موسیقی زیرزمینی با تولیدات خانگی اشتباه گرفته شده است/ مافیای پخش عاملی برای عدم فعالیت رسمی

۲۷فروردین۱۳،

جستاری در باب یک ژانر موسیقایی/

یک پژوهشگر موسیقی گفت: اصطلاح موسیقی زیرزمینی در ایران اشتباه است زیرا این اصطلاح در امریکا و در زمان ریگان متداول بود و بسیاری از خوانندگان اعتراض‌های خود را با این نوع موسیقی به گوش مخاطبان خود می‌رساندند.

رضا مهدوی، موسیقیدان و نوازنده سنتور در گفت و گو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین دربارهٔ موسیقی زیر زمینی گفت: به طور کلی این اصطلاح در ایران اشتباه است زیرا اصطلاح موسیقی زیرزمینی در امریکا و در زمان ریگان متداول بود و بسیاری از خوانندگان اعتراض های خود را با این نوع موسیقی به گوش مخاطبان خود می رساندند.

این نوازنده در ادامه بیان کرد: به نظر من در کشور ما این موضوع دیده نمی شود بلکه بعضی از هنرمندان جوان گاهی اوقات موسیقی خارج از نظارت سازمانها ارائه می دهند ، اصولا از چند سال اخیر به سبب مشکلاتی که در اخذ مجوز وجود دارد بعضی از خوانندگان موسیقی مورد نظر خود را از طریق اینترنت به گوش مخاطبان می رسانند.

مهدوی در ادامه افزود: باید توجه داشته باشیم که نسل امروزی این نوع موسیقی را دوست دارد و به سمت آن گرایش دارد به همین سبب من این نوع موسیقی را تولیدات خانگی می دانم، البته این اشخاص استعدادهای فراونی دارند زیرا بدون امکانات اثری را منتشر می کنند.

مدیرکل سابق مرکز موسیقی حوزه هنری در ادامه خاطرنشان کرد: موسیقی زیرزمینی نباید به جوانان کشور ما اطلاق شود زیرا این جوانان دوست دارند در راستای اهداف فرهنگی حرکت کنند و فقط نیازمند حمایت و پشتیبانی می باشند، همچنین مسئولین نباید با برخوردهای سطحی این جوانان را از عرصه هنر و موسیقی دور کنند زیرا این برخوردها سبب شده است تا این نوع موسیقی بیشتر تقویت شود.

این موسیقیدان تاکید کرد: به نظر من موسیقی نیازمند سیاست های مشخصی است و همه اشخاص باید از راهنمایی مدیران بهره مند شوند و به کمک آنها خودشان را نشان و سطح حرفه ای خود را ارتقا دهند.

مهدوی در ادامه گفت: جوانانی که به سمت موسیقی تولیدات خانگی گرایش دارند بین سنین ۱۵ تا ۲۵ سال می باشند که وظیفه مسئولین این است که با آنها با ملایمت رفتار کنند زیرا این جوانان نیازمند هدایت می باشند.

وی افزود: به عنوان مثال محسن چاووشی قبل از سال ۱۳۸۶ به صورت زیرزمینی فعالیت می کرد و از همان سال به دنبال اخذ مجوز برای آلبوم ” من خود آن سیزدهم ” بود در صورتیکه اشعار این اثر از مولانا و صائب تبریزی بود اما نمی دانم چرا مجوز این اثر دیر صادر شد.

این موسیقیدان در این باره بیان کرد: متاسفانه ممیزی رفتاری براساس شخصیت اشخاص و ناخواسته اعمال می گردد. اما وظیفه ما این است که به جای ژانربندی موسیقی یک کلیت موسیقی به وجود آوریم و از همه جوانان هنرمند بخواهیم که موسیقی با محتوای خوب ارائه دهند.

مهدوی دربارهٔ افزایش انتشار یافتن قطعات موسیقایی به صورت اینترنتی اظهار کرد: از سوی دیگر بسیاری از جوانان تمایل دارند از طریق اینترنت فعالیت کنند زیرا مافیای موسیقی در پخش سبب شده است تا آنها از فعالیت رسمی ترس و واهمه داشته باشند.
 

پایان پیام/۴۶


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.