موسیقی هنری آسمانی است و می‌تواند در همه حالات جاری باشد

۳۰ آبان ،

نوربخش در نشست ماهیانه خانه موسیقی:

مدیرعامل خانه موسیقی در نشست ماهیانه گفت: موسیقی هنری آسمانی و ارجمند است و در همه وقت‌ها و مکان‌ها می‌تواند ساری و جاری باشد.

به گزارش تفسیری هنرآنلاین، نشست ماهیانه هنرمندان، علاقمندان و اعضای خانه موسیقی، روز گذشته در ساختمان فاطمی‌برگزار شد و هنرمندان پس از یک ماه در خانه موسیقی دور هم جمع شدند.

مدیرعامل خانه موسیقی در ابتدای این نشست گفت: ایام محرم و سوگواری سالار شهیدان را به همه هنرمندان تسلیت می‌گویم. از اینکه هر بار شاهد حضور اعضا و هنرمندان بیشتری در نشست‌های ماهیانه هستیم بسیار خوشحالم و این نشست‌ها با حضور اعضا و هنرمندان پربارتر می‌شود.

وی افزود: دیدار دوستان و هنرمندان در این روزگار از حسن اتفاق است و امیدواریم همه دوستان در برنامه خود یکشنبه آخر هر ماه را به دیدار خانه موسیقی اختصاص دهند.

نوربخش با اشاره به اجرای موسیقی در این نشست گفت: بعضی نهاد‌ها خود را ملزم می‌دانند که در ایام محرم حتی اسمی‌از موسیقی نبرنداما شخص من و اعضای هیئت مدیره همگی بر این عقیده هستیم که موسیقی هنری آسمانی و ارجمند است و در همه وقت‌ها و مکان‌ها می‌تواند ساری و جاری باشد. ما برای همه حالات و مناسبت‌ها موسیقی داریم و امیدواریم این مساله در کشور ما باب شود. با محاسبه ای کوچک می‌بینیم که در کشور ما متاسفانه حدود ۴ ماه اجرای موسیقی با مشکل مواجه می‌شود که به لحاظ شرعی و عرفی هیچ وجهی ندارد.در ایام محرم مگر نقاشی، خطاطی، تاتر یا سینما تعطیل می‌شود که موسیقی هم بخواهد تعطیل شود؟

وی در خاتمه صحبت‌هایش گفت: ضمن گرامیداشت ایام سوگواری امام حسین (ع)، قرار است در اینجا موسیقی ای اجرا شود که آن وجه آسمانی و ارجمند در آن وجود داشته باشد و متناسب با حالات و روحیه جامعه در این ایام باشد.

پس از این سخنان، حسین علیشاپور(آواز) و مهدی رستمی(سه تار) به اجرای ساز و آوازی در مایه شوشتری پرداختند .

در ادامه این نشست، بهروز مبصری، عضو هیئت مدیره کانون پژوهشگران خانه موسیقی برای دقایقی پشت میکروفون قرار گرفت و درباره برگزاری مستر کلاش پژوهشی صحبت کرد. او در صحبت‌هایش گفت: کلاسی با عنوان ماخذ شناسی تاریخی یا دیسکوگرافی قرار است در محل خانه موسیقی برگزار شود. در ایران ۵ دوره ضبط آثار از دوره قاجاریه به بعد داشته ایم. در بسیاری از صفحاتی که امروزه در آرشیو‌ها یافت شده است بخش مهمی‌از تاریخ موسیقی ایران نوشته نشد و دلایلی پیداشده که چرا نام افرادی که در کار ضبط صفحات همکاری داشته اند نوشته نشده است.

وی افزود: متاسفانه در تاریخ موسیقی ایران پیش از آن کتابی که مرحوم روح الله خالقی نوشتند، چیزی نوشته نشده است. اما در رابطه با فایل‌های صوتی، صفحات گرامافون بهترین ماخذ تاریخ شناسی موسیقی ایرانی است.

مبصری در خاتمه گفت: این رشته در کشور آلمان به عنوان یکی از رشته‌های مرتبط با موسیقی تدریس می‌شود. در کلاس‌هایی که در خانه موسیقی برگزار می‌شود، قرار است تمام صفحات به ترتیب نوبت کمپانی و تاریخ بررسی می‌شود. برای روشن شدن زوایای تاریک موسیقی شناخت این صفحات و آثار هنرمندان بسیار لازم است. در آینده اطلاعت لازم این کلاس‌ها در پایگاه اینترنتی خانه موسیقی منتشر می‌شود.

پایان بخش این قسمت از نشست ماهیانه اعضای خانه موسیقی، اجرای ساز و آواز توسط مهدی تیموری(نوازنده نی) و مهران وقتی یکتا(خواننده) در مایه شوشتری و بر روی اشعاری با مضامین عرفانی بود.

پایان پیام/۴۵


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.