مواد دخانی عامل موثری در بروز بسیاری از سرطان‌ها

۰۶خردادماه،
ممتاز نیوز : عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد استعمال مواد دخانی را از عوامل موثر در بروز بسیاری از سرطان‌ها عنوان کرد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر سید امیر آل داوود به مناسبت هفته بدون دخانیات (۴ تا ۱۰ خرداد) با اشاره به اینکه مصرف هر گونه دخانیات و به هر شکل از جمله قلیان، سیگار، توتون، پیپ و دیگر مواد دخانی خطرناک و عوارض جدی بر سلامتی فرد می گذارد، اظهار داشت: استعمال دخانیات عامل موثر ابتلا به سرطان‌هایی از جمله مری، حنجره، کلیه، مثانه، حفره دهان، حلق، روده، معده، ریه و روده به شمار می رود.

رئیس بیمارستان امید مشهد با اشاره به اینکه باور عمومی بر این است که مصرف قلیان مضرات سیگار را ندارد، خاطرنشان کرد: خطرات و مضرات مصرف قلیان اگر بیشتر از سیگار نباشد کمتر نیست و در بعضی از مواقع دیگر بیماری‌های ویروسی و عفونی را هم به سبب استفاده مشترک برای مصرف کنندگان به همراه دارد.

عضو گروه رادیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه سن استعمال دخانیات در کشور کاهش یافته است و همچنین موارد ابتلا به سرطان رو به افزایش است، تصریح کرد: اگر روزی در کشور فرا رسد که هیچ نوع ماده دخانی مصرف نشود میزان ابتلا به سرطان یک سوم در کشور کاهش می یابد.

دکتر سید امیر آل داوود گفت: گسترش آگاهی جامعه و اطلاع رسانی در زمینه مضرات مواد دخانی از مهمترین راهکارهای پیشگیری از بیماریهای ناشی از استعمال دخانیات است و نیاز است که به طور جدی و علمی تر نسبت به این مقوله پرداخته شود.

وی با اشاره به اینکه در قبل مصرف سیگار در بانوان عملی قبیح به شمار می رفت در حالی که امروزه و به غلط این عمل به صورت مد و یک وجهه اجتماعی برای آنان درآمده است، خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی های به عمل آمده بانوان با مصرف دخانیات بیشتر از مردان در معرض بیماری‌ها و سرطان قرار دارند.

رئیس بیمارستان امید مشهد با اشاره به اینکه اشخاصی که خود استعمال دخانیات ندارند اما در معرض دود آن قرار می گیرند نیز در معرض ابتلا به بیماریهای مختلف از جمله سرطان و قلبی و عروقی قرار دارند، تاکید کرد: اشخاص از استعمال دخانیات در فضاهای عمومی و محیط های بسته جدا اجتناب کنند.

دکتر سید امیر آل داوود افزود: پیشگیری از عوارض سوء استعمال دخانیات تنها برعهده وزارت بهداشت و یا دانشگاه علوم پزشکی نیست و تمامی دستگاه‌ها و گروه‌ها باید در زمینه فرهنگ سازی اجتناب از مصرف دخانیات تلاش کنند.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.