موضع گیری به صحبت های نماینده وزیر صنعت در اتاق تهران/ فعالان اقتصادی: اینها رد گم کنی است، آمار شفاف بدهید

از اتفاقات نشست شانزدهم هیأت نمایندگان اتاق تهران می توان به انتقاد و موضع گیری فعالان اقتصادی نسبت به سخنان علیرضا شجاعی نماینده وزیر صنعت،معدن و تجارت اشاره کرد که تحلیل های وی از وضعیت صنایع کشور با واکنش نمایندگان بخش خصوصی مواجه شد.
در این نشست، “علیرضا شجاعی” مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت که به تازگی به جرگه هیات نمایندگان اتاق تهران پیوسته است، پشت تریبون ایستاد تا محورهایی را برای تبادل نظر با فعالان اقتصادی در زمینه حمایت از تولید به اشتراک بگذارد. او اما در ابتدای سخنانش «محدودیت منابع» را به عنوان اصلی‌ترین چالش حمایت از تولید ملی خواند ونخستین پرسش را این گونه مطرح کرد: «در صورتی که منابع محدودی در اختیار داشته باشید، آن را به تولید اختصاص می‌دهید یا به زیرساخت‌های تولید؟»

او که در سخنانش ۱۰۰ واحد پولی را به عنوان آنچه «منابع محدود» می‌خواند درنظر گرفته بود، پرسش بعدی را نیز خطاب به اعضای هیات نمایندگان پرسید که آیا این منابع محدود را به احداث واحدهای تولیدی جدید اختصاص می‌دهید یا پیشرفت پروژه‌های نیمه‌کاره دراولویت تخصیص منابع قرار می‌گیرد؟» او گفت: «در حال حاضر ۹۰ هزار مجوز برای اجرای پروژه‌های جدید صادر شده است که از صفر تا ۹۹ درصد پیشرفت کرده اند.»

سومین چالشی که شجاعی برآن دست گذاشت، تکمیل ظرفیت‌های خالی بود؛ اینکه تکمیل ظرفیت‌های خالی تولیدی یا مقوله رشد بنگاه‌ها تا چه میزان می‌تواند در اولویت تخصیص منابع قرار گیرد.»

«تولید صادرات محور و ورود به بازار های صادراتی» که او از آن به عنوان «دوران بلوغ» بنگاه های اقتصادی یاد کرد و البته « تکامل واحدهای در حال توسعه» محورهای دیگری بود که مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت به آن پرداخت. شجاعی هم‌چنین «خطوط تولیدی در حال تعطیلی» را نیز در فهرست خود گنجانده بود و از فعالان اقتصادی درخواست کرد که دیدگاه های خود را درباره جایگاه این واحد ها در لیست اولویت های تخصیص منابع اعلام کنند. نماینده وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنانش، به این پرسش نیزاشاره کرد که «منابع مالی به چه شاخه‌ای ازصنایع باید اختصاص یابد؟»

او همچنین خطاب به اعضای هیات نمایندگان پرسید: «دولت براساس چه مکانیزمی می تواند نظارت کند که منابع اختصاص یافته، جز حوزه تولید از سایر بخش‌ها سردرنیاورد.» او این چالش‌ها را مطرح کرد تا از اتاق تهران و ایران درخواست کند که با بررسی این موضوعات و ارائه راهکار، نقش موثری درتخصیص بهینه منابع ایفا کنند.

نخستین واکنش به سخنان نماینده وزارت صنعت
نخستین واکنش به سخنان علیرضا شجاعی را دبیرکل اتاق تهران داشت. محمدمهدی راسخ، این گفته نماینده وزیر صنعت، معدن و تجارت را که گفت، شرح وظایف و اهداف اتاق بازرگانی تهران روی سایت این اتاق وجود ندارد، واکنش نشان داد و گفت: وظایف و اهداف اتاق تهران کاملا مشخص است و در قانون اتاق بازرگانی ایران نیز به وظایف اتاق های شهرستان ها و اتاق تهران اشاره شده است. علاوه بر این، اتاق تهران برنامه استراتژی برای خود تعریف کرده و تدوین شده است که روی سایت اتاق تهران برای اطلاع رسانی قرار گرفته است.

آمار شفاف بدهید افراد خودشان تصمیم می‌گیرند
محمدرضا بهرامن دومین فردی بود که پس از پایان سخنرانی کوتاه شجاعی در مورد آن سخن گفت و آن را مثبت ارزیابی کرد. بهرامن معتقد بود که شجاعی عارضه‌ها را گفته و به دنبال راهکار است اما در این راهکارها نباید به دنبال تعیین تکلیف برای فعالان حقیقی و حقوقی در اقتصاد باشد . این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران اولین راهکار را ارائه آمار شفاف و دقیق دانست و گفت: «اگر تولید آمار کافی و مناسب داشته باشیم تکلیف بسیار مشخص است و هر فردی خودش می تواند شرایط را برای ورود به یک فعالیت یا ماندن در آن فعالیت تصمیم درست بگیرد و دیگر لازم نیست وزارت صنعت و معدن و تجارت برایش تصمیم بگیرد».

آمار شفافی وجود ندارد
احمد پورفلاح نیز به آن بخش از سخنان نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت خرده گرفت که وی تأکید کرده بود، بخشی از منابعی که به واحدهای تولیدی داده می شود، در خارج از حوزه صنعت صرف شده است. پورفلاح، نقص آمار و اطلاعات کافی از اقتصاد و صنعت کشور را معضل ناکامی ها دانست و گفت: اگر آمار مناسب و شفافی از وضعیت صنایع کشور در اختیار همه قرار داشت، سرمایه گذاران به راحتی می توانستند تصمیم بگیرند که در این مسیر اگر وارد شوند تا چه میزان ریسک خواهد داشت.
او همچنین افزود: اینکه به بهانه وجود درصد پایینی از ناخالصی ها، تزریق منابع به بخش تولید و صنعت قفل شود، راه به جایی نمی برد و در این سیاستگذاری همه ضرر می کنند.

شجاعی آدرس غلط داد
“حمید رضا صالحی” نیز در واکنش به سخنان شجاعی گفت:« آیا این پرسش ها را اتاق تهران باید پاسخ دهد؟» به عقیده او موضوعات مطرح شده از جانب معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ناشی از نگرش دستگاه های حاکمیتی به بخش خصوصی و تولید بود و البته اینکه توسعه صنعت درکشور فاقد استراتژی است. او گفت:« اگر قرار است اتاق تهران به این پرسش ها پاسخ دهد و تدوین استراتژی توسعه صنعت برعهده پارلمان بخش خصوصی است ایرادی ندارد اما آیا اعطای وام های زود بازده را نیز اتاق تهران تایید کرد؟»
این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران افزود:«در شرایطی تولید، نیازمند ریشه یابی مشکلات و رفع این مشکلات است، مسئولان وزارت صنعت، معدن وتجارت با طرح این پرسش ها آدرس غلط می دهند.»

برخورد با اقتصاد علمی باشد
عوض‌محمد پارسا هم در سخنی کوتاه به همان موضوعات مطرح شده توسط علیرضا شجاعی پرداخت و گفت: «در یک اقتصاد آزاد همه چیز باید همگون و هماهنگ باشد. در شرایطی که نرخ ارز ما دستوری است و تولیدکننده ما یک دهه است که از این موضوع متحمل زیان می‌شود نباید حرف از عقب‌ماندگی واحدها زد». پارسا چاره کار را در برخورد علمی با اقتصاد دانست و افزود: «تاکنون اقتصاد دستخوش سیاست‌گذاری‌های مختلف دولت‌های مختلف بوده است. اگر اوضاع آزاد و رقابتی باشد خود بنگاه برای ماندن در رقابت به دنبال مدرن شدن و تغییر می‌رود».

اینها رد گم کنی است
مهدی پورقاضی نیز در این نشست نتوانست جلوی انتقاد خود از سخنان علیرضا شجاعی را بگیرد. او با طرح این پرسش طنزآمیز که “بهتر است ایران نخستین ماهواره خود را در کره ماه بنشاند یا سیاره مریخ؟”، سوالاتی را که علیرضا شجاعی در جمع فعالان اقتصادی مطرح کرد را نه دغدغه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت بلکه “رد گم کنی” مسوولان دولتی دانست.
پورقاضی گفت: بر اساس نص صریح قانون، دولت باید ۳۰ درصد از محل بازتوزیع یارانه ها را به بخش صنعت تزریق می کرد که این اتفاق هرگز نیفتاد،سوال این می تواند باشد که این رقم چه شد؟ یا آنکه دولت رقم سنگینی را به بانک ها بدهکار است و پولی برای پرداخت این بدهی ها ندارد،سوال این است که چرا؟ حال وزارت صنعت، معدن و تجارت به جای آنکه به این پرسش ها پاسخ دهد، سوالاتی را از زبان نماینده خود در اتاق تهران مطرح می کند که در شرایط فعلی از اهمیت و جایگاه بسیار پایینی برخوردار است.

نحله های فکری اقتصاد دستوری در بدنه دولت
در ادامه این نشست، “پدرام سلطانی” نیز به سخنان صالحی واکنش نشان داد. او البته از طرح این مباحث دراتاق تهران استقبال کرد وگفت که گفت و گوی رودر رو، مسیررفع مشکلات راهموار می کند. اما این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران از نقد محتوای موضوعاتی که شجاعی به آن اشاره کرده بود، غافل نشد:«چنانچه ازبعد کلان به این موضوع بنگریم، تجربیات کشورهای توسعه یافته نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد؛ در این کشورها به دلیل تفکیک قوا، دولت برای اعمال نظرات خود به شهروندان محق نیست و دولت های انتخابی با رویکردی عملگرایانه به اجرای قوانین می پردازند.»

او ادامه داد:«شهروندان در نظام مردمسالار،عملکرد دولت را به نقد می کشند و دولت نیزمی تواند در آینه نظرات شهروندان، عملکرد خویش را ارزیابی کند.» او با بیان اینکه دولت نباید از انتقادات اتاق ابراز نگرانی کند، گفت:«سخنان شجاعی نشات گرفته ازمبانی اقتصاد دستوری و دولت سالار است که نحله های فکری آن در بدنه دولت نیز مشاهده می شود.»او ادامه داد:« به رغم آنکه، مزیت های اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و دستاوردهای اجرای این قانون از تریبون های مختلف تشریح می شود، پرسش هایی مبنی براینکه منابع به کدام بخش از صنعت اختصاص یابد مطرح می شود.»

او براین عقیده است که طرح این چالش ها، بدان معناست که دولت قصد دارد در تمام این بخش ها دخالت کند. او افزود:«در اقتصاد مبتنی بر سازو کار بازار،فعالیت های اقتصادی براساس مزیت های نسبی صورت می گیرد نه برپایه مجوز هایی که دولت صادر می کند.»

دفاع مفتح از شجاعی
اما تنها مدافع علیرضا شجاعی در نشست صبح امروز که با سخنان خود واکنش های تندی را در خانه فعالان اقتصادی برانگیخته بود، محمدصادق مفتح عضو هیأت رییسه اتاق تهران و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بود. مفتح با بیان اینکه” به سخنان شجاعی چندان عنایت و توجهی نشد”، گفت: من توقع استقبال از سخنان وی را داشتم که اتفاق نیفتاد.

او در ادامه افزود: اگر آغوشی باز می شود و دستی برای کمک دراز می شود، باید استقبال کرد که متأسفانه در جمع هیأت نمایندگان اتاق تهران از درخواست کمکی که آقای شجاعی به نمایندگی از وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد، پذیرایی نشد.
به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، اقتصادی کارآمد و منسجم است که فرآیندها در اختیار تشکل ها قرار گرفته باشد، بنابراین اصل ۴۴ که بر واگذاری فرایندها تأکید دارد، هدفش واگذاری فرایندها به تشکل ها است که باید در این راه هم دولت و هم بخش خصوصی یک صدا باشند.

دولت به قیومیت بخش خصوصی پایان دهد
واکنش ها به آنچه که مشاور جوان وزیر صنعت، معدن و تجارت به آن پرداخت به اینجا خلاصه نشد، چرا که “مجید رضا حریری” دیگر عضو هیات نمایندگان را که به رغم آسیب دیدگی پایش دراین نشست حضور یافته بود نیز به انتقاد واداشت. او البته گریزی هم به دفاعیات مفتح از شجاعی زد:« این سوتفاهم از این موضوع شکل می گیرد که دولت مصر است آغوش خود را برای بخش خصوصی گشوده است و بخش خصوصی نیز این آغوش باز دولت را نمی بیند.» حریری گفت:«این حاکی از آن است که دولت همچنان با لحنی قیم مآبانه با بخش خصوصی سخن می گوید و باید این لحن را کنار بگذارد.» او البته اضافه کرد:«لحن شجاعی به عنوان یکی از مدیران جوان وزارت صنعت، معدن وتجارت، قیم مآبانه بود که چنانچه این لحن اصلاح شود، موارد مطرح شده می تواند مورد توجه قرار گیرد.»

به جوانان بااستعداد توجه کنیم
محسن خلیلی اما بدون این که به سخنان شجاعی اشاره ای داشته باشد جسارت او را ستود و او را جوان بااستعدادی دانست که باید پشتیبانی شود. خلیلی با تاکید بر حفظ و پرورش استعدادهای جوان گفت: «همه تان به یاد دارید که دکتر سلطانی هم در ابتدا چقدر سخنانش برای ما گزنده بود اما اکنون می بینیم که دکتر سلطانی به چه جایگاهی رسیده است. آقای شجاعی هم از همین دست جوانان بااستعداد است که باید حرف هایش مورد توجه قرار بگیرد».

دغدغه صنایع اینها نیست
مسعود خوانسازی نیز در ادامه انتقادها به سخنان نماینده وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: آنچه آقای شجاعی در جمع فعالان اقتصادی مطرح کرد، دغدغه اصلی و نگرانی های حاکم بر وضعیت صنایع کشور نیست. به گفته این عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران، الزامات و ضرورت های صنایع کشور موارد دیگری است که در سخنان نماینده وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره ای به آن نشده بود. خوانساری تصریح کرد که صنایع کشور امروز با مشکل کمبود نقدینگی، نرخ ارز و بدهی های دولت به پیمانکاران و بخش خصوصی مواجه است که باید این موارد رسیدگی شود.

۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.