موفقیت محققان ایران در تولید ۸ رادیوداروی جدید

از میان ۱۵ رادیودارویی که قرارداد تولید آن ها منعقد شد، در سال ۸۹ و ۹۰ هفت قلم رادیودارو رونمایی شد و تا کنون تولید و کنترل کیفی ۸ قلم رادیوداروی دیگر نیز به پایان رسیده است که حداکثر تادهه فجر امسال رونمایی خواهند شد.

مجری طرح کلان ملی فناوری تولید رادیوداروها با بیان این مطلب گفت:در سال ۸۷ مذاکرات اولیه برای حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از صنعت هسته ای به ویژه رادیوداروها آغاز شد و پس از رایزنی هایی که حدود ۱۰ ماه طول کشید، قرارداد طرح کلان ملی فناوری تولید رادیوداروها بین معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس وقت سازمان انرژی اتمی ایران امضا شد.

نیازسنجی از ۵ مرکز مهم پزشکی هسته ای کشور

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،دکتر امیررضا جلیلیان تصریح کرد: کاری که پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای در اجرای این طرح انجام داد، نیازسنجی از ۵ مرکز مهم پزشکی هسته ای کشور بود که در نهایت از سوی وزارت بهداشت فهرست رادیوداروهای مورد نیاز در کشور دریافت و بررسی های اولیه بر اساس توان و کارآمدی پژوهشگاه صورت گرفت.وی ادامه داد: بر این اساس حدود ۲۰ رادیوداروی اولویت دار انتخاب و اجرای طرح آغاز شد؛ منظور از انتخاب ۲۰ قلم رادیودارو این بود که اگر از این تعداد در بازه زمانی کوتاه اجرای طرح، مواردی جواب نمی داد، حداقل ۱۵ دارو را بتوانیم در زمان مشخص تولید کنیم.جلیلیان تاکید کرد:  بلافاصله پس از تولید رادیوداروها، کمیته اخلاق پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای سازمان انرژی اتمی ایران بررسی روی بیمار را انجام داد و نتیجه داروی مورد نظر در اختیار مراکز پزشکی قرار گرفت تا طی دوره های مختلف روی بیماران آزمایش شود. در نهایت رادیوداروها وارد فهرست دارویی کشور شد. حتی پژوهشگاه در برخی از موارد موفق شد قیمت این داروها را در تعرفه هم بیاورد تا پزشکان بتوانند از آن تعرفه استفاده کنند.

تولید و کنترل کیفی ۱۵ رادیودارو به پایان رسید

این متخصص داروسازی هسته ای در ادامه اعلام کرد: از میان ۱۵ رادیودارویی که قرارداد تولید آن ها منعقد شد، در سال ۸۹ و ۹۰ هفت قلم رادیودارو رونمایی شد و تا کنون تولید و کنترل کیفی ۸ قلم رادیوداروی دیگر به پایان رسیده است که حداکثر تا دهه فجر امسال رونمایی خواهند شد.


تولید ۶ قلم رادیوداروی جدید در دستور کار قرار گرفته است

مجری طرح کلان ملی تولید رادیوداروها گفت: با توجه به این که از ابتدای طرح تولید رادیوداروها، پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای سازمان انرژی اتمی تولید حدود ۲۰ رادیودارو را در دست اجرا داشت، علاوه بر ۱۵ قلم رادیوداروی یاد شده، تولید ۶ قلم رادیوداروی جدید در دستور کار قرار گرفته است.

معاون دارویی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت نیز چندی پیش در گفت و گو با خراسان با بیان آن که این ۸ رادیودارو در درمان و تشخیص برخی از انواع سرطان ها کاربرد دارد،گفت:رادیو داروها نیمه عمر بسیار کوتاهی در حد ۲ یا ۳ روز دارند،بر همین اساس تولید این داروها در داخل کشور یک ضرورت محسوب می شود و موارد مصرف این رادیوداروها به عنوان یکی از اقلام با فناوری پیشرفته “های تک”در دنیا دائم در حال افزایش است.

وی با بیان این که در حال حاضر ظرفیت بسیار خوبی برای تولید وحتی صادرات این دارو ها در کشور ایجاد شده است، افزود : هم اینک تقاضاهای متفاوتی نیز از سوی برخی کشور ها برای استفاده از این رادیو دارو ها وجود دارد و رادیو داروهای تولیدی در داخل کشور با قیمت بسیار کمتر از نمونه های مشابه خارجی قابل استفاده است .رادیو داروها ترکیبات رادیوایزوتوپی با قابلیت تجویز به صورت تزریقی،خوراکی و استنشاقی هستند و مهم ترین دستاورد این طرح کلان علاوه بر بومی کردن فناوری تولید رادیو داروهای موردنیاز کشور،صرفه جویی ارزی و مبارزه با تحریم ها بوده است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.