موسسه رده‌بندی لویدز رجیستر از ایران خارج شد

دوشنبه ۱۱ اردیبهشت – ۰۱:۰۱:۴۵ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

در پی اعمال فشار آمریکا؛

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا-  در پی اعمال فشار آمریکا، موسسه رده‌بندی لویدز رجیستر، بازرسی از حدود ۶۰ فروند نفتکش و کشتی‌های کانتینری تحت مالکیت شرکت ملی نفتکش و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را متوقف کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا، این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که در اواخر سال گذشته نیز موسسه رده بندی DNV نروژ تصمیم گرفت روابط خود با ایران را در پی فشار آمریکا، قطع کند.
با این حال، در حال حاضر حداقل چهار موسسه رده‌بندی بین‌المللی به مراوده با ایران مشغول هستند.
موسسه رده‌بندی لویدز رجیستر (EMEA) و بخش کیفیت (LRQA)، قراردادهای خود با مشتریان ایرانی و همچنین کارمندان خود در این کشو را خاتمه داده‌است.
“ریچارد سادلر” مدیر ارشد اجرایی لویدز رجیستر، در یک کنفرانسی در سنگاپور به رویترز گفت: آمریکایی‌ها آمدند و گفتند که اگر به فعالیت خود با شرکت‌های ایرانی ادامه دهیم، ما را تحریم خواهند کرد.
وی افزود: ابهامات بسیاری در خصوص تحریم‌ها وجود داشته و در واقع پیشنهاد این بود که بهتر است موسسه‌های رده‌بندی انگلیسی فعال در اروپا به طور مستقیم با شرکت ملی نفتکش ( NITC) رابطه نداشته باشند.
ایران دومین تولیدکننده بزرگ نفت در بین سازمان کشورهای صادرکننده نفت (OPEC) است و لویدز رجیستر در پی خروج از بازار ایران، حدود ۸/۴ میلیون دلار از درآمد سالانه خود را از دست داده است.
لویدز رجیستر با ارسال بیانیه‌ای به لویدز لیست، تعطیلی شدن دفتر خود در ایران را اعلام و اضافه کرد: با توجه به اینکه لویدز رجیستر از سال ۱۹۳۶ در ایران فعالیت موفقیت‌آمیزی داشته است، این تصمیمات به سرعت یا به آسانی گرفته نشده‌اند
طبق اعلام لویدز ریجستر این اقدام عمدتاً به دلیل فشار فزاینده تحریم‌های اعمالی از سوی سازمان ملل، آمریکا، اتحادیه اروپا و انگلیس در طول چند سال گذشته و همچنین تهدید اعمال تحریم‌های بیشتر و نیز بدتر شدن روابط دیپلماتیک و سیاسی بین ایران و غرب، صورت گرفته است
سخنگوی موسسه DNV نیز به لویدز لیست گفته است که به تمامی ۲۳ فروند کشتی شرکت ملی نفتکش که توسط این موسسه رده‌بندی می‌شوند، اخطار پایان قرارداد داده شده است.
موسسه DNV گفته است که ۹ فروند از کشتی‌ها هنوز در اختیار DNV باقی خواهند ماند، اما مابقی کشتی‌ها از ۱۵ ماه مه به بعد توسط این موسسه رده‌بندی نخواهند شد.
با این حال، سایر موسسات رده‌بندی بین‌المللی تمایلی به خروج از بازار ایران ندارند GL آلمان نیز واکنش ضعیفی به اطلاعیه لویدز رجیستر داده و به نظر نمی‌رسد تغییری در سیاست کسب و کار خود ایجاد کند .
سخنگوی این گروه هامبورگی گفته است:ما تابع قانون هستیم و در صورت تغییر قوانین، ما از آنها پیروی خواهیم کرد.
موسسه رده‌بندی GL آلمان کلاس تعدادی از کشتی‌های کانتینری و همچنین برخی از کشتی‌های تحت سفارش ساخت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را بر عهده داشته و دفاتری در تهران و بندرعباس جهت پیگیری فعالیت‌های نفت، گاز و دریایی دارد.
موسسه رده‌بندی فرانسوی بورا وریتاس (BV) نیز مطابق آنچه که در تارنمای خود آورده است دفتری در تهران داشته و ۱۵۰ کارمند و همکار محلی برای پیشبرد پروژه‌های نفت و گاز خود از طراحی مفهومی تا نگهداری و تعمیرات در اختیار دارد.
طبق آنچه که در تارنمای این موسسه آمده است : موسسه BV محدوده وسیعی از خدمات فنی در زمینه صدور گواهینامه، تمدید گواهینامه، ارزیابی، مشاوره و آموزش در این کشور ارائه می کند.
با این حال، به نظر نمی‌رسد شماره تلفنی که برای دفتر تهران در تارنمای موسسه آمده است،در حال حاضر مورد استفاده باشد.
کمیته روابط عمومی اسرائیل-آمریکا که یک نهاد آمریکایی مدافع سیاست‌های اسرائیلی است، ادعا کرده است که BV خدماتی به کشتی‌های ایرانی ارائه می‌نماید.
موسسه BV نیز در خبری که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد، اعلام کرد که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای ارزیابی یک سری ۱۰ فروندی از کشتی‌های فله‌بر هندی سایز با ظرفیت ۳۴۸۰۰ DWT که در یاردسازنده کشتی SPP در کره جنوبی در دست ساخت است، موسسه رده‌بندی BV را انتخاب کرده است.
با این حال سخنگوی این موسسه گفته است :ما با مقامات فرانسوی همکاری داریم، تا در راستای پیروی از تحریم‌های اتحادیه اروپا، اقدامات لازم بکار گیریم. وی از توضیح بیشتر در این خصوص خودداری کرده است
کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یکی از شرکت‌هایی است که برای مدت بیش از یک سال در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گفته است، اما شرکت ملی نفتکش تاکنون به طور رسمی توسط اتحادیه اروپا تحریم نشده است.
از آنجا که اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است تا واردات نفت و همچنین حمل نفت از ایران را از اول ماه ژوئیه ۲۰۱۲، ممنوع نماید این موضوع بیمه‌گران اروپایی را بر آن داشت تا از ارائه پوشش بیمه‌ای به شرکت ملی نفتکش ایران امتناع کرده و این شرکت را در زمینه تامین پوشش بیمه‌ای مورد نیاز ناوگان خود با مشکل مواجه نمایند.
همچنین سال گذشته، سناتورهای آمریکایی طی اقدامی جداگانه، لایحه‌ای ارائه کردند تا از فعالیت موسسات رده‌بندی دارای مراوده با ایران در آمریکا جلوگیری کنند با این وجود، این لایحه حتی در کنگره آمریکا نیز به تصویب نرسیده است.
مدیر ارشد اجرایی لویدز رجیستر با بیان اینکه منع موسسات رده‌بندی از بازرسی کشتی‌ها، در تضاد با اصول کاری ما برای ارتقای ایمنی است گفت: در خصوص نهادهایی به مانند ما که به تامین ایمنی افراد و محیط زیست می‌پردازیم، آیا واقعاً قابل درک است که ما را از بین موسسات رده‌بندی عالی رتبه کنار بگذارند؟ منافع این کار برای دنیا چیست؟
وی افزود: از موضوع ایمنی به عنوان یک ابزار سیاسی علیه جامعه ایران استفاده نکنید.
طبق بیانیه لویدز رجیستر این موسسه یک سازمان فنی مستقل بوده و یک سازمان سیاسی یا نماینده هیچ دولتی نیست.
لویدز ریجستر در بیانه خود آورده است :هدف ما در طی ۲۵۱ سال گذشته، همواره کمک به ارتقای بدون تبعیض ایمنی ناوگان تجاری و خدمه آنها و همچنین محیط زیست دریایی بوده است.
از آنجایی که بیشتر کلوپ‌های بین‌المللی اصلی در اروپا واقع شده و یا در اروپا عضویت و عملیاتی دارند، تحریم‌های اتحادیه اروپا سبب می‌شود که مالکان کشتی‌ها بدون داشتن پوشش بیمه‌ای به تجارت با ایران بپردازند.
با توجه به اینکه دو کشور ایران و هند، شرکای تجاری اصلی یکدیگر محسوب می‌شوند، برخی از شرکت‌های کشتیرانی هندی برای مقابله با تحریم‌ها در خصوص حمل نفت خام ایران اقداماتی انجام داده‌اند. اما تحریم‌های اتحادیه اروپا سبب شده است که در صورت وقوع حادثه‌ای از پوشش بیمه‌ای محدودی برخوردار باشند.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۴۳۰۱۳۰۱۴۵۲۷۷


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.