث اعمال مجازات ها علاوه بر نگاه جامعه شناختی باید از منظر وحیانی نیز به این مسئله توجه کرد.
 
آیت الله آملی لاریجانی افزود: عقل فلسفی از پرداختن به مجازات های خاص و حدود آن ناتوان است پس بنابراین در سیستم وحیانی با حکومت دینی طبیعتا باید به این جهت نیز توجه کنیم و مباحث درباره آن به بحث های فقهی و جنبه های اجتهادی بر می گردد.
 
رئیس دستگاه قضا با اشاره به جهت اجرایی مجازات ها گفت: در پروسه قضایی کیفری علاوه بر تقنین در مقام اجرا نیز بحثهایی را نیز داریم و به حدود اختیارات مجری نیز پرداخته شده است.
 
وی گفت: اگر بنا داریم تحقیقاتی انجام بدهیم باید در انجام این تحقیقات به تمامی جهات توجه کنیم.
 
آیت الله آملی لاریجانی توجه به بحث ارزش ها در پژوهش را ضروری دانست و تصریح کرد: در عناوین مربوط به این همایش از اخلاق حرفه ای نیز نام برده شد و رعایت اخلاق در پژوهش بحث مهمی است و به رفتار پژوهشگر بر می گردد ولی منظور من اخلاق پژوهشگر نیست بلکه توجه به دخالت ارزش ها در پژوهش است و اینکه ارزش ها چه تاثیری بر پژوهش دارند.
 
رئیس دستگه قضا با اشاره به این مطلب افزود: بسیاری از اساتید مغرب زمین در این باره بحث های مختفی دارند و دخالت ارزش ها در علوم انسانی بسیار مهم است.
 
آیت‌الله آملی لاریجانی ادامه داد: یکی از نکات مهم در بحث دخالت ارزش‌ها در پژوهش عدالت است و ما با توجه به معانی عدالت باید یک تصویر روشنی از حق داشته باشیم.
 
رئیس دستگاه قضا اظهار داشت: لیبرال دموکراسی و مدرنیته با مشکلاتی مواجه است و یکی از آن مشکلات این است که آنان می‌گویند انسان خودش راه و مسیر آینده را تعیین می کند و سوالی در این جا مطرح می‌شود، پس نظامی که حکومت عادلانه دارد باید براساس کدام ارزش‌ها کار کند.
 
آیت‌الله آملی لاریجانی تاکید کرد: نظام ایمانی ما با ارزش‌هایی که در غرب مطرح می‌شود، همسویی ندارد و در نگاه قرآن به ارزش‌ها، آینده افراد از یک دیگر جدا نیست.
 
رئیس دستگاه قضایی کشور خاطرنشان کرد: قانون اساسی ایران در همان ابتدا اصول اولیه ایمان به خداوند و نظام توحیدی را اصل قرار می دهد.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.