موفقیت محققان کشور در سلول‌درمانی/ کاربرد سلولها در بیماریهای استخوانی

۲۱م دیماه ،

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر حمید گورابی در حاشیه همایش کاربردهای سلول‌های بنیادی در بیماریهای استخوان و مفاصل در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این همایش بر کاربرد سلولهای بنیادی در درمان بیماریهای استخوان، مفاصل و غضروف تاکید دارد، افزود: در این راستا در سالهای اخیر پژوهشگاه رویان وارد کارآزمایی‌های بالینی در زمینه‌های مختلف شده است.
 

رئیس پژوهشگاه رویان اظهار داشت: بررسی کارآزمایی‌های بالینی در خصوص سلول‌های بنیادی نشان می‌دهد که در زمینه غضروف و استخوان استفاده از سلول درمانی در درمان بیماریهای استخوان و غضروف مهم است و شاید بسیار زود به نتیجه برسد.
 

وی از اجرای بیش از ۴۰ کارآزمایی بالینی در زمینه سلول درمانی خبر داد و یادآور شد: خوشبختانه از یکی دو سال اخیر که وارد کارآزمایی بالینی در زمینه کاربرد سلول‌های بنیادی در درمان بیماریهای استخوانی و مفاصل شدیم نتایج خوبی را شاهد بودیم که می‌تواند در درمان بسیاری از بیماریهای استخوانی به کاربرده شود.
 

گورابی با اشاره به کاربرد سلول درمانی در بیماریهای استخوانی یادآور شد: این روش در بسیاری از بیماریهای ارتوپدی مانند عدم جوش خوردن استخوانها، استئوآتریت زانو و در مواردی که بر اثر تومور بخش عمده‌ای از استخوان نابود می‌شود و نقاط وسیعی از استخوان خالی می‌ماند قابل کاربرد است.
 

معضلات ارائه خدمات سلول درمانی به بیماران

رئیس پژوهشگاه رویان با اشاره به توسعه کارآزمایی‌های بالینی در زمینه استفاده از سلولهای بنیادی در بیماریهای استخوان، خاطر نشان کرد: از این کارآزمایی‌ها نتایج مطلوبی را بدست آوردیم ولی در خصوص ارائه خدمات دو راه در پیش رو داشتیم.
 

وی ادامه داد: برای ارائه خدمات یا باید پژوهشگاه رویان را مجهز می‌کردیم تا به بیماران خدمات لازم در این زمینه ارائه می‌شد که متاسفانه تاکنون این کار برای ما میسر نشد؛ چراکه زمانهایی برای دو سال آینده برای بیماران نیازمند تنظیم می‌شد.
 

گورابی راه دوم را آشنا کردن متخصصان سایر مراکز علمی درمانی با روشهای سلول درمانی برای درمان بیماران استخوانی دانست و اضافه کرد: در این راستا باید بتوانیم کلیه متخصصان مراکز بالینی کشور که در زمینه ارتوپدی فعال می باشند را با این روشها آشنا کنیم.
 

به گفته وی، در این صورت پژوهشگاه رویان می‌توانست با تولید سلول‌های بنیادی مورد نیاز و با در اختیار قرار دادن این سلول‌ها به مراکز، سطح خدمات درمانی با این روش را توسعه دهد.
 

گورابی با تاکید بر اینکه پژوهشگاه رویان به دنبال راهکار دوم است، یادآور شد: در این راستا اقدام به برگزاری همایشی در این زمینه شد تا متخصصان با این روش آشنا شوند. زمانی که این آشنایی صورت گیرد می‌توان برای بعضی از بیماریها که راه علاجی وجود ندارد از این روشها استفاده کرد.
 

همکاری پژوهشگاه رویان با نهادهای علمی برای توسعه روشهای سلولی

رئیس پژوهشگاه رویان با اشاره به پتانسیل های علمی کشور برای توسعه روشهای سلول درمانی در کشور، گفت: در حال حاضر ظرفیت‌های علمی خوبی در انجمن‌های علمی کشور وجود دارد از این رو پژوهشگاه رویان می‌تواند با هم افزایی با این نهادها در جهت گسترش کاربردی کردن سلول‌های بنیادی و سلول درمانی در درمان بیماریهای استخوان و مفاصل گامهای موثری بردارد.
 

گورابی از امضای تفاهم نامه‌ای با انجمن اتوپدی خبر داد و گفت: این تفاهم نامه زمینه مناسبی برای گسترش این شاخه از علم ایجاد می‌کند.
 

انجام کارآزمایی های بالینی با مراکز علمی

وی با تاکید بر اینکه کارآزمایی‌های بالینی در زمینه سلول‌های بنیادی و سلول درمانی  پژوهشگاه رویان با همکاری مراکز درمانی وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور انجام شده است، افزود: به غیر از زمینه‌های ناباروری، اغلب کارآزمایی‌های بالینی در زمینه سلول‌های بنیادی با کمک مراکز علمی بالینی انجام شد که به نتایج خوبی دست یافتیم.
 

گورابی با اشاره به بعضی از این کارآزمایی ها، اضافه کرد: کارآزمایی های بالینی سلول درمانی در زمینه کبد با مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز تحقیقات پیوند کبد شیراز انجام شد.
 

به گفته وی کارآزمایی های بالینی در زمینه چشم نیز با همکاری مرکز تحقیقات چشم دانشگاه شهید بهشتی اجرایی شد.
 
کار طاقت فرسای تهیه زمین برای بیمارستان

رئیس پژوهشگاه رویان با بیان اینکه ایده راه اندازی بیمارستان سلول درمانی در سال ۸۸ عنوان شد، اظهار داشت: با دستور رئیس جمهور قرار شد زمینی برای احداث این بیمارستان در اختیار پژوهشگاه قرار گیرد.
 

وی با بیان اینکه تهیه این زمین به یک کار طاقت فرسا تبدیل شده است، اضافه کرد: از سال ۸۸ به دنبال تهیه این زمین هستیم ولی تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.


MehrNews Rss Feed
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.