مولفه های امنیت ملی؛ سرزمین،حکومت و جمعیت

جام جم آنلاین: جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه شاخصه‌های سرزمین ، حکومت و جمعیت را سه مؤلفه‌ی امنیت ملی دانست و افزود: اگر یکی از این شاخصه‌ها توسط دشمنان داخلی و خارجی مورد خدشه قرار گیرد امنیت ملی به مخاطره می‌افتد.

 به گزارش روز چهار شنبه جام جم آنلاین به نقل از سپاه نیوز، سردار سرتیپ پاسدار عبدالله‌ عراقی در همایش فرماندهان و مسئولین سپاه الغدیر و برخی از مراکز آموزشی استان یزد با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر استان یزد افزود: در سالهای اخیر نظریه‌پردازان بر این باورند که پنج مؤلفه در مبحث امنیت ملی نقش تعیین کننده دارد . این پنج مؤلفه شامل نیروهای مسلح، مقبولیت و مشروعیت عام، اقتصاد و توانمندی مالی حکومت، دسترسی به منابع حیاتی و حساس و مدارای قومی مذهبی می‌باشد.

وی با اشاره به تفاوت دیدگاه غرب و اسلام در مؤلفه مقبولیت و مشروعیت، این مؤلفه را از شاخصه‌های مهم یک حکومت دانست و خاطرنشان کرد: جنگ تحمیلی نمود عینی این مولفه است که انقلاب ما را در فقدان نیروی مسلح کارآمد در ابتدای جنگ، در برابر دنیا حفظ کرد.

سردار عراقی در توضیح مولفه “مدارای قومی مذهبی” وحدت در الگوها و شاخص‌ها را موجب یکپارچگی و عدم تقابل قومیتی و مذهبی عنوان کرد و سردار شهید شوشتری را نمونه مجسم افرادی دانست که با احیای سرزمین‌ها و ساماندهی اقوام، امنیت کشور را تقویت کردند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.