موزه‌ها رایگان‌اند، پروتکل‌ها را خودتان رعایت کنید

از یک سو مدیرکل موزه‌ها از رایگان بودن این فضاهای تاریخی در روز جهانی گردشگری خبر می‌دهد و از سوی دیگر اعلام می‌کند رعایت پروتکل‌ها در فضاهای موزه‌های باید توسط هر موزه انجام شود.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، این دستور را محمدرضا کارگر، اوایل خرداد امسال و زمانی که قرار بود بعد از چند ماه موزه‌ها بار دیگر به روی مردم باز شوند برای نخستین‌بار مطرح کرد. او در ان زمان اعلام کرد علاوه بر پروتکل بهداشتی که متولیان میراث فرهنگی برای همه فضاهای تاریخی و موزه‌ای تصویب کرده‌اند، هر موزه نیز باید با توجه به موقعیت و نوع آثار خود پروتکلی جداگانه برای بازدیدها مصوب کند که دست‌کم موزه ملی ایران آن را به طور کامل منتشر کرد و حتی زمانِ بازدیدها را با تعدادی محدود و مشخص اعلام کرد.

هرچند در طول چند هفته گذشته موزه‌داران از استقبال بیشترِ مردم از موزه‌ها از خرداد به بعد خبر می‌دهند، اما به همان اندازه هم نسبت به نحوه‌ رعایت نکردن پروتکل‌ها توسط برخی از بازدیدکنندگان موزه‌ای نگرانند که این نگرانی را به روز رایگان بودن موزه‌های زیر نظر وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تعمیم می‌دهند.

کارگر – مدیر کل اداره موزه‌ها و اموال منقول تاریخی – در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به موافقت علی‌اصغر مونسان – وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – برای رایگان بودن موزه‌ها در روز جهانی گردشگری، زمان بازدید را از ۸:۳۰ تا ۱۷ اعلام می‌کند و تاکید دارد که کاخ موزه‌ها با توجه به وسعت‌شان تا ساعت ۱۵:۳۰ به مخاطبان اجازه ورود می‌دهند.

او اما درباره‌ صدور دستورالعمل‌های مشخص به موزه‌ها برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی آن هم با توجه به اعلام وضعیت قرمز برای اکثر شهرهای کشور، می‌گوید: متولیان هر موزه خود باید وضعیت را به گونه‌ای تنظیم کنند که بر اساس ظرفیت و متراژ موزه‌ها اجازه‌ ورود به فضاهای داخلی موزه‌ای داده شود.

کارگر با تاکید بر این‌که مخاطبان موزه‌ای خود باید نسبت به وضعیت آگاه باشند و بدانند که برای حفظ سلامت خودشان ممکن است قدری در زمان بازدید موزه انتخاب‌شده‌شان معطل شوند، ادامه می‌دهد: در قالب بخشنامه‌ای به همه‌ موزه‌ها اعلام شده که خود باید رعایت پروتکل‌ها در موزه‌های تحت مدیریت‌شان را عهده‌دار شوند.

او با اشاره به رفتار بانک‌ها در مقابل مشتریان خود که آن‌ها باید به صورت نوبتی در خارج از بانک منتظر بمانند، ادامه می‌دهد: درباره موزه‌ها نیز همین‌گونه است، باید به میزان ظرفیت و متراژ فضا و تعداد آدم‌هایی که در آن فضا با فاصله می‌توانند حضور داشته باشند، به بازدیدکنندگان اجازه ورود دهند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.