موانع قانونی، سدی بر راه اجرای کامل طرح کاداستر

موانع قانونی، سدی بر راه اجرای کامل طرح کاداستر

با وجود اینکه اجرای طرح کاداستر در کشور از پیشینه‌ای دیرینه برخوردار است و اولین بخشنامه‌های سازمان ثبت درباره کاداستر به حدود ۵۷ سال پیش یعنی از سال ۱۳۳۴ بازمی‌گردد، اما همچنان با رفع برخی نواقص این طرح، موانع قانونی سد راه اجرای کامل آن می‌شوند.

دبیر انجمن مرتعداری در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب که اهمیت طرح کاداستر از لحاظ گردآوری کلیه اراضی در یک سیستم دیجیتال بسیار است، گفت: اینکه تمامی اراضی و در نمونه مراتع در قالب یک سیستم دیجیتال گردآوری شوند، امکان دوباره واگذاری و یا اشتباهات در این باره را کاهش می‌دهد. اما زمانی که اجرای کامل این طرح پیش رو باشد، آنقدر موانع قانونی سد راه می‌شوند که نمی‌توان این طرح را به‌صورت قانونی اجرایی کرد.

فرح‌پور افزود: اجرای طرح کاداستر با تعیین حدود مراتع با اسامی و جزئیات مفید است، اما این طرح باید در ابعاد کاربردی‌تر اجرایی شود و نگاه تئوری به این طرح ما را به جایی نخواهد رساند.

گفتنی است، پس از توافقات طولانی‌مدت طرح کاداستر تا سال ۱۳۶۸ به تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اداره‌کل کاداستر به‌عنوان زیرمجموعه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تأسیس شد که بر این اساس، کار مطالعاتی کاداستر و مطالعات اجرایی و تعیین خطوط کلی در مورد ابزارهای مورد نیاز، هزینه‌های مربوطه و زمان‌بندی آن برای عملیات کاداستر را مورد بررسی قرار داده و مقرر کرد که طرح کاداستر در ایران طی یک دوره ۲۰ ساله به مرحله اجرا درآید./

 

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

V-910703-04

جنگل و مراتع

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.