مواردی که باید پیش و پس از سوراخ کردن گوش رعایت کنید

تاریخ انتشار: ۳۱ May 2016 | 7:00 pm

سوراخ کردن گوش و توصیه های قبل و بعد از آن

تصمیم گرفتیم درباره مساله سوراخ کردن گوش و راهکارهای پیشگیری از عوارض آن، با دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده، متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت‌وگو کنیم.

بهترین روش برای سوراخ کردن گوش

قدیم‌ها رسم بر این بود که وقتی دختر به دنیا می‌آمد، بعد از مدت کوتاهی گوش او را برای گوشواره انداختن سوراخ می‌کردند و معمولا این کار با دست انجام می‌گرفت و هرازگاهی مشکلات زیادی هم به وجود می‌آمد. امروزه این کار به وسیله دستگاه‌های مخصوص انجام می‌شود، اما هنوز هم ممکن است مشکلاتی برای دختر بچه‌ها ایجاد شود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم درباره این مساله و راهکارهای پیشگیری از عوارض آن، با دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده، متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت‌وگو کنیم.

 

بهترین قسمت برای سوراخ‌کردن گوش کودک، کدام ناحیه از گوش است؟

نرمه گوش‌ که همان قسمت پایینی گوش است، بهترین مکان برای سوراخ‌کردن گوش است. این ناحیه یکی از بهترین نواحی گوش برای آویزان کردن گوشواره نیز هست.

 

آیا سوراخ‌کردن گوش با دست مشکلی برای کودک ایجاد نمی‌کند؟

بهتر است والدین برای انجام این کار مراکز درمانی مجازی که از استریل بودن وسایل و تجهیزات آن مطمئن هستند، انتخاب کنند، زیرا امکان انتقال هپاتیت، ایدز و کزاز با وسایل آلوده وجود دارد.

 

سوراخ‌کردن گوش برای چه افرادی خطرناک است؟

سوراخ‌کردن گوش در شرایط استریل، در مجموع کاری کم‌خطر است. اما در مورد بعضی افراد که مستعد عفونت هستند، مانند بیماران دیابتی یا افرادی که کورتن مصرف می‌کنند، یا افرادی که دچار بیماری‌هایی هستند که خونشان به ‌راحتی منعقد نمی‌شود و احتمال خونریزی در آنها بالاست یا افرادی که داروهای ضدانعقاد خون مصرف می‌کنند، ممکن است این مساله دردسرساز شود و بهتر است پزشک در این موارد، نظارت دقیقی داشته باشد.

 

برای اینکه بعد از سوراخ‌کردن گوش، مشکلی برای کودک ایجاد نشود، چه توصیه‌هایی دارید؟

اول از همه بهتر است از جنس گوشواره‌ای که برای فرزندتان انتخاب می‌کنید، مطمئن باشید، زیرا اگر جنس نامرغوبی داشته باشد، می‌تواند باعث عفونت شود یا حساسیت‌های پوستی ایجاد کند. دوم اینکه اگر فرزندتان پوست حساسی دارد، احتمالا تنها گزینه مناسب برای او گوشواره‌ای از جنس طلا یا نقره مرغوب است.

یادتان باشد قبل از لمس کردن گوش‌های کودکتان، دست خود را بشویید. این کار احتمال عفونت و گسترش آلودگی را کاهش می‌دهد. در مرحله بعد بهتر است برای تمیز کردن اطراف سوراخ گوش نیز از محلول ضدعفونی‌کننده مخصوص گوش استفاده کنید. محلول را روی تکه پنبه‌ای بریزید و ناحیه بین گوش و گوشواره را تمیز کنید.

دیگر اینکه کودکتان باید سعی کند چند بار در روز، گوشواره را در گوشش بچرخاند. این کار مانع چسبیدن گوشواره به زخم سوراخ گوش می‌شود. گوشواره را تا زمان مشخصی در گوش فرزندتان نگه دارید. کودکتان باید حداقل بین ۴ تا ۶ هفته بعد از سوراخ‌کردن گوش از گوشواره استفاده کند، وگرنه زخم تازه جوش می‌خورد و سوراخ ناپدید می‌شود.

ضمنا اگر بعد از گذشت یک روز از سوراخ‌کردن گوش فرزندتان متوجه قرمزی یا تورم شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است گوش او دچار عفونت شده باشد. یادتان باشد در مدت ترمیم گوش، از هیچ نوع افشانه مخصوص مو یا خوشبو کننده و ادکلنی برای کودکتان استفاده نکنید.

مساله مهم دیگری که می‌توانم به آن اشاره کنم، پاره شدن نرمه گوش سوراخ‌ شده در اثر ضربه است. ممکن است در اثر تصادف رانندگی، افتادن، نزاع، ورزش‌های رزمی یا کشیده شدن یک گوشواره به صورت تصادفی، نرمه گوش پاره شود. اگر چنین شد، ظرف ۲۴ ساعت به پزشک مراجعه کنید. پزشک این ناحیه را بخیه می‌زند و محل پاره‌شده معمولا در مدت ۳ ماه ترمیم می‌شود. بعدش می‌توان نرمه را مجددا سوراخ کرد.

 

توصیه آخر؟

قفل گوشواره کودک باید محکم باشد تا خودش نتواند آن را باز و بسته کند وگرنه ممکن است آن را درآورد و به دهان ببرد و دچار خفگی شود.

یکی از مشکلات دیگری که ممکن است در اثر استفاده از گوشواره برای افراد پیش بیاید، پاره شدن گوش است که به دلیل استفاده از گوشواره‌های سنگین اتفاق می‌افتد. زمانی که این گوشواره‌ها برای مدتی به گوش آویزان باشد، کم‌کم سوراخ گوش را گشاد می‌کند و علاوه بر ظاهر نامناسب باعث پارگی گوش می‌شود. البته چنین مشکلی بیشتر برای بزرگسالان ایجاد می‌شود و کودکان کمتر در معرض آن قرار دارند.

توصیه می‌کنم به صورت دوره‌ای جای گوشواره را به کمک الکل، تمیز و ضدعفونی کنید، ولی با توجه به اینکه حساسیت به طلا به‌ندرت وجود دارد، معمولا مشکلی هم در این زمینه ایجاد نخواهد شد. بنابراین در چند ماه اول پس از سوراخ‌کردن گوش اگر یکی- دو بار محل سوراخ گوش را کنترل کنید و از سلامت آن مطمئن شوید، کافی است.

گردآوری:گروه سلامت ممتاز نیوز
momtaznew.com/health
منبع:salamat.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.