مولانا به جغرافیای خاصی تعلق ندارد

کریم زمانی، دوره آموزشی «شرح غزلیات شمس» را در ۱۰ جلسه در مرکز فرهنگی «شهرکتاب» برگزار خواهد کرد. به انگیزه شروع این دوره، سایت این مرکز گفت وگوی کوتاهی با او کرده است.
    
برنامه شما در این دوره بر چه اساسی است؟
  
شرح چند غزل با بهره گیری از زبان ناطق خود متن، یعنی تفسیر متن با متن در چارچوب رمزگشایی از نمادهای جاری در متن و این شیوه ظاهرا مطمئن ترین شیوه هاست، چرا که به خیالبافی و سخنان «من درآوردی» مجالی نمی دهد. البته این کار زحمت نیز دارد و ممارست مدام با متن را می طلبد.
    
قصد دارید بیشتر بر کدام مفاهیم غزلیات تکیه کنید؟

بر کلیت معنایی هر غزل تکیه داریم. چون اکثر غزلیات مولانا برخلاف غزلیات دیگران، وحدت موضوعی دارد، مانند طوماری است که گشودن می گیرد و گسترش می یابد یا همچون بذری است که شکافته و شکفته می شود، جوانه می زند، نهال می شود و سرانجام به درختی تناور و سایه مند بدل می شود.
    
تکیه شما بیشتر بر کدام غزلیات است؟
   
از آن رو که بیشترین غزل های مولانا حکایت شور و شیدایی و حماسه روحانی است، طبعا گزینش ما نیز از میان همین غزلیات خواهد بود.
    
آیا برای شرکت در کلاس ها به پیش زمینه خاصی نیاز است؟
   
هرگز! بلکه صرفا علاقه مندی کفایت می کند، هرچند که داشتن زمینه قبلی بهتر است.

در جایی گفته اید که غزلیات حدیث نفس مولوی است، اگر چنین است چرا می تواند برای نسل امروز و با دغدغه های امروزی مفید باشد؟

   
ویژگی خاص مولانا رهایی از کمند زمین و زمان است. نه به جغرافیای خاصی منحصر است و نه به تاریخ خاصی. پیام او برای کل بشر همیشه تازه و سربلند است و از آن رو که بر جمیع ساحات وجودی انسان آگاهی کامل دارد، حدیث نفس او نیز راهنمای معرفتی و عملی انسان امروز است. غزلیات مولانا تجلی گاه معنویت و دین ورزی عاری از تعصبات ویرانگر و طریقت صلح با کل و نوع دوستی و تکثرگرایی است و اینهاست دغدغه های آرمانشهری انسان امروز.

منبع: شرق


Tabnak.IR | تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.