موفقیت محققان کشور در ساخت موتور موشک/ فراهم شدن امکان تعقیب و گریز

۱۲م آذر ،

دکتر سعیدرضا دهقان در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به طراحی و ساخت موتورهای موشکی و هیبریدی گردابه‌ای، افزود: عمر موتورهای موشکی در دنیا ۱۱ سال است و همچنان در آمریکا در مرحله مطالعات است که با تکمیل این مطالعات به تدریج این موتورها در صنایع نظامی و فضایی به کار برده می‌شود.

وی با بیان اینکه با اجرای پروژه تحقیقاتی موفق به طراحی و ساخت موتورهای موشکی در فاز آزمایشگاهی شدیم، افزود: در ادامه تحقیقات به دانش فنی طراحی و ساخت موتورهای “گردابه ای” دست یافتیم.
 

دهقان با تاکید بر اینکه در موتورهای هیبریدی گردابه‌ای، بعضی از ضعف‌های موتور موشک برطرف شد، ادامه داد: سوخت این موتور کروزن (نفت سفید) و در آن از اکسیژن به عنوان اکسید کننده استفاده شده است.
 

وی با اشاره به مزایای این موتورها، خاطرنشان کرد: این موتور به گونه‌ای طراحی شده است که شعله به دیواره نمی‌رسد از این رو دیواره موتور همواره خنک است. این عامل سبب شده تا بتوان جنس ارزان تری برای بدنه موتور انتخاب کرد.
 

مجری طرح پایین بودن نرخ مصرف سوخت را در موتورهای هیبریدی گردابه‌ای نسبت به موتورهای سوخت جامد را از دیگر مزایای این موتور نام برد و یادآور شد: نقطه ضعف موتورهای سوخت جامد این است که نرخ سوخت دست کاربر نیست و هر میزان سوخت که در مخزن وارد شود می‌سوزد.
 

وی اضافه کرد: ولی با گردابه‌ای کردن و جدا کردن اکسید کننده‌های سوخت به این فناوری دست یافتیم که بتوانیم نرخ سوزش را در موتور کنترل کنیم.
 

دهقان در این باره توضیح داد: با دست یافتن به این فناوری توانستیم که در صورت نیاز سرعت موشک را افزایش و یا کاهش دهیم. این امر امکان تعقیب و گریز را فراهم می‌کند که در موتورهای سوخت جامد فعلی به سختی انجام می‌شود.
 

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه خلیج فارس این نوع موتورها در صنایع هوافضا کاربرد دارد.


MehrNews Rss Feed
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.