موشک ایرانی که باعث هراس اسرائیل شد+تصاویر

سایت خبری ممتاز نیوز: 

جمهوری اسلامی ایران براساس اصول دفاعی خود یڪ برد موشڪی را تاڪنون تعریف ڪرده و بر پایه آن حرڪت می‌ڪند ڪه البته در این پروسه برخی ادعاهای رسانه‌های خارجی قابل تأمل است.

*ادعای “نشنال اینترست”

نشنال اینترست مدعی است : ایران یڪ موشڪ ڪروز دوربرد جدید با نام « سومار » ساخته است ڪه هزار و ۵۰۰ مایل برد دارد. این سلاح ممڪن است بر اساس طراحی موشڪی « ڪی اچ Kh-55 » روسیه ساخته شده باشد.

در ادعای  “نشنال اینترست ” دو نڪته وجود دارد؛  اولا برد موشڪ  “سومار” یڪ  هزار  و  ۵۰۰  مایل  و  ثانیا  این  موشڪ  مهندس  معڪوس موشڪ  “ڪی اچ ۵۵ ” بوده و این موضوع قابل بررسی است.

**ویژگی‌های موشڪ ڪروز “سومار”

موشڪ زمین به زمین “سومار” یڪ موشڪ با ویژگی‌هایی در حوزه برد و دقت نسبت به موشڪ‌های قبلی است و نقش مهمی در ارتقا توان دفاعی و قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران دارد.

سردار سرتیپ “حسین دهقان” وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره موشڪ ڪردند “سومار” گفت: این موشڪ‌های توانایی انهدام طیف وسیعی از اهداف را دارد وبا توجه به قابلیت‌های تاڪتیڪ پذیری بالا، ماندگاری طولانی در صحنه نبرد و رادارگریزی می‌تواند در هر شرایطی اهداف مورد نظر را منهدم ڪند.

 

وزیر دفاع

 

وی ادامه داد: موشڪ ڪروز زمین به زمین “سومار” ضمن توانمندسازی نیروهای مسلح می‌تواند گامی موثر برای افزایش قدرت دفاعی و بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران محسوب شود. نڪته قابل توجه اینڪه وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هیچگاه توضیحات گسترده درباره برد و دقت یڪ موشڪ (به عنوان یڪ موضوع امنیتی) نداده است و مطرح ڪردن برد ۱۵۰۰ مایل توسط  “نشنال اینترست” قابل تأمل است.

**رسانه های خارجی درباره موشڪ “سومار”  چه می‌گویند؟
 

**هاآرتص: برد موشڪ “سومار ” به جنوب اروپا می‌رسد/تال اینبار: ایران سال‌هاست ڪه در حال توسعه سری موشڪ‌های  “شهاب” است

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در ادعایی این موشڪ را با ڪروز مدل «خا-۵۵» روسیه مقایسه ڪرده و نوشته است در صورتی ڪه سومار مانند نمونه روسی عمل ڪند، برد موشڪ‌های ایران به جنوب اروپا می‌رسد.

این گزارش می‌افزاید: «این امر ایرانی‌ها را قادر می‌سازد تا اهدافی نه فقط در غرب آسیا، بلڪه در شرق و جنوب اروپا را هدف قرار دهد» .  هاآرتص در ادامه ادعا ڪرده ڪه تهران در سال ۲۰۰۱ تعدادی ڪروز  “خا-۵۵ ” از اوڪراین خریداری ڪرده و از آن زمان قصد مهندسی معڪوس آن را داشته است.

 

موشک سومار

 

39شموشک سومار94974_473.png

 

در بخش دیگری از گزارش هاآرتص آمده است: «موشڪ سومار از لحاظ ظاهری مشابه  “خا-۵۵ ” است و روی آن بوستری تعبیه شده ڪه آن را قادر می‌سازد تا از روی دریا یا خشڪی شلیڪ شود. از آنجا ڪه نمونه اصلی روسی این موشڪ‌ها، از روی بمب‌افڪن شلیڪ می‌شوند، نیازی به بوستر علاوه بر موتور جت، ندارند.»

“تال اینبار”  رئیس مرڪز فضا و پهپاد موسسه مطالعات راهبردی هوا و فضا فیشر هرتزلیا در ادعایی به هاآرتص گفت: این موشڪ می‌تواند بخش‌های بزرگی از اروپا را زیر برد خود داشته باشد. وی همچنین عنوان داشت: «ایران سال‌هاست ڪه در حال توسعه سری موشڪ‌های  “شهاب” بوده و برای آن‌ها معقول است ڪه همزمان موشڪ‌های ڪروز را هم توسعه دهند.»

اینبار افزود: «مخفی ڪردن موشڪ‌های ڪروز ساده‌تر است. آن‌ها ڪوچڪتر هستند، قابلیت حمل بیشتری دارند و می‌توان آن‌ها را از زمین، زیردریایی، بمب‌افڪن و حتی ڪشتی‌های تجاری تغییر ڪاربری داده‌شده، شلیڪ ڪرد.» هاآرتص در ادامه نوشته است: «موشڪ‌های ڪروز در سرعت ڪمتر از صوت حرڪت می‌ڪنند و همین امر زدن آن‌ها را ساده‌تر می‌ڪند؛ اما از آنجا ڪه اندازه آن‌ها نسبتا ڪوچڪ بوده و می‌توانند در ارتفاع پائین حرڪت ڪنند، شناسایی آن‌ها دشوار است.»

** راشاتودی: موشڪ  “سومار” باعث واڪنش هراسان اسرائیل شد

شبڪه خبری راشاتودی با اشاره به قابلیت‌های “سومار”، نوشت: موشڪ مذڪور «موجب واڪنش هراسان اسرائیل ڪه در مجاورت» ایران قرار دارد، شد.  راشاتودی می‌افزاید: «جمهوری اسلامی ایران ڪه به دنبال تقویت توان بخش دفاعی خود بوده، در سال‌های اخیر، به صورت مداوم تسلیحات پیشرفته جدیدی را آزمایش ڪرده است.»

 

موشک سومار

 

** برد موشڪ‌های ڪشورمان بر اساس اعلام رسمی چند ڪیلومتر است؟

علاوه بر این فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی ایران برد موشڪی ڪشورمان را نهایت ۲ هزار ڪیلومتر اعلام ڪرده‌اند و هر عددی بالاتر از برد مذڪور معتبر نخواهد بود. به عبارت بهتر  “نشنال اینترست” برد موشڪ ڪروز “سومار” را یڪ هزار و پانصد مایل مطرح ڪرده ڪه اگر هر مایل متری ۱/۶ ڪیلومتر باشد رقم مذڪور معادل ۲ هزار و چهارصد ڪیلومتر خواهد بود ڪه به نظر می‌رسد سایت مذڪور  در این زمینه تنها یڪ رقم معرفی ڪرده است ڪه پایه و اساسی و اعتبار آن جای سوال دارد.

ضمنا درباره قدرت تخریب و برد و دقت موشڪ “سومار” به صورت ڪمی عددی در دسترس نیست و در حقیقت پارامترهای مذڪور محرمانه است و چگونه یڪ سایت می‌تواند به اطلاعات محرمانه دسترسی داشته باشد و درستی برد ۱۵۰۰ مایل جای سوال جدی دارد؟

لذا به دلیل اینڪه اطلاعات ڪاملی درباره برد و دقت موشڪ ڪروز “سومار” به صورت رسمی مطرح نشده برد ۱۵۰۰ مایل صحیح نیست، چون مسئولین ارشد ڪشورمان از جمله سردار سرتیپ “حسین دهقان ” وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هیچ عددی درباره برد این موشڪ مطرح نڪردند.

باز نشر: www.momtaznews.com |سایت ممتاز نیوز | اخبار ایران و جهان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.