موجودی ۵۴٫۶ میلیارد دلاری صندوق توسعم ملی/جایگزینی برای فاینانس ها و قراردادهای خارجی

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

رئیس سابق هیات عامل صندوق توسعه ملی در مراسم تودیع خود گفت:

صندوق توسعه ملی از زمان تاسیس خود تاکنون توانسته ۲۳٫۶ میلیارد دلار از پروژه های اقتصادی را بپذیرد.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران محمدرضا فرزین رئیس سابق هیات عامل صندوق توسعه ملی در مراسم تودیع خود گفت: صندوق توسعه ملی نهادی است تاثیر گذار در سیاست های اقتصادی کشور است که براساس سیاست های کلان از سوی مقام معظم رهبری به وجود آمد.

این صندوق توانسته تاکنون اقدامات مهمی را برای پرداخت تسهیلات به بخش خصوصی به مرحله اجرا بگذارد.

وی با بیان آنکه در حال حاضر میزان موجودی صندوق توسعه ملی بالغ بر ۵۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است گفت: از مجموع منابع این صندوق تاکنون ۳٫۴ میلیارد دلار به پتروشیمی ، ۲٫۴ میلیارد دلار به بخش نیروگاهی ، ۱ میلیارد دلار به شرکت های سیمانی و ۱۰ میلیارد دلار به صنعت نفت اول موجودی صندوق توسعه ملی پرداخت شده که در مجموعه رقمی بالغ بر ۲۳٫۶ میلیارد دلار برای پروژه های این بخش ها به خود اختصاص داده است.

وی با بیان آنکه تعداد پروژه های مربوطه حدود ۷۸ پروژه است که از سوی صندوق توسعه ملی تحت پوشش قرار گرفته گفت: صندوق توانسته در شرایط تحریم های اقتصادی به خوبی جایگزین فاینانس ها و قراردادهای خارجی شود ضمن آنکه حدود ۷ میلیارد دلار گشایش ارزی از سوی صندوق تاکنون انجام شده است.

محمدرضا فرزین در رابطه با وضعیت عملکرد این صندوق در حوزه ریالی تصریح کرد: دربخش تامین منابع ریالی پروژه های کشاورزی کشور اگر چه مبنای کار صندوق بر اساس مصوبه تاسیس آن تامین منابع ارزی است اما در حوزه تامین منابع مالی هم ما توانسته ایم در سال ۹۰ ، ۱۰ درصد منابع ریالی بخش کشاورزی و در سالهای ۹۱ و ۹۲ به ترتیب برای بخش کشاورزی و صنعت هر کدام ۱۰ درصد منابع ریالی بالغ بر ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان را تامین کنیم.

وی ادامه داد: در سال ۹۰ مقرر بود منابعی که به بانک کشاورزی اختصاص می یابد با منابع این بانک یکی باید که با این کار ۹۰ درصد از پروژه ها یعنی بالغ بر ۷ هزار پروژه منابع ریالی از صندوق توسعه ملی دریافت کرده اند.

رئیس سابق هیات عامل صندوق توسعه ملی تاکید کرد: در طول مسئولیتم در این صندوق دو اصل یکی عمل کردن براساس قانون و دیگری اصول حرفه ای مدیریتی را در دستور کار خودقرار داده است که امیدوارم توانسته باشم در این مدت خدمات مناسبی را به اقتصاد کشور و مردم ارائه کرده باشم.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.