موبایل دانش‌آموزی دردسر جدی خانواده‌ها می‌شود؟!

خبرگزاری ایسنا نوشت:

این روزها تکنولوژی و دنیای ارتباطات به هر شکلی در گوشه و کنار جهان و کشورمان درحال رشد است، اما هنگاهی که صحبت از فرزندان و محصلان جامعه و آموزش و تربیت آن‌ها به میان می‌آید، نگرانی‌ها بیشتر می‌شود و خانواده‌ها و متولیان آموزشی در کشور به حل چنین مشکلاتی اقدام می‌کنند.
هنوز مدتی از موضوع توقف سیم‌کارت دانش نمیگذرد که داستان توزیع سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی و یا طرح جدیدی مطرح شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با شکل جدیدتر “موبایل دانش‌آموزی ” باز هم نگرانی برای خانواده‌ها و متولیان آموزشی کشور ایجاد کرده است.

اردیبهشت‌ماه سال جاری موضوع توزیع سیم‌کارت‌های همراه اول به دانش‌آموزان مطرح شد و با مخالفت‌های زیادی از جمله آموزش و پرورش و خانواده‌ها مواجه شد، اما این‌بار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان” طرح موبایل دانش آموزی ” با امکان کنترل خانواده‌ها از رفت و آمد فرزندانشان، گویا متولی اعلام این موضوع شد.

موضوع از این قرار است که حسن علیزاده – رییس مرکز توسعه‌ فن‌آوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال – اوایل مهرماه از بررسی طرح موبایل دانش‌آموزی خبر داد و گفت که استفاده از موبایل در سن زیر ۱۸ سال، آثار غیربهداشتی، اجتماعی و فرهنگی دارد، اما “موبایل دانش‌آموزی” فقط امکان اتصال دانش‌آموزان با والدین را دارد و مسیر رفت‌وآمد دانش‌آموز نیز با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، برای والدین مشخص می‌شود.

آموزش و پرورش از مخلفت ورود سیم‌کارت‌ به مدارس می‌گوید؟

در حالی که اجازه ورود سیم کارت به داخل مدارس وجود ندارد و طرح سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی از سوی آموزش و پرورش رد شد، نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در توضیح ممنوعیت ورود موبایل به مدارس خبر داد و بر ممنوعیت ورود آن توسط دانش‌آموزان تاکید کرده و گفته بود دانش‌آموزان نمی‌توانند تلفن همراه با خود به مدرسه ببرند، در توضیح اظهارات علیزاده به خبرنگار ایسنا، گفت: مباحثی درخصوص تلفن همراه دانش‌آموزی مطرح شده است که مرکز فناوری اطلاعات آموزش و پرورش آن را بررسی می‌کند، اما آنچه مهم است، “تصویب ورود تلفن همراه به مدارس” در شورای عالی آموزش و پرورش است و تعیین ضوابط و آیین‌نامه مربوطه است.

اما رییس مرکز آمار و فناوری‌های اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در این باره به ایسنا گفت: اگر من رییس این مرکز هستم، تا این لحظه از چنین موضوعی بی‌خبرم، چرا که ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در مدارس دارای آیین‌نامه‌ای است که مصوبه شورای عالی را به همراه دارد و همچنان به قوت خود باقی است.

وی افزود: سال گذشته نیز مباحثی درباره تلفن همراه برای مدارس عنوان شد که مرکز آمار و فناوریهای اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با آن مخالفت کرد.

یوسف نوری با طرح این پرسش که آیا تلفن همراه دانش آموزی هم وجود دارد؟ ادامه داد: آیا در دنیا از تلفن همراه برای آموزش استفاده می‌کنند؟

به گزارش ایسنا، رییس مرکز توسعه‌ فن‌آوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در حالی که عنوان کرده درباره طرح تلفن دانش آموزی با وزارت آموزش و پرورش مذاکراتی انجام شده است و زمان آغاز طرح به این وزارتخانه بستگی دارد، با اظهار بی‌اطلاعی از این موضوع به شدت آن را تکذیب و اذعان کرد: تا کنون با مرکز آمار و فناوری‌های اطلاعات وزارت آموزش و پرورش که تنها مرجع تایید این موضوعات است، هیچگونه مذاکره و صحبتی رد و بدل نشده است و همچنان مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر ممنوعیت ورود تلفن همراه به مدارس به قوت خود باقی است و مصوبه‌ای دال بر آن نیز نیامده است و چنانچه کسی در این باره اظهار نظری کرده، خارج از مجموعه ما بوده است.

اما فاطمه قربان معاون وزیر آموزش و پرورش نیز به عنوان مخالف این طرح معتقد است که ورود هرگونه وسیله ارتباطی به همراه دانش آموزان به مدرسه ممنوع است و دانش آموزان در محیط مدرسه و در ساعات آموزشی حق استفاده از این نوع وسایل را ندارند.

به گزارش ایسنا، بر اساس قانون هر فردی بالای ۱۸ سال حق خرید سیم‌کارت را دارد، همچنین امکان خرید سیم‌کارت برای افراد زیر ۱۸ سال با همراه داشتن والدین امکان‌پذیر است. اما حساسیت رسانه‌ها برای پیگیری این موضوع پس از انتشار خبری مبنی بر فروش سیم‌کارت‌های ۰۹۱۰ به دانش‌آموزان با شارژ مبلغ ۲ هزار تومان است،از اردیبهشت سال جاری بیشتر شد اما شاید دلیل اصلی پیگیری‌ها نگرانی برخی خانواده‌ها و موافق نبودن با این طرح‌ها و پا فشاری فرزندان به داشتن سیم‌کارت بوده است.

انتهای پیام/۹۰۰۷۱۰


پایگاه تحلیلی خبری مهرخانه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.