موارد ممنوعیت ورزش در دوران بارداری

رییس هیأت پزشکی ورزشی استان یزد توصیه کرد: زنان دارای مشکل قلبی باید فقط تحت نظر یک متخصص قلب و ماما ورزش کنند.

به گزارش ایسنا، منطقه یزد، دکتر حمیدرضا فلاح‌نژاد درخصوص موارد ممنوعیت ورزش در طی بارداری اظهار کرد: افراد مبتلا به توکسمی و فشار خون بالا، زنانی که فشار خون بالا دارند می‌توانند از یک برنامه‌ ورزشی منظم سود ببرند، اما زنانی که فشارخون آنها در دوره‌ حاملگی تشدید می‌شود، باید برنامه ورزشی خود را متوقف کنند؛ چرا که توکسمی و فشار خون بالا در طی دوره‌ حاملگی تشدید می‌شود به عبارت دیگر ورزش می‌تواند توکسمی را بدتر کند.

وی ادامه داد:هر خانمی با جفت نابجا یا خونریزی واژنی به علت نامعلوم نباید درهیچ برنامه‌ ورزشی شرکت کند.

دکتر فلاح‌نژاد سابقه زایمان زودرس را از دیگر موانع ورزش در دوران بارداری عنوان کرد و افزود: زنانی که جنین قبل از هفته‌ سی و ششم حاملگی به دنیا بیاورند، باید خیلی احتیاط کنند. در سه ماهه‌ دوم و سوم بارداری در یک برنامه‌ ورزشی شرکت کنند. ورزش‌های کششی، یوگا و پیاده‌روی از ورزش‌هایی هستند که توصیه می‌شوند در حالی که از ورزش‌های تحمل کننده‌ وزن باید خودداری شود.

وی توصیه کرد: زنان مبتلا به انقباضات زودرس باید از ورزش‌هایی که انقباضات رحمی را افزایش می‌دهند چه دردناک و چه بدون درد باشد، خودداری کنند.

فلاح‌نژاد کاهش رشد داخل رحمی را از دیگر موارد منع ورزش در این دوران برشمرد و ادامه داد: IUGR یا رشد کم جنین از دیگر مواردی است که مادر باید دقت لازم را داشته باشد، این وضعیت توسط ماما با اندازه‌‌گیری رشد رحم شما و یک سونوگرافی تشخیص داده می‌شود. اگر جنین، IUGR داشته باشد، ممکن است به این معنی باشد که جنین مقدار اکسیژن کافی از جفت دریافت نکرده است.

وی عنوان کرد: دلایل زیادی مانند سیگار کشیدن، مصرف دارو، عفونت و جریان خون ناکافی رحم برای IUGR وجود دارد؛ چرا که ورزش جریان خون را از جفت و رحم منحرف می‌کند، جنینی که خوب رشد نکرده است، ورزش کردن مادرش را تحمل نمی‌کند.

این کارشناس، حاملگی دو قلو را از دیگر موارد منع ورزش در دوران بارداری دانست و افزود: زنانی که بیشتر از یک جنین بار دارند، در معرض خطر بیشتری از عوارض حاملگی از جمله زایمان زودرس هستند. ورزش باید محدود به ورزش‌های غیر تحمل کننده‌ وزن شود و باید روی ورزش‌های کششی و قدرتی متمرکز شود.

رییس هیأت پزشکی و ورزشی استان یزد در پایان بیماری قلبی را از دیگر موارد برشمرد و بیان کرد: از آنجایی که حاملگی حجم خون را می‌افزاید، ورزش فشار روی قلب را زیاد می‌کند، بنابراین زنان دارای مشکل قلبی باید فقط تحت نظر یک متخصص قلب و ماما ورزش کنند.
 


JazabNews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.