موج جدید تظاهرات اعتراض آمیز در تل آویو؛ کابینه نتانیاهو در مسیر فروپاشی

یکشنبه ۱۵ مرداد – ۰۹:۵۵:۵۷ ق.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

گزارش خبری تحلیلی آریا؛

بزرگنمایی:  

هزاران نفر از ساکنان فلسطین اشغالی در اعتراض به اوضاع بد اقتصادی و بی عدالتی اجتماعی درتل آویو تظاهرات کردند.
 به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، امسال نیز همانند تابستان سال گذشته، شمار زیادی از ساکنان فلسطین اشغالی ظرف چند هفته ی اخیر به خیابانها ریخته اند تا مراتب اعتراض شدید خود را به سیاستهای اقتصادی مقامات رژیم صهیونیستی اعلام کنند.
ساکنان شهر تل آویو عصر دیروز (شنبه۴ آگوست ) به دعوت گروهها ، احزاب و سندیکای کارگری ، با برگزاری تظاهراتی فراگیر ، اعتراض خود را به سیاستهای بنیامین نتانیاهو اعلام کردند. تظاهرات دیروز در ادامه تظاهرات اخیر در فلسطین اشغالی برای اعتراض به اوضاع نابسامان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اسرائیل برگزار شد.
در مدت برگزاری این اعتراضات خیابانی، گاه حرکتهای غیرقابل کنترلی از سوی برخی معترضین سر زده که منجر به از دست رفتن جان افراد نیز شده است. از آنجمله می توان به اقدام شماری از معترضین در به آتش کشیدن خود به عنوان حرکتی اعتراضی اشاره کرد.
وضع نابسامان اقتصاد در فلسطین اشغالی زندگی روزمره ی شمار زیادی از مردم را تحت تأثیر قرار داده و برخی را وادار کرده است تا در جستجوی کار و کسب درآمد از شهرهای کوچکتر به سوی تل آویو، اصلی ترین شهر فلسطین اشغالی نقل مکان کنند. اما حتی اینگونه افراد نیز نه تنها در حل مشکل اقتصادی خود موفق نبوده اند، بلکه در پرداخت اجاره خانه و هزینه های زندگی روزمره ی خود نیز با مشکل مواجه شده اند.
طبق این گزارش، میزان اختلاف طبقاتی میان ثروتمندان و سایر اقشار جامعه در فلسطین اشغالی فوق العاده بالاست و بخش عظیمی از ثروت و سرمایه در اختیار شمار محدودی از افراد جامعه قرار گرفته است. قیمت خانه و اجاره بهای منازل در تل آویو به اندازه ای بالاست که می توان آنها را جزء بالاترین قیمتها در میان شهرهای مختلف جهان به حساب آورد.
قیمت هر مترمربع منزل مسکونی در این شهر به حدود پنج هزار و هفتصد دلار آمریکا می رسد. در حالی که متوسط درآمد ماهیانه افراد در تل آویو حدود دوهزار و پانصد دلار است.
 در چند هفته اخیر بیش از ۱۰ اسرائیلی در اعتراض به اوضاع نابسامان داخلی ، خود را به آتش کشیده اند . یک سال از شروع اعتراضها و تظاهرات چند صدهزار نفری در فلسطین اشغالی سپری شده است ، اما هنوز رهبران رژیم صهیونیستی از خاموش کردن شعله های اعتراضات مردم، ناتوانند .
تابستان سال گذشته ، فلسطین اشغالی برای نخسین بار در۶ دهه موجودیت رژیم غاصب صهیونیستی ، شاهد وقایع اعتراض امیزی بود که در نوع خود بی سابقه گزارش شد . تجمع اعتراض آمیز قریب به یک میلیون نفری درتل اویو با توجه به جمعیت ۶ میلیونی فلسطین اشغالی ، رخدادی نبود که سران رژیم صهیونیستی بتوانند بر آن پوشش بگذارند . نرخ بالای تورم ، بیکاری ، فقر ، فساد و فحشا ، اکنون به گونه ای در اسرائیل دست به دست هم داده و نمایان است که مقامات رژیم صهیونیستی تنها به سکوت در قبال اعتراضات مردمی اکتفا کرده اند و یا با وعده و وعید درصدد ارام کردن اوضاعند .
اعتراضها ، اما ، با بالا گرفتن موج خود سوزی ها در اسرائیل ، غیرقابل کنترل شده است و زنگ خطر فرو پاشی این رژیم از درون را به صدا در اورده است . رژیم صهیونیستی پیش از این در ۶۵ سال اخیر ، اراضی اشغالی فلسطین یا همان اسرائیل خود خوانده را ، سرزمین شیر و عسل و موعود می خواند ، اما اکنون با دولت ورشکسته سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی نتانیاهو ، به گونه ای به آخر خط رسیده است که حتی نمی تواند از سقوط پیاپی کابینه ها و انحلال پارلمان جلوگیری کند.
طی ۶ دهه اشغال فلسطین ، رژیم صهیونیستی با با تزریق دلارهای صهیونیست های امریکا ، در قلب منطقه خاورمیانه به حیات خود ادامه داده است . همه ساله گنگره امریکا با تصویب و اختصاص ۳ میلیارد دلار کمک بلاعوض به رژیم صهیونیستی ، بخشی از هزینه های اقتصادی و نظامی اسرائیل را بر عهده می گیرد تا این رژیم به عنوان بازوی سیاسی – نظامی امریکا در منطقه عمل کند . بخش اعظم این هزینه ها همواره صرف جنگ افروزی در منطقه شده است و مردم امریکا با پرداخت مالیاتهای سنگین ، بهای جنگهای اسرائیل را در منطقه می پردازند .
در حال حاضر نیز اعتراض تظاهر کنندگان به تبعیض و نا برابری ، بی عدالتی و فساد مالی و اخلاقی سران اسرائیل و رکود و ور شکستگی اقتصادی در اسرائیل است . به خصوص که درپی اوج گیری بحران اقتصادی و کاهش ارزش پول رژیم صهیونیستی ، مقامات اقتصادی اسرائیل تصمیم گرفته‌اند سیاست ریاضتی در پیش بگیرند و این موضوع نیز سبب نارضایتی‌های گسترده در میان شهرک‌نشینان شده است . شهرک نشینان همواره بار بدترین شرایط تبعیض آمیز در اسرائیل را به عنوان شهروند درجه ۲ ، بر دوش خود داشته اند . در چنین شرایطی افزایش مالیات‌ها به میزان ۱۷ درصد و کسری ۷ میلیارد دلاری در بودجه سال ۲۰۱۲ نیز سبب شده است تا وضعیت نابسامان اقتصاد رژیم صهیونیستی برای شهروندانش غیرقابل تحمل شود .
 چنین شرایطی احتمال فروپاشی کابینه بنیامین نتانیاهو را تقویت کرده است.
بویژه آنکه کابینه نتانیاهو ضعیف ترین دولت طی چند دهه اخیر دانسته شده است که طی ۳ سال اخیر رکود در همه زمینه ها را به شهروندان اسرائیل تحمیل کرده است .
روشن است که بخش عمده بودجه رژیم صهیونیستی صرف دو وزارتخانه جنگ و مسکن می شود تا با بدست گیری مشترک پروژه های شهرکسازی در اراضی اشغالی فلسطین و خرید ادوات نظامی و جنگی ، سیاستهای توسعه طلبانه این رژیم را پیش ببرند .
از این رو به نظر می رسد با افزایش روند خودکشی و خودسوزی در اسرائیل که با گسترده شدن دامنه اعتراضات داخلی همراه است ، نه تنها کابینه متزلزل نتانیاهو ، بلکه رژیم اسرائیل از درون با چالشی سخت مواجه است که حاصل ۶۵ سال جنگ افروزی در منطقه و تبعیض و نا برابری ها در داخل است.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۸۰۵۰۹۵۵۵۷۴۰۳


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.