موضع قاطع دولت پاکستان در تکمیل خط لوله صلح

۱۳م اسفند ،

Iran-Pakistan-gas.jpg

رئیس جمهور پاکستان گفت: طرحهای اخیر اقتصادی این کشور از جمله پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان برای تضمین رفاه و آبادانی نسل‌های آینده پاکستان می باشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) آصف علی زرداری رئیس جمهور گفت: در سفر اخیرش به ایران دربارهٔ لزوم تکمیل فوری تمام پروژه های بزرگ از جمله خط لوله گاز ایران و پاکستان توافق به عمل آمده است.

وی افزود: این پروژه نه تنها به این کشور در کاهش کمبود گاز و انرژی کمک می‌کند بلکه بوسیله آن یک راه طولانی به نفع نسل‌های آینده پاکستان طی خواهد شد.

رئیس جمهور پاکستان تایید کرد که احداث پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان به طور رسمی در تاریخ ۱۱ مارس(۲۱ استفند) در شهر چابهار آغاز خواهد شد.

زرداری گفت: شخصیتهای برجسته از کشورهای منطقه در مراسم آغاز احداث این پروژه حضور خواهند داشت و وی نیز به همراه گروهی از روزنامه نگاران در این مراسم شرکت خواهد کرد.

وی دربارهٔ مخالفتهای بعضی کشورها از جمله آمریکا با این پروژه گفت: پاکستان یک کشور مستقل است و در راستای منافع ملی خود گام برمی‌دارد.

رئیس جمهور پاکستان گفت: پاکستان خواهان رویارویی با هیچ کس نیست و قاطعانه معتقد است که مذاکره و گفتگو بهترین ابزار برای ایجاد تفاهم بیشتر در مورد مسائل است.

همچنین وزیر امور خارجه پاکستان بار دیگر فشارهای آمریکا مبنی بر رها کردن پروژه خط لوله گاز با ایران را رد کرد و گفت: پاکستان در زمینه نیازهای خود به انرژی به طور مستقل عمل خواهد کرد.

حنا ربانی کهر گفت: پاکستان آنچه را که مناسب بداند و به نفع مصالح ملی اش باشد انجام می‌دهد. عدم رشد اقتصادی سبب توقف صلح در منطقه شده است.

وی افزود: پاکستان همچنین از کمبود انرژی به شدت رنج می‌برد و این مسئله به طور مستقیم بر صنعت و رشد تولید ناخالص داخلی تاثیر می‌گذارد. گاز ارزان ترین راه تولید برق است.

ربانی کهر اظهار داشت: خط لوله گاز ایران و پاکستان تنها نیمی از کمبود انرژی مورد نیاز پاکستان را تامین می‌کند و نه کل تقاضای پاکستان.

این خط لوله صادرات روزانه ۲۱٫۵ میلیون متر مکعب گاز طبیعی ایران را به پاکستان ممکن می‌سازد. ایران در حال حاضر بیش از ۹۰۰ کیلومتر از این خط لوله را در خاک خود ساخته است.

واشنگتن بارها نارضایتی خود را از این پروژه مشترک ابراز کرده اما پاکستان بارها شایعه خروج از این پروژه را به سبب فشارهای آمریکا رد کرده است.

ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ماه فوریه اخطار داد: ما اعتقاد داریم که راه های بهتر، امن تر و کارآمد تر برای پاکستان برای به دست آوردن برق وجود دارد.

ما برای کشورهای سراسر جهان از جمله پاکستان روشن کردیم که به نفع آنهاست از فعالیتهای که می‌تواند تحریمهای سازمان ملل و آمریکا را به همراه داشته باشد، اجتناب کنند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.