موفقیت تحصیلی

جام جم آنلاین: مسیر یکساله تحصیلی این سوال اساسی برای دانش‌آموزان و والدین آنها مطرح است که چگونه می‌توان یک سال تحصیلی را با موفقیت پشت سر گذاشت؟

عوامل مؤثر در موفقیت تحصیلی متعددند، اما من آنها را در سه دسته تقسیم کرده‌ام که عبارتند از:

۱- عوامل ذهنی و شخصیتی: مثل مسئولیت‌پذیری، اعتماد به نفس، آرامش، امید، تمرکز و…..

۲- عوامل علمی: شامل ابزارها، روش‌ها، تکنیک‌ها

۳- عوامل جسمی: خواب مناسب، استراحت، تغذیه صحیح، نشاط، ورزش و….

مسئولیت‌پذیری: مسئولیت به معنای پاسخگویی است: آگاهی از مسئولیت یعنی آگاهی از این‌که خودمان سرنوشت، گرفتاری‌های زندگی، احساسات و در نتیجه رنج‌هایمان را پدید می‌آوریم.

مسئولیت، فرد را محور تمام داشته‌ها و نداشته‌ها و بود‌ها و نبودهایش می‌کند. مسئولیت‌پذیری در روند صحیح رشد انسان‌ها پدید می‌آید. مسئولیت با وظیفه تفاوت دارد، وظیفه کاری است که یک نفر به دیگری محول می‌کند و باید حتما انجام بگیرد. وقتی از کسی می‌خواهید مسئولیتی را بپذیرد، باید برای او کاملا مشخص شود که موضوع درخواست چیست و در برابر به عهده گرفتن آن، چه چیزی به دست می‌آورد. البته اجباری برای پذیرش این درخواست وجود ندارد. در واقع مسئولیت، انتخابی آگاهانه است؛ درست مثل قراردادی نانوشته که تمام اجزای آن برای طرفین مشخص است. ابعاد مسئولیت را از چهار منظر مورد توجه قرار می‌دهیم: مسئولیت انسان در برابر خویش، مسئولیت انسان در برابر درس، مسئولیت انسان در برابر اجتماع، مسئولیت انسان در برابر خانواده. حال سوال این است، مسئولیت من به عنوان دانش‌آموز چیست؟ آیا من فقط باید به درسم توجه کنم و به مسائل دیگر بی‌توجه باشم؟

مسلما برای رسیدن به موفقیت، تمامی موارد بالا باید مورد توجه قرار گیرد.

اعتماد بنفس: یکی از شرایط روحی که شخص در آن به‌خاطر تجربه‌های قبلی، به توانایی‌ها و استعدادهای خود در انجام دادن کارها به‌طور موفقیت‌آمیز اعتماد و باور دارد، اعتماد به نفس است. این مساله‌، انگیزه لازم برای شروع و ادامه کار را به شخص می‌دهد و همواره توانا بودن در انجام دادن کار مورد نظر را به فرد گوشزد می‌کند. اعتماد به نفس لازمه‌ای اساسی برای زندگی بدون استرس و همراه با آرامش است. اعتماد به نفس حقیقی یک حس درونی بدون وابستگی به جهان خارج، رویدادها، موفقیت‌ها، شکست‌ها و افراد دیگر است، اما عزت نفس و اعتماد به نفس واقعی بسیار نادر و نایاب است، زیرا اغلب اعتماد به‌نفس‌ها کاذب و نقابی برای پنهان سازی اعتماد به‌نفس پایین است.

افرادی که از اعتماد به‌نفس پایینی برخوردارند مرتبا خودشان را مورد انتقاد و سرزنش قرار می‌دهند.

امیرحسین جعفرقلی / مشاور‌تحصیلی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.