موفقیت جدید محققان «رویان» در مهندسی بافت کلیه میمون با سلول‌های بنیادی

محققان پژوهشگاه «رویان» در تلاشی چندگانه برای سلول‌درمانی بیماری‌های حاد و مزمن کلیوی، موفق به ترمیم بافت آسیب‌دیده کلیه با ترزیق سلول‌های بنیادی بر روی میمون‌های مبتلا شدند.

به گزارش گروه وبگردی ممتازنیوز، دکتر رضا مقدس‌علی، با اعلام تشکیل کارگروه «کاربرد سلول‌های بنیادی در بیماران کلیوی» در پژوهشگاه «رویان» از دو سال گذشته، به مطالعات این کارگروه بر روی داده‌های فراوان موجود در زمینه نارسایی سلول درمانی در بیماری‌های کلیوی در مدل‌های موش اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه رویان برای انجام مطالعات خود در زمینه سلول‌درمانی نارسایی‌های حاد و مزمن کلیه مدل درمانی میمون راانتخاب کرد که خوشبختانه نتایج خوبی در این زمینه به دست آورده که در حال انتشار است.

وی در خصوص نتایج حاصله در زمینه درمان نارسایی حاد کلیه در مدل میمون، افزود: پس از تزریق سلول‌های بنیادی به بافت‌های آسیب‌دیده کلیه، بافت‌های موجود به لحاظ عملکردی بهبود یافتند و هم اکنون در حال استفاده از این مدل بر روی انسان هستیم.

محقق «رویان» گفت: در نارسایی‌های حاد کلیوی،‌ شاخص‌هایی همچون اوره و کرانیت،‌ عوامل سدیم و حجم ادرار و پروتئین‌ها از شاخص‌های مهمی هستند که ما در میمون‌ها مورد بررسی قرار می‌دهیم و به نظر می‌رسد که بعد از پیوند سلول‌های بنیادی، تمام این ایندکس‌ها بهبود می‌یابد.

مقدس‌علی همچنین در زمینه سایر اقدامات صورت گرفته در زمینه درمان بیماری‌های کلیوی در پژوهشگاه رویان نیز گفت: دراین زمینه در مهندسی بافت کلیه نیز فعالیت‌هایی بر روی میمون درحال انجام است تا با استفاده از بافت خود کلیه یک بافت پیوندی ایجاد کنیم.

به گفته محقق پژوهشگاه رویان، مطالعات پیچیده‌ای در زمینه مهندسی بافت کلیه برروی میمون‌ها انجام گرفته که امیدواریم طی سال‌های آینده کاربردی شوند.

مقدسعلی همچنین تصریح کرد: در زمینه تمایز سلول‌های بنیادی به سلول‌های کلیه نیز پروژ‌ه‌هایی توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی در پژوهشگاه رویان درحال انجام است.

وی درباره طرح سلول درمانی بیماری بی‌اختیاری ادراری استرسی در زنان نیز گفت: در این راستا فعالیتی از سه سال گذشته با همکاری مرکز تحقیقاتی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و بیمارستان لبافی‌نژاد آغاز شده که در فاز اول این طرح پژوهشی بر روی ۱۰ بیمار اجرا شده و در فاز دوم نیز با ۲۰ بیمار ادامه یافته و در این فاز تاکنون بر روی سه تا چهار بیمار عمل پیوند صورت گرفته است.

مقدس‌علی همچنین به طرح تزریق سلول‌های بنیادی در پیوند کلیه برای کاهش عوارض‌ داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی،‌ اشاره کرد و گفت: این طرح با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در فاز مطالعاتی قرار دارد و بر روی میمون در حال انجام بوده و اجرای این طرح تحقیقاتی بر روی انسان نیز در حال انجام است.

وی گفت: در این زمینه به دنبال آنیم که بدانیم آیا می‌توان سلول‌ درمانی را جایگزین دارودرمانی کرد؟ در حال حاضر این طرح روی میمون ها در حال انجام است و درصورتی که با تزریق سلول‌های بنیادی به این نتیجه برسیم که می توان داروهای موجود را کاهش داد، به سمت مدل انسانی حرکت می‌کنیم.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. کشاورز:

    باسلام وخسته نباشید ببخشید مادر من ۳ ساله که دیالیز میشه میخواستم از شما خواهش کنم ادرس جایی رو که روی نمونه انسانی ازمایش میشود روبدید.از شما بابت خبرهاب خوبتان ممنون .موفق و موید باشید.این موفقیت محققان رو تبریک وارزوی سلامتی برای همه انها وارم.باتشکر

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.