موسسه تحقیقات شیلات ایران موفق به برداشت ۲۰ تن ماهی ˈتیلاپیا شد

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات شیلات ایران ، در راستای بهبود بهره وری و استفاده بهینه از آب و خاک ، مرکز تحقیقات ماهیان آب شور داخلی وابسته به موسسه تحقیقات شیلات ایران اقدام به پرورش ماهی تیلاپیا با روش کاملا بومی کرده است.

در حالی که میزان بهره برداری و برداشت از مزارع پرورش ماهیان گرمابی مانند کپورماهیان در شرایط استخرهای خاکی کشور ۴ تا ۶ تن برهکتار است.

این دستاورد نمونه ای از یافته های مطالعات کاربردی ماهی تیلاپیا توسط کارشناسان موسسه تحقیقات شیلات ایران در مرکز تحقیقات ماهیان آب شور داخلی- بافق یزد و چشم انداز روشن معرفی تیلاپیا به صنعت آبزی پرروی مناطق مرکزی کشور است.

در حال حاضر پروژه های متعددی باهدف افزایش تولید تیلاپیا در واحد سطح ، پرورش نیمه متراکم و متراکم این آبزی و افزایش بهره وری آن با منظور لحاظ شدن ملاحظات زیست محیطی در مرکز تحقیقات ماهیان آب شور داخلی دردست اجراست.

جنس ماهی تیلاپیا از اعضای خانواده ˈ سیچلیدها ˈ و از راسته ˈ سوف ماهیانˈ است که داری بدنی مستطیلی شکل با فلس‌های ریز است .باله پشتی طویلی با ۲۳ تا ۳۱ خار و شعاع دارند. بینی آنها دارای یک سوراخ در هر دو طرف است.

جنس تیلاپیا دارای دو زیر جنس است که تفاوت اساسی آنها در روش تولید مثل است.

زیستگاه اصلی این ماهی شرق آفریقا به ویژه کنیاست .ژاپنی‌ها به دلیل کمبود غذا تیلاپیا را از مالزی به کشور خود بردند و به عنوان گونه پرورشی معرفی کردند. امروزه تیلاپیا در ژاپن، روسیه، هند و بخش‌هایی از آمریکا و اروپا پرورش داده می‌شود .

علمی **۹۰۱۴**۱۵۴۴

انتهای پیام /*

info@irna.ir


www.irna.ir
منبع:ایرنا
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.