موفقیت ۳ دانشگاه کشور در حذف ۹۰ درصدی آرسنیک از آبهای آلوده

این مطلب در تاریخ جمعه ۱۲م آبان به نقل از منبع ذکر شده در پورتال خبری ممتاز نیوز درج گردیده است

به گزارش خبرنگار مهر، آبهای آلوده به عنصر آرسنیک به سبب سمیت در گیاهان، فاقد کیفیت لازم برای آبیاری و نیازمند حذف این عنصر از منابع آب می باشند.

نانو ذرات کلسیم پراکسید در احیای بخش اعظم منابع آبی آلوده به آرسنیک که عملا از چرخه بهره برداری خارج شده اند و همچنین در همهی مراکز و سازمانهایی که به نحوی با مقوله کیفیت آب درگیر می باشند، نظیر محیط زیست، آب منطقه‌ای، وزارت جهاد کشاورزی و شرکت آب و فاضلاب و تصفیه خانه شهرکهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.
 

در این زمینه محققان دانشگاه بوعلی سینای همدان با همکاری دانشگاه های یزد و علوم پزشکی همدان به منظور ارائه  روشی کارآمد، ساده و ارزان برای کاهش غلظت آرسنیک در آب‌های آلوده پژوهشی را اجرایی نمودند.
 

در این پروژه ابتدا اقدام به سنتز نانو ذرات کلسیم پراکسید با استفاده از تکنیک سنتز شیمیایی در حضور نوعی پایدار ‌کننده شد پس از آن با استفاده از غلظت های متفاوت آرسنیک و اعمال پارامترهای مختلف مانند غلظت نانوذرات، اقدام به بهینه سازی این پارامترشد.
 

این تیم تحقیقاتی با تولید نانو ذرات کلسیم پراکسید موفق به حذف آرسنیک در آبهای آلوده با راندمان حدود ۹۰ درصد شدند. آب تصفیه شده با این روش قابل استفاده در حوزه کشاورزی است.
 

این روش به سبب عدم تولید فرآورده های جانبی مضر که نیاز به عملیات تصفیه بعدی و یا دفع داشته باشند، از لحاظ زیست محیطی بسیار قابل قبول ارزیابی شده است، چراکه با استفاده از این به راحتی آرسنیک را از آبهای سطحی و زیر زمینی بدون نیاز به مواد شیمیایی خاص حذف نمود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.