موانع گسترش فرهنگ تعاون در حج و زیارت بررسی شد

۲۵م آذر ،

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، کتاب «تعاون و همیاری در حج و زیارت» اثر حسین بافکار در پنج فصل تعاون و همیاری در حج و آموزه‌های دینی، زمینه‌ها و جلوه‌های تعاون و همیاری در حج و زیارت، آثار تعاون و همیاری در حج و زیارت، موانع گسترش فرهنگ تعاون در حج و زیارت و راهکارهای گسترش فرهنگ تعاون در حج و زیارت انتشار یافت.

تعاون و همیاری در فرهنگ اصیل اسلامی قداست ویژه‌ای دارد. در فرهنگ قرآن، «تعاون» با همیاری، همدلی، هم‌اندیشی و همراهی برای نیل به سعادتمندی، تقواپیشگی و رستگاری معنا می‌یابد. در این معنا صرف اندیشه سودجویی و کسب منافع اقتصادی و فعالیت‌های نادرست و غیرمنطقی، نمی‌تواند پایه استوار و پربرکت یک فعالیت همیاری و تعاون باشد. تعاون و همیاری انسان‌های توانا، متدین، فهیم و دوراندیش در قالب یک گروه یا سازمان،‌ نه تنها در رفع مشکلات آن سازمان و گروه مؤثر است، بلکه می‌تواند منشأ آثار خیر بسیاری شود. در این نوشتار سعی شده است با تبیین اصل «تعاون و همیاری اسلامی» ابتدا جلوه‌ها و برکات تعاون اخلاقی در سفرهای زیارتی شناخته شود و سپس موانع موجود در مسیر تحقق این هدف معرفی گردد.

فصل اول این کتاب به تبیین تعاون و همیاری در حج و آموزه‌های دینی می‌پردازد و با برشمردن دو مفهوم عام و خاص برای تعاون می‌آورد: «بی‌گمان با در نظر گرفتن معانی لغوی و مفهومی تعاون، مراد از تعاون در حج، هم مفهوم عام تعاون یعنی همیاری و کمک به زائران و هم مفهوم خاص آن یعنی سازماندهی اشخاص در جهت اهداف سازمان مورد نظر است». زمینه‌ها و جلوه‌های تعاون و همیاری در حج و زیارت در فصل دوم کتاب بررسی می‌شود که در بخشی از آن می‌خوانیم: «اگر حج فریضه‌ای فردی است، اما به صورت جمعی انجام می‌گیرد؛ از این‌رو زمینه‌های فراوانی برای تعاون و همکاری دارد و می‌طلبد زائران،‌ مدیران کاروان‌ها و مسؤولان امور حج و زیارت به طور آگاهانه به دنبال تقویت این زمینه‌های همکاری باشند».

فصل سوم کتاب با تبیین اصل مهم همیاری و تعاون در حج و زیارت، تسهیل و تسریع انجام امور، ایجاد محبت و نوع‌دوستی، برخورداری از پاداش الهی، تقویت روحیه مسؤولیت‌پذیری در جامعه، ترویج روحیه خیر و نیکی با رفع مشکلات همدیگر، امیدواری به دریافت کمک و یافتن دوستان تازه را از جمله فواید این همیاری و تعاون برمی‌شمارد.

تنگ‌نظری، تکبر بی‌جا، فخرفروشی، راحت‌طلبی، ندانستن آداب سفر، بی‌تفاوتی، امتیازطلبی خواص و بی‌برنامه‌گی مسؤولان از موانع و گسترش فرهنگ تعاون در حج و زیارت است که فصل چهارم کتاب به بررسی آنها می‌پردازد و فصل پنجم راهکارهای گسترش فرهنگ تعاون در حج و زیارت را بیان می‌کند. آموزش فرهنگ تعاون، بهره‌گیری از کارشناسان رشته تعاون، تحریک وجدان اخلاقی و مذهبی زائران، توجه به اصل تعاون و همیاری توسط مدیران و مسؤولان کاروان‌ها، تهیه بسته‌های فرهنگی مناسب دربارهٔ تعاون و همیاری از راهکارهای گسترش فرهنگ تعاون در حج و زیارت برشمرده شده است.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.