موافقت مجلس با دو فوریت طرحی درباره توسعه بیمه کشاورزی

– نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دو فوریت طرحی موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی آن، دولت مکلف به اختصاص اعتباری معادل هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای توسعه بیمه کشاورزی می شود.

 

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه دو فوریت طرح اصلاح جزء یک بند ۲۲ قانون بودجه سال ۹۱ کل کشور را با ۲۰۵ رای موافق، ۶ رای مخالف، ۸ رای ممتنع از ۲۱۹ رای ماخوذه تصویب کردند.

 

براساس ماده واحده این طرح، دولت مکلف می شود برای توسعه بیمه کشاورزی، اعتباری مورد نیاز را در قالب حق بیمه سهم دولت و مازاد خسارت پرداختی، موضوع مواد ۳۲ و ۳۳ اساسنامه صندوق بیمه کشاورزی از محل اعتبارات بند ˈ شˈ ماده ۲۲۴ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران تامین و پرداخت نماید.

 

در ماده ۳۲ اساسنامه صندوق بیمه محصولات کشاورزی آمده است که حق بیمه عبارت از وجوهی است که از بیمه گزار وصول خواهد شد.

 

در ماده ۳۳ اساسنامه صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیز مطرح شده است در صورتی که در هر سال مالی شدت حوادث موجب خسارات بیش از موارد پیش بینی شده برای عملیات زیر پوشش بیمه شود و صندوق قادر به پرداخت غرامت آن نباشد کسری آن به پیشنهاد مجمع عمومی پس از تصویب هیات وزیران از محل اعتبار ردیف بودجه که در اختیار دولت است، قابل پرداخت خواهد بود.

 

در بند ˈ ش ˈ ماده ۲۲۴ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه نیز به دولت اجازه داده شده است که به منظور پیشگیری، مقابله و جبران خسارات ناشی از حوادث غیرمترقبه و مدیریت خشکسالی، تنخواه گردان بخشی از مقررات مالی دولت را به سه درصد افزایش دهد.

 

نماینده مردم پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی به عنوان طراح این طرح با بیان این که همواره خدمات صندوق بیمه کشاورزی در قالب بیمه محصولات کشاورزی ارایه شود، گفت: با توجه به الزامات برنامه پنج ساله پنجم توسعه که باید بیمه محصولات کشاورزی تا پایان برنامه و به میزان ۵۰ درصد برسد، متاسفانه در بودجه ۹۱ اعمال نشده است.

 

ˈرسول خضری ˈ، افزود: در این طرح تلاش می کنیم پوشش بیمه ای محصولات کشاورزی را به میزان ۵۰ درصد محصولات کشاورزی افزایش دهیم.

 

وی اضافه کرد: اعتبار مصوب و اختصاص یافته صندوق بیمه کشاورزی در قانون بودجه سال ۹۰ کل کشور حدود ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال بوده ولی در بودجه سال ۹۱ با پیش بینی اعتبار بسیار محدود افزایش کمی داشته است.

 

وی افزود: این موضوع با توجه به حجم عملیات و پرداخت های صندوق های بیمه کشاورزی مناسب نیست و عملا صندوق با مشکلات عدیده ای در این راستا رو به رو شده است.

 

نماینده مردم پیرانشهر در مجلس، افزود: این طرح به منظور جلوگیری از کاهش شدید بیمه محصولات کشاورزی و جلوگیری از فشار به قشر آسیب پذیر کشاورز با قید دو فوریت به هیات رییسه مجلس تقدیم شده است.

 

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان مخالف این طرح گفت: صندوق بیمه محصولات کشاورزی در طول سال های گذشته بسیار ناکارآمد و غیراثربخش بوده است و در بخش بیمه های کشاورزی نتوانسته به خوبی مدیریت شود.

 

ˈ هادی قوامیˈ با بیان این که ما باید اساس مشکلات بیمه کشاورزان را رفع کنیم یعنی درآمد کشاورز بیمه شود نه این که این گونه طرح ها را در مجلس مطرح کنیم ، تاکید کرد: تصویب این گونه طرح ها باعث بی انضباطی در بودجه کشور می شود.

 

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی هم به عنوان موافق دو فوریت این طرح، گفت: قشر کشاورز ما قشری کم درآمد هستند و نیاز به کمک دارند.

 

ˈ جعفر قادری ˈ با بیان این که باید حمایت جدی از کشاورزان صورت گیرد گفت: در شرایطی که آنان در خشکسالی نمی توانند تولیدات خوبی را داشته باشند از وظایف ماست که با تصویب این گونه طرح ها از آنان حمایت کنیم تا زمانی که نمی توانند محصولی برداشت کنند از خدمات این صندوق بهره مند شوند.

 

وی تاکید کرد: جمعیت روستایی کشور جمعیت قابل توجهی است و بسیاری از محصولات کشاورزی ما توسط آنان تولید می شود از این رو باید به آنان اهمیت ویژه ای دهیم.

کشاورزی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.