موافقت اتحادیه آفریقا با اعزام نیروهای بین‌المللی iبه شمال مالی

۲۴ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

اتحادیه آفریقا با اعزام نیروهای بین‌المللی iبه شمال مالی موافقت کرد و رسما از شورای امنیت خواست تا ظرف یک ماه در این خصوص وارد عمل شود.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، iبه نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، اتحادیه آفریقا رسما با اعزام نیروهای بین‌المللی iبه شمال مالی برای پایان دادن iبه خشونت‌ها و سلطه افراط‌ گراها در شمال مالی موافقت کرد و از شورای امنیت خواست تا براساس بند هفتم منشور سازمان ملل در این خصوص تصمیم گیری کند.

رمضان المعامره، کمیسر صلح و امنیت اتحادیه آفریقا در سخنانی در آدیس آبابا اعلام کرد: اتحادیه آفریقا با تصمیم اخیر کشورهای عضو مجموعه اقتصادی غرب آفریقا (اکوواس) مبنی بر اعزام نیروی نظامی بین‌المللی iبه شمال آفریقا موافقت کرده و از شورای امنیت خواسته تا در این خصوص وارد عمل شود که این شورا نیز ظرف یک ماه برای صدور مجوز وارد عمل خواهد شد.

وی گفت: ما از شورای امنیت خواسته‌ایم تا مجوز اعزام نیروهای بین‌المللی iبه شمال مالی را صادر کند و این اقدام با موافقت اتحادیه آفریقا صورت خواهد گرفت.

با وجود این موافقت در اتحادیه آفریقا iبه طور کامل حاصل نشد و الجزایر مخالفت خود را با اعزام نیروهای بین المللی iبه شمال مالی اعلام کرد و تاکید کرد که در شرایط کنونی اعزام نیرو iبه شمال مالی یک “اشتباه فاجعه بار” خواهد بود.

الجزایر نقش تعیین کننده‌ای در پرونده مالی دارد چرا که حاوی مرزهای مشترک طولانی با مالی است و نیروهای نظامی و اطلاعاتی قدرتمندی در اتحادیه آفریقا دارد و معتقد است که می‌توان از راه‌های سیاسی iبه بحران مالی پایان داد.

الجزایر این اقدام خود را iبه سبب حمایت از ساکنان اصلی شمال مالی که طوارق می باشند، اعلام کرد. دخالت نظامی خارجی در شمال مالی در واقع با اصرار فرانسه در دستور کار شورای امنیت قرار می‌گیرد چرا که پاریس معتقد است شمال مالی iبه پایگاهی برای حمله iبه منافع این کشور تبدیل خواهد شد.

روز یکشنبه کشورهای عضو اکوواس با اعزام ۳۳۰۰ نیروی نظامی بین‌المللی iبه شمال مالی موافقت کرده بودند که این نیروها برای مدت یک سال در شمال این کشور باقی بماند.

هم اکنون سه جریان عمده در شمال مالی قدرت را iبه دست دارد که شامل القاعده در مغرب اسلامی، جنبش توحید و جهاد غرب آفریقا و جنبش انصارالدین می باشند و از این میان تنها جنبش انصارالدین اعلام کرده که با اقدامات نظامی و تندروی مخالف است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.