مواد آنتی باکتریال بهتر از شوینده‌های معمولی است؟

گردآوری شده توسط گروه بهداشت و سلامت ممتاز نیوز


طی سال های اخیر فشارهای بسیاری بر سازمان غذا و داروی آمریکا وارد شده و سعی شده این سازمان را وادار به تصویب حکم ممنوعیت ماده ای شیمیایی به نام «تریکلوزان» کنند. تریکلوزان همان ماده ای است که به ادعای شرکت های تولیدکننده، خاصیت ضدباکتری به شوینده ها می دهد.


صابون آنتی باکتریال

هنگامی که اولین بار نام صابون ها یا مواد شوینده آنتی باکتریال (یا همان شوینده های ضدباکتری) را شنیدید چه احساسی داشتید و چه معنایی از آن برداشت کردید؟ یک معنای ساده و دم دستی که بی درنگ به ذهن می رسد این است که شست وشو با صابون ها یا شوینده های معمولی، به اندازه کافی تمیز نمی کند و باکتری ها از دست این شوینده ها جان سالم به در برده و میزبان خود را بیمار می کنند!

اگر واقعا چنین معنایی به ذهن متبادر شود، طبیعی است فرد ترغیب خواهد شد بیشتر از محصولات بهداشتی آنتی باکتریال استفاده کند و دیگر نسبت به باکتری های دوروبر خود هراس و نگرانی به دل راه ندهد. ولی انگار این برداشت که به مذاق تولیدکنندگان این محصولات خوش می آید چندان هم منطبق با واقعیت نیست.

براساس گزارش مجله پریونشن، ظاهرا اکنون کار این مواد شوینده در آمریکا بالا گرفته و سازمان غذا و داروی این کشور وارد میدان شده و این پرسش عمومی را پیش کشیده است که آیا محصولات آنتی باکتریال واقعا بهتر از صابون ها و شوینده های معمولی کار می کنند و حتی مهم تر از آن، آیا اصلا کالاهایی سالم و مطمئن می باشند؟

دلیل اصلی چنین اقدامی را باید فشارهای فزاینده ای دانست که طی سال های اخیر بر سازمان غذا و داروی آمریکا وارد شده و سعی شده این سازمان را وادار به تصویب حکم ممنوعیت ماده ای شیمیایی به نام «تریکلوزان» کنند. تریکلوزان همان ماده ای است که در صابون های آنتی باکتریال، شوینده های ظروف آشپزخانه و حتی بعضی خمیردندان ها وجود دارد و به ادعای شرکت های تولیدکننده خاصیت ضدباکتری به آنها می دهد.

با وجود ادعای این شرکت ها، ظاهرا هر چه بیشتر می گذرد، مطالعات بیشتری فایده و حتی سلامت این ماده شیمیایی را زیر سوال می برد. جالب است بدانید اکنون در بدن ۷۵ درصد آمریکایی ها می توان تریکلوزان یافت. این ماده به راحتی در بدن انسان منتشر می گردد و راه خود را به ادرار، خون و حتی شیر مادر باز می کند.

پژوهش ها نشان می دهد استفاده از صابون های آنتی باکتریال گاهی نتیجه عکس می دهد و حتی می تواند به باروری و زاد و ولد باکتری های جان سخت کمک کند

اما فارغ از این هیاهو، واقعا تریکلوزان چرا و چقدر مضر است؟ این ماده شیمیایی به سبب برخورداری از دو ویژگی متفاوت، در برخورد با ارگانیسم زنده نتایج پیچیده ای به بار می آورد.

از یک سو ماده ای خطرناک است که در کار هورمون های بدن انسان اختلال ایجاد می کند و از سوی دیگر ویژگی هایی شبیه استروژن، هورمون تولیدمثل دارد و در مطالعات آزمایشگاهی ارتباطی میان حضور این ماده در بدن انسان و بروز آسیب های تولیدمثل و دوران رشد ملاحظه شده است: آسیب تیروئیدی، آسیب مغزی طی دوره حیاتی رشد، کیفیت بسیار پایین اسپرم و نیز مشکلات یادگیری و حافظه. بعضی از این معضلات خاص سلامت می باشند که تریکلوزان در بروز آنها نقش دارد.

پژوهش های دیگر نشان می دهد استفاده از صابون های آنتی باکتریال گاهی نتیجه عکس می دهد و حتی می تواند به باروری و زاد و ولد باکتری های جان سخت کمک کند.

دانشمندان شواهدی به دست آورده اند که نشان می دهد تریکلوزان همچنین سبب بروز حساسیت و آلرژی می گردد و می تواند عامل ضعف عملکرد ماهیچه ای به شمار رود.

خلاصه اینکه تریکلوزان عامل بروز خطرات بسیار بسیاری است، در حالی که فایده ای به همراه ندارد.

مرکز پیشگیری و مهار بیماری های ایالات متحده و نیز دیگر دانشمندانی که مستقل از مراکز صنعتی فعالیت می کنند، بارها نشان داده اند شست وشو با صابون های آنتی باکتریال هیچ برتری و مزیتی نسبت به شست وشو با آب و صابون معمولی ندارد.

سازمان غذا و داروی آمریکا از سال ۱۹۷۸ (یعنی حدود ۳۵ سال پیش) وعده داده بود بررسی دقیق تری بر نحوه تاثیر تریکلوزان بر بدن انسان انجام دهد، اما هرگز چنین کاری نکرد. به همین سبب، شورای دفاع از منابع طبیعی ایالات متحده (NRCD) وقتی با چند دهه بی تفاوتی سازمان غذا و دارو مواجه شد، از این سازمان سال ۲۰۱۰ به دادگاه شکایت کرد و توانست وادارش کند مقررات تازهی علیه این ماده شیمیایی تنظیم کرده و به تصویب مراجع ذی صلاح برساند. بخشی از این موافقت نامه که در ماه نوامبر به امضا رسیده است، سازمان غذا و داروی آمریکا را ملزم می سازد طرح قانون تازهی را ارائه دهد و تا سال ۲۰۱۶ آن را به مرحله اجرا درآورد.

سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرده است در شرایطی قرار دارد که باید سلامت صابون های آنتی باکتریال و دیگر محصولات نظیر آن احراز شود و نیز باید ثابت شود این مواد شوینده در نابود کردن باکتری ها از آب و صابون و شوینده های معمولی موثرترند، وگرنه تولیدکنندگان این محصولات ممکن است مجبور شوند توضیحات روی بسته بندی آنها را اصلاح کنند یا در فرمول ساخت این محصولات تغییراتی اعمال کنند و شاید حتی کار به جایی برسد که لازم باشد تریکلوزان را از محصولات خود حذف کنند.

برای رسیدن به جمع بندی نهایی برای اتخاذ تصمیم، سازمان غذا و داروی آمریکا فرصتی ۱۸۰ روزه به عموم اشخاص داده است تا نکات حائز اهمیت خود را در زمینه شوینده های آنتی باکتریال به آن سازمان اعلام کنند و نیز به شرکت های تولیدکننده این محصولات بهداشتی نیز یک سال مهلت داده است تا اگر داده ها و اطلاعات تازهی به منظور اثبات ایمنی و تاثیرات مثبت تریکلوزان دارند به این سازمان تحویل دهند و به این طریق از فعالیت خود دفاع کنند.

بخش سلامت ممتاز


منبع: روزنامه جام جم – مسعود ایثاری

مطالب مرتبط:

چرا صابون ضدباکتری لازم نیست؟

بعد از چه کارهایی باید دست هایمان را بشوییم؟

چه صابونی برای چه پوستی؟

صابون‌های مفید و مخرب

ژل ضدعفونی‌کننده جای صابون را نمی‌گیرد


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش سلامت
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.