موفقیت دانشمندان در تولید برنج تراریخته غنی از آهن!!

پژوهشگران موسسه بین‌المللی تحقیقات برنج موفق به تولید برنج تراریخته غنی از آهن شدند.

 

 Rice

 

دکتر نورمن پی اولیوا، محقق پژوهشگر آزمایشگاه بیوتکنولوژی برنج که در جمع اعضای هیات اعزامی مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی و انجمن ایمنی زیستی ایران به موسسه بین‌المللی تحقیقات برنج در مانیل سخن می‌گفت با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: آهن از مهمترین عناصر مورد نیاز بدن است که کمبود آن خصوصا در زنان از شایع‌ترین مشکلات تغذیه‌یی است.

 

سبوس برنج از منابع مهم تامین آهن است که با گرفتن آن در فرآیند پخت، میزان آهن برنج مصرفی به شدت کاهش می‌یابد.

 

وی تصریح کرد: برای پیشگیری از این مشکل در آزمایشگاه بیوتکنولوژی موسسه بین‌المللی تحقیقات برنج درصدد تولید برنج تراریخته حاوی آهن در آندوسپرم برآمده‌ایم که این طرح با موفقیت در حال پیگیری است.

 

الیوا درباره سازوکار عملکرد برنج تراریخته غنی از آهن گفت: بدین منظور هم روی پروتئین ذخیره ساز آهن و هم افزایش انتقال آهن از خاک کار کرده‌ایم و موفق شده‌ایم میزان آهن را از هشت قسمت در میلیون (ppm) به ۱۳ قسمت در میلیون افزایش دهیم که به زودی از سطح ۱۴ قسمت در میلیون که هدف طرح بوده هم عبور می‌‌کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از طرح‌‌های در حال اجرای آزمایشگاه، افزایش «لایزین» آزاد در برنج است که طی آن گونه‌ای برنج تراریخته تولید می‌‌شود که پنج برابر ارقام طبیعی دارای این اسید آمینه ضروری است.

 

این گونه برنج در آینده به صورت تجاری عرضه خواهد شد.

منبع:ایسنا

تکنولوژی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.