موج تازه‌ای از مدال‌آوری در راه است

خسروی وفا: در بازی‌های پارالمپیک لندن، به نتیجه‌ای بهتر از پکن ۲۰۰۸ فکر می‌کنیم

جام جم آنلاین: ورزش جانبازان و معلولان ایران طی این سال‌ها در هر میدانی که حاضر شده، افتخار آفریده است. افتخاراتی که از ارزش ویژه‌ای برای ورزش ایران برخوردار بوده است، بویژه در بازی‌های پارالمپیک تا بعضا نتایج نه‌چندان خوب کاروان ورزش ایران در بازی‌های المپیک تحت‌الشعاع پیروزی‌های قهرمانان جانباز و معلول قرار گیرد.

در بازی‌های پکن ۲۰۰۸ که این‌گونه بود و در شرایطی که به دلیل ناکامی ورزش ایران در بازی‌های المپیک و تنها کسب یک مدال طلا و یک برنز، فضایی از یاس، جامعه ورزش را در بر گرفته بود، درخشش کاروان ورزشکاران جانباز و معلول ایران در بازی‌های پارالمپیک پکن با کسب ۵ مدال طلا، ۶ نقره و ۳ برنز و قرار گرفتن در جایگاه بیست و دومی بازی‌ها، فضای جامعه ورزش ایران را تلطیف نمود تا محمد علی‌آبادی رئیس وقت سازمان تربیت بدنی نیز که به دنبال نتایج ضعیف ورزش در المپیک، تحت شدیدترین انتقادها،‌ رنگ به رخسار نداشت، از مدال‌آوری قهرمانان جانباز و معلول، نفسی تازه کرده و با متاثرشدن فضای سنگین موجود ورزش از پیروزی‌ها و افتخارآفرینی‌های قهرمانان جانباز و معلول، پیکان حملات و انتقادها را تا حدود زیادی از خود دور کند.

هر چند درست بعد از پایان بازی‌های پکن ۲۰۰۸، محمود خسروی وفا اعلام کرد کار فدراسیون جانبازان و معلولان برای حضور در بازی‌های ۲۰۱۲ از نو آغاز شده و می‌خواهند از همان پکن پلی به موفقیت در لندن بزنند، اما امروز در شرایطی کاروان ورزش جانبازان و معلولان پای به آوردگاه لندن می‌گذارد که خوشبختانه به دنبال موفقیت تاریخی و ارزشمند ورزش ایران در المپیک، فضای پر انرژی و مثبتی در ورزش و بر خلاف ۴ سال قبل شکل گرفته است؛ موضوعی که ‌افق روشن‌تری را پیش​روی ورزش ایران در بازی‌های پارالمپیک لندن قرار می‌دهد. جدا از آن که طی ۴ سال گذشته حرکت‌های خوب و سازنده‌ای در رابطه با آماده‌سازی تیم‌ها و ورزشکاران جانباز و معلول صورت گرفته، اما الحق و الانصاف، قهرمانان این عرصه در هر میدانی که حضور یافته‌اند، همیشه افزون بر توانایی‌های خود نمایش داده‌اند تا رئیس فدراسیون جانبازان و معلولان نیز با اتکا به این پیشینه روشن و کارهای مثبت صورت گرفته،‌ به نتیجه‌ای بهتر از پکن ۲۰۰۸ فکر کند. هر چند البته رئیس با سابقه ورزش جانبازان و معلولان منطقی با قضیه برخورد کرده و نمی‌خواهد پیش از آغاز بازی‌ها، بار روانی مدال‌آوری را متوجه ورزشکارانش کند.

خسروی وفا در این رابطه به جام‌جم می‌گوید:‌ گرچه همواره برای مدال‌آوری و افتخار در میادین مختلف حاضر شده‌ایم، اما من صرف نگاه مدال آوری به این حضور ندارم و به ورزشکاران اعزامی نیز گوشزد کرده‌ام که برای ما همین که آنان نهایت تلاش خود را صورت دهند، قابل قبول است. بی‌شک در چنین حالتی مسئولیت هر نتیجه‌ای نیز بر عهده من خواهد بود و قصوری متوجه ورزشکاران نیست. وی که در عین حال خود از جانبازان جنگ تحمیلی به حساب آمده و برای همین نیز بیش از آن که خود را رئیس فدراسیون بداند، خود را خدمتگزار قهرمانان این فدراسیون دانسته و با بیشتر ورزشکاران رفاقتی عمیق دارد، ‌اضافه می‌کند: در برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدتی که برای ورزش جانبازان و معلولان مورد توجه قرار داده‌ایم، همواره نگاه توسعه‌ای مدنظر بوده و بحمدالله تاکنون نیز موفق شده‌ایم با وجود تمام تنگناها و مشکلات، مسیر موفقیت و رسیدن به قله‌های ورزش دنیا را برای خود هموار کرده و به جایگاه‌های بهتری دست یابیم. از این منظر و با وجود آن که کشورهای مختلف نیز در عرصه ورزش معلولان پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند، اما ما نیز به رتبه‌ای بهتر از بیست و دومی در لندن چشم داریم. خوشبختانه از مدت‌ها قبل زوایای حضور در بازی‌های پارالمپیک مورد توجه قرار گرفته و ما با آمادگی خوب پای در کارزار رقابت با حریفان جهانی خواهیم گذاشت. هر چند با توجه به نتایج گذشته همه از فرزندان جانباز و معلول خود انتظار مدال‌آوری دارند، اما برای ما سلامت جسمی و روحی ورزشکاران از هر چیزی مهم‌تر است و نمی‌خواهیم با مانور بیش از حد بر روی مدال‌آوری، استرس مضاعفی را متوجه قهرمانان خود کنیم.

خسروی وفا که در عین حال با توجه به حضورش در هیات اجرایی کمیته ملی المپیک، ابعاد مختلف حضور ورزشکاران را در بازی‌های پارالمپیک مورد توجه قرار می‌دهد، به قهرمانان به جد توصیه کرده است که حتی در صورت حق خوری و اعمال نظر داوران نیز علیه داوران جبهه نگیرند.

وی در این زمینه چنین توضیح می‌دهد: بی‌شک این وظیفه هیات سرپرستی کاروان ورزش جانبازان و معلولان ایران است که از حق و حقوق ورزشکاران خود دفاع کند. به ورزشکاران گفته‌ام که در این زمینه هیچ واکنشی از خود نشان ندهند تا ما بتوانیم ضمن اعتراض، پیگیری‌های لازم را در جهت احقاق حق قهرمانان خود صورت دهیم.

وی در عین حال تصریح می‌کند:‌ به طور حتم در بازی‌های پارالمپیک لندن،‌چشم به مدال‌های طلای بیشتری به نسبت پکن ۲۰۰۸ داریم و یقینا اگر همه چیز مطابق میل ما پیش برود و حوادثی غیرمترقبه روی ندهد،‌ کاروان ورزش جانبازان و معلولان ایران با به‌جا گذاشتن نتایجی خوب و دستانی پر از این بازی‌ها سربلند خارج خواهد شد.

فرصت‌های مدال‌آوری در ۶ رشته

هر چند در بازی‌های پارالمپیک پکن در پنج رشته وزنه‌برداری، دوومیدانی، ‌والیبال نشسته، جودو و فوتبال هفت نفره،‌ صاحب ۵ طلا، ۶ نقره و ۳ برنز شدیم، اما به نظر می‌رسد در بازی‌های لندن، دو رشته نیز به رشته‌های مدال‌آور ایران اضافه شود.

جدا از آن که به طور معمول ورزش جانبازان و معلولان ایران در دو رشته وزنه‌برداری و دوومیدانی، بیشترین مدال‌های خود را از بازی‌های پارالمپیک به دست آورده و در این بازی‌ها نیز عمده انتظار مدال‌آوری از این دو رشته است، اما در لندن در دو رشته تیراندازی و تیر و کمان نیز انتظار مدال‌آوری داریم؛ جایی که ایران در تیراندازی با دو ورزشکار زن و در تیر و کمان با شش ورزشکار زن و مرد در عرصه بازی‌ها حاضر می‌شود.

کاظم رجبی، وزنه‌بردار سنگین وزن ایران که در بازی‌های پکن ضمن کسب مدال طلا، عنوان قوی‌ترین ورزشکار بازی‌ها را نیز به خود اختصاص داد، در لندن جای خود را به جوانی قدرتمند و خوش‌اشتها به نام سیامند رحمان داده است که استعدادی خارق‌العاده در وزنه‌برداری جانبازان و معلولان به حساب می‌آید.

او که پیش از این به مقام قهرمانی جوانان و بزرگسالان جهان رسیده و رکورددار دسته فوق سنگین بوده به دنبال این است که با کسب طلایی خوشرنگ، رکورد تازه‌ای را برای این دسته برپا کند؛ رکوردی بالای ۳۰۰ کیلو که زدن این وزنه می‌تواند شور و شوق عجیبی را در سالن رقابت‌ها حاکم ساخته و جهان را از زدن این وزنه سنگین متحیر کند.

به هر حال و در شرایطی که دو روز دیگر (از هشتم تا نوزدهم شهریور) ​بازی‌های پارالمپیک با حضور بیش از۰۰۰ ۴ ورزشکار کشورهای مختلف جهان (۱۴۰ کشور) آغاز می‌شود، باید گوش به زنگ افتخارآفرینی قهرمانان شایسته ایران به انتظار نشست.

حجت‌اله اکبرآبادی / گروه ورزش


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.