موسیقی در ایران طنز است

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

محسن شریفیان در نشست خبری کنسرت گروه لیان عنوان کرد/

محسن شریفیان گفت: موسیقی کارکردن در ایران و در این شرایط طنز است و عنوان این کنسرت طنز در موسیقی بوشهر است در نتیجه ما به شکل هنری به طنز می‌پردازیم و اصلا کار سیاسی نمی‌کنیم.

به گزارش خبرنگار موسیقی هنرآنلاین، نشست خبری کنسرت گروه لیان به سرپرستی محسن شریفیان صبح امروز با حضور محسن شریفیان و سید علی میر محمدی (برگزار کننده کنسرت گروه لیان) در تالار وحدت برگزار شد.

در این نشست محسن شریفیان گفت: برگزاری کنسرت در شهرستان‌ها همیشه با مشکلاتی همراه بوده است ولی در تهران مشکل نداریم. متاسفانه هنوز مشخص نشده است که در بوشهر کنسرت داشته باشیم زیرا مخالفین بسیاری وجود دارند و ما هم می‌خواهیم این عزیزان آرامش داشته باشند.

سرپرست گروه لیان افزود: به عنوان مثال قرار بود ما کنسرتی را در بوشهر برگزار کنیم که هنوز کار را آغاز نکرده بودیم طی شب نامه‌ای به این کنسرت اعتراض کردند البته این موضوع ربطی به دولت فعلی یا دولت بعدی ندارد بلکه باید تفکر معترضین تغییر کند.

شریفیان در ادامه دربارهٔ کتاب سازشناسی موسیقی بوشهر گفت: من همیشه در کنار برگزاری کنسرت و انتشار یافتن آلبوم به کارهای پژوهشی نیز می‌پردازم و به احتمال بسیار این کتاب در نمایشگاه بین المللی کتاب رونمایی می‌شود. این اثر به دو زبان فارسی و انگلیسی است و از نظر نشر فاخر است.

محسن شریفیان تاکید کرد: متاسفانه فعالیت ما بسیار محدود است ولی همیشه برای موسیقی بومی ایران تلاش کردیم. موسیقی بومی پتانسیل این را دارد تا مخاطبان بسیاری را جذب کند زیرا این نوع موسیقی تاثیر بسیاری بر مخاطبان در هر منطقه‌ای می‌گذارد ولی باید جشنواره هایی را در این زمینه برگزار کنیم و موزیسین‌های بومی باید بیشتر تلاش کنند.

سرپرست گروه لیان گفت: در این کنسرت به طنز بیشتر توجه می‌کنیم زیرا به بخش طنز در موسیقی کمتر توجه می‌شود و در موسیقی بوشهر طنز تلخ وجود دارد. همچنین در جنوب ایران بذله گویی و طنز نقش برجسته ای دارد زیرا شوخی و طنز رنج و سختی را آسان می‌کند. درد ما این است که ما روی گاز خوابیدیم ولی مردم جنوب همیشه به دنبال گاز می‌دوند. همچنین در جنوب رقص هم جنبه طنز دارد و مردها لباس زنانه می‌پوشند و با این کار به وضعیت زنان در جامعه اعتراض می‌کنند.

شریفیان در ادامه بیان کرد: مخاطبان به راحتی می‌توانند با موسیقی بوشهر ارتباط برقرار کنند و همه این نوع موسیقی را دوست دارند زیرا به نظر من موسیقی بوشهر یک موسیقی فراملی است و رگه های کردی، لری، قشقایی و… در آن دیده می‌شود. شاید سوال پیش آید که چرا به سمت موسیقی طنز رفتیم و پاسخ این است که می خواهیم در قالب طنز نشان دهیم که برگزاری کنسرت بسیار ساده است و کار پیچیده‌ای نیست. همچنین به نظر من زندگی بسیار جدی نیست و می‌توانیم راحت از آن بگذریم.

محسن شریفیان خاطرنشان کرد: در این کنسرت طنز در شعر و موسیقی وجود دارد و به نظر من موسیقی کارکردن در ایران و در این شرایط طنز است. در این کنسرت از قاعده خاصی پیروی نمی‌کنیم بلکه به راحتی ساز می‌زنیم البته چهارچوب خاصی دارد و ما بر روی یک سری نت‌ها بیشتر تاکید می‌کنیم.

در ادامه این نشست سید علی میرمحمدی افزود: بسیار‌ها به برگزاری کنسرت های لیان در تالار وحدت اعتراض کردند ولی به سبب کمبود امکانات به غیر از تالار وحدت نمی‌توانیم کنسرت را در سالن‌های دیگر برگزار کنیم. بسیار‌ها می‌گویند هر برنامه‌ای نباید در تالار وحدت برگزار شود ولی به نظر من در حوزه موسیقی بومی این نقد وارد نیست زیرا همه می دانیم که کنسرت گروه لیان نسبت به گروه‌های دیگر بهتر است زیرا هیچ گروه بومی نداریم که سالن به سرعت پر شود. همچنین باید بگویم نمی‌توانیم بگوییم چون یک کار نشاط آور است در نتیجه کیفیت پایین است. اگر بخواهیم به قداست هم توجه کنیم حتی در مساجد هم فضای شادی وجود دارد.

سپس محسن شریفیان گفت: طنز به معنی تیغ جراحی است و یک وسیله برای بیان اعتراضات است. طنز آنچه را که نامناسب است بیان می‌کند. متاسفانه وضعیت موسیقی در شرایط نامناسبی قرار دارد به عنوان مثال ما سال قبل برنامه‌ای را برای خلیج فارس اجرا کردیم که تا به امروز حق الزحمه با پرداخت نشده است. هیچ کس از ما حمایت نمی‌کند و زمانی‌که برنامه هم اجرا می‌کنیم هزینه ها را پرداخت نمی‌کنند. متاسفانه می‌خواهند گروه‌های موسیقی را نابود کنند ولی گروه لیان سعی می کند دیرتر نابود شود.

شریفیان در ادامه تاکید کرد: عنوان این کنسرت طنز در موسیقی بوشهر است و بن مایه‌های طنز را در اشعار پرورش می‌دهیم. طنز باید جایگاه ویژه‌ای داشته باشد و ما به شکل هنری به آن می‌پردازیم در نتیجه اصلا کار سیاسی نمی‌کنیم.

گفتنی است، کنسرت گروه “لیان” ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت‌ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

پایان پیام/۴۶
 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.