مومنی شریف:کسی وارد عمل نشد ما از سینما دفاع کردیم

بررسی «هفت» از اخلاق در سینمای ایران/

سینماپرس- گروه تلویزیون/ در برنامه «هفت» شب گذشته، بحث اخلاق در سینمای ایران با حضور رئیس حوزه هنری و مدیر عامل سازمان توسعه سینمایی سوره مطرح شد .

به گزارش خبرنگار تلویزیون سینماپرس، دومین برنامه از سری جدید «هفت» جمعه ۱۶ تیرماه در حالی به روی آنتن رفت که مباحث در دو بخش اصلی مورد توجه قرار گرفت. بخش اول که به نقد فیلم «خوابم میاد» به کارگردانی رضا عطاران و تهیه محمدرضا تخت‌کشیان تعلق داشت که حالا سومین هفته اکران خود را پشت سرمی‌گذارد. در این بخش که با حضور منتقد ثابت برنامه مسعود فراستی و دو منتقد مهمان، حسین معززی‌نیا و سیدمحمد حسینی؛ آغاز سخن با توجه به موضوع فیلمنامه آغاز شد و مورد تحلیل قرار گرفت.

«خوابم میاد» در بوته نقد

نکته جالب در این بخش عدم حضور عوامل فیلم بود. محمود گبرلو مجری تازه برنامه «هفت» در توضیح این مطلب گفت رضا عطاران به عنوان مهمان دعوت شده بود که بنا به گفته مجری  خاطر حضور در جشنی مرتبط با فیلم‌اش نتوانست در برنامه حضور پیدا کند! البته شایعات دیگری هم در این باره شنیده شد .نقد و بررسی فیلم «خوابم میاد» بدون حضور هیچ نماینده‌ای از طرف گروه سازنده و بازیگران این فیلم فضای یک جانبه نقد را ایجاد کرد. گرچه به نظر می‌رسید که رضا عطاران توانسته با «خوابم میاد» حتی نظر مسعود فراستی را هم جلب کند اما در نهایت، در صحبت‌هایی که اتفاق می‌افتاد و نقاط ضعف و ایراداتی که به فیلمنامه، بازی تا شیوه خلق اثر بیان می‌شد تنها منتقدان بودند که در مقابل هم با نظراتی شبیه به یکدیگر بحث را پیش می‌بردند.

در بخش دوم این برنامه مبحث اخلاق در سینمای ایران با حضور مدیران حوزه هنری، محسن مومنی‌شریف و سهیل جهان‌بیگلری برای توضیح و شفاف‌سازی در زمینه مسائل و حواشی که از اکران‌های عید سینمای ایران را دربرگرفته است در استودیوی «هفت» حاضر شدند.

ریشه‌یابی در سینما وزیر را هم از دفاع واداشت
محسن مومنی شریف در آغاز صحبت خود با بیان این‌که بهتر است ریشه مشکل در سینمای ایران را پیدا کنیم، گفت: در برنامه «هفت» و رسانه‌ها به قانون‌شکنی متهم شدیم گرچه از نظر من این یک بحث انحرافی است. منتقدان، کارشناسان و بعضی مدیران به این موضوع اذعان دارند که در این سال‌ها وضعیت سینمای ایران چندان مطلوب نبوده است. حتی وزیر ارشاد در سخنان خود با اشاره به این مسئله می‌گویند این  سینما قابل دفاع نیست. سینمای ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به چنان اعتبار و احترامی رسید که حتی قشر مذهبی که پیش تر ارتباطی با سینما نداشتند، با آن همراه شدند، حتی تعدادی از فیلم‌ها در مساجد روی پرده رفتند. در دنیا سینمای ایران را با وجه اخلاقی آن می‌شناسند، در منطقه نیز سینمای ایران مترادف با اخلاق است و علاقمندان فراوانی هم دارد. اما  الان موقعیت سینمای ایران چیست، تامل برانگیز است، فیلم‌های خوب و قابل دفاع داریم گرچه از بخشی از این تولیدات نیز نمی‌توان دفاع کرد.

فیلم‌ها با مجوز ارشاد مخاطب گریز شدند

سهیل جهان بیگلری مدیر عامل سازمان توسعه سینمایی سوره نیز در ادامه با اشاره به کاهش مخاطب در سال‌های اخیر گفت: در سینما نتیجه و مخاطب مهم هستند، سال ۸۸ سینمای ایران ۱۷ میلیون تماشاگر داشته، سال ۸۹ این میزان به ۱۲ میلیون نفر رسیده، سال ۹۰ تعداد تماشاگران ۱۴ میلیون نفر بوده و با توجه به آماری که در ماه‌های گذشته به دست آمده به نظر می‌رسد امسال ۹ میلیون نفر به دیدن فیلم‌های روی پرده بروند. رکود سینما و کاهش مخاطب را می‌توان در دلایل مختلفی جستجو کرد. کمبود سالن، بهای بلیت سینما، مضمون، محتوا و ساختار فیلم‌های سینمایی، عدم نوسازی سالن‌ها و … در بحران کمبود مخاطب سهم دارند، اما این نکته را فراموش نکنیم، فیلم‌هایی که روی پرده رفته و مشکل ایجاد کرده، در مراحل مختلف مجوز داشته‌اند که تولید شدند، همین آثار مورد پسند مخاطبان قرار نگرفت.

قانون سخنان مقام معظم رهبری است
محسن مومنی شریف نیز افزود : از نظر ما آن‌چیزی قانون است که مقام معظم رهبری می‌فرمایند. ایشان گفته‌اند آثاری که بی بند و باری و معاشرت نامشروع را رواج دهند، آثاری که ترویج خشونت کنند یا تقلید از بیگانگان باشند، تحریف قانونی داشته باشند، ایجاد یاس و ناامیدی در جامعه کنند و مخاطب را به سمت سرگرمی‌های کاذب، اسراف و تجمل‌گرایی سوق دهند قابل قبول نیستند، ما هم در حوزه هنری فرمایش مقام معظم رهبری را اجرا می‌کنیم.

بیگلری با تاکید سخنان مومنی اضافه کرد: بحث قانونگرایی و تخلف حوزه هنری از قانون، درست نیست، قانون همچنین  آن چیزی است که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده باشد، آیین نامه‌های داخلی نهادها، وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها قانون نیست.

  کسی وارد عمل نشد ما از سینما دفاع کردیم
در ادامه محمود گبرلو مجری و کارشناس برنامه از محسن مومنی‌شریف پرسید چرا حوزه هنری امسال به فکر انتخاب فیلم‌ها براساس معیارهای اخلاقی افتاده است، وی پاسخ داد: اگر مدیران قبلی این حساسیت را نداشته‌اند، اشتباه کرده‌اند و من پوزش می‌خواهم، به هر حال حوزه هنری نهادی فرهنگی است که معیارهایی دارد و باید به آن پایبند باشد. سال گذشته و پس از جشنواره فیلم فجر، مشکل سینمای ایران از سوی بسیاری منتقدان و کارشناسان تشخیص داده شد، ما هم این موضوع را متوجه شدیم و آثار قابل اکران در سینماهای حوزه را گزینش کردیم. با توجه به این‌که یک سوم سینماهای ایران متعلق به حوزه هنری است، ما برای اکران این سالن‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم، و از اکران فیلم‌هایی که ترویج بی‌اخلاقی و گسترش تم خیانت داشتند جلوگیری کردیم. بنا به گفته رئیس سازمان سینمایی درباره محدودیت‌های فیلم‌های امسال، انتظار محدودیت اکران داشتیم. اما در عمل اتفاقی نیفتاد. اکران نوروز نگرانی‌هایی را در جامعه و میان علمای دینی به وجود آورد. ما نیز چون وظیفه داریم از سینما دفاع کنیم و آن‌جایی که قانونمدار قانون را اجرا نمی‌کند، وظیفه شرعی ما این است که مقابل تخلف بایستیم.

نمی توانیم آثار مفسده‌ برانگیز را پخش کنیم
محسن مومنی‌شریف افزود: اظهار‌نظرهای منفی و اشتباه درباره خلاف قانون عمل کردن حوزه هنری، منصفانه نیست. ما به مالکیت خصوصی در اسلام معتقدیم و حق مالکیت به ما این فرصت را می‌دهد که در سینماهای حوزه هنری دست به انتخاب بزنیم. ما وظایف و اهدافی داریم و نمی‌توانیم آثار مفسده برانگیز را در سینماهای‌مان اکران کنیم. وی در ارتباط با مشکلات اکران نوروز ۹۱ گفت: وقتی علمای دینی و کارشناسان از موضوعی ابراز نگرانی می‌کنند، انتظار می‌رود مسئول کوتاهی نکرده و با مشکل مواجه شود تا آن را حل کند، من فکر می کردم پرهیز ما از نمایش این آثار باعث می شود تا به این دوستان در حل این مشکل کمک کنیم.

شورای صنفی کنترل‌کننده‌ای که برخلاف قانون عمل می‌کند
سهیل جهان‌بیگلری نیز ادامه داد: شورای صنفی نمایش ۱۲ سال قبل و در زمان زنده یاد سیف‌اله داد به وجود آمد تا بنا به نظر کمیسیون داخلی اداره نظارت و ارزشیابی، فضایی باشد برای تهیه‌کننده، پخش کننده و صاحب سالن تا بتوانند درباره اکران توافق کنند؛ و در خانه سینما بحث اکران را کنترل کنند. اما آنچه شورای صنفی نمایش یا شوراهایی از این دست مصوب و اعلام می‌کنند، قانون جمهوری اسلامی نیست. آیین‌نامه‌هایی است که می‌توان آن‌ها را اجرا کرد، اما اگر نهادی این آیین‌نامه‌ها را اجرا نکند، توبیخ یا تنبیه نمی‌شود و مطرح کردن این مسائل موضوعی انحرافی است.

امنیت خانواده برای ما مهم است
مدیر عامل سازمان توسعه سینمایی سوره افزود: هر سینمایی در ایران، ملاک‌هایی برای انتخاب دارد، سینما فرهنگ متعلق به بنیاد سینمایی فارابی است، همه تهیه‌کننده‌ها دوست دارند فیلم‌شان در این سینما روی پرده برود اما فارابی گزینش می‌کند، کسی هم اعتراض ندارد. سینماهای متعلق به آموزش و پرورش و بنیاد جانبازان یا نهادهای دیگر هم معیارهایی برای نمایش فیلم‌ها دارند. ما نیز وظایفی داریم که تعریف شده و مشخص است. حوزه هنری در بخش تولید و توزیع مسئولیت‌هایی دارد. اکران نکردن دو فیلم، دلیلی بر مخالفت ما با سینما، قانون و بخش خصوصی نیست. بلکه از آن‌جایی که خانواده برای ما مهم است، به خاطر حفظ امنیت روحی و اخلاقی جامعه این تصمیمات اتخاذ شد.

 نماینده‌ها حوزه هنری در شورای پروانه ساخت و نمایش باشند
مدیرعامل سازمان توسعه سینمایی سوره افزود: تولید در سینمای ایران بیمار است، همین موضوع باعث شده که بسیاری از فیلمسازان خوب ما انگیزه تولید اثر فاخر را از دست بدهند.سینمای افتخارآفرین برای این نظام دستاوردهای فرهنگی بالایی داشته است، باید به فرهنگ و هنر اخلاق‌مدار و کهن ایرانی بیش از این بها دهد. حضور اسلام این ویژگی‌ها را تقویت کرده، و ما نباید از این امتیازهای فرهنگی غافل شویم.

وی ادامه داد در بحث تولید و اکران سینما وقتی توجه لازم انجام نمی‌شود فرصتی برای غرب می‌شود که به واسطه فیلم‌سازی سیاست‌هایی که برعلیه ما دارد را اجرا کند. به همین منظور پیشنهاد می‌کنم که حوزه هنری در شورای پروانه ساخت و نمایش نماینده داشته باشد تا اتفاقاتی که در این حوزه می‌افتد رصد کنیم و مشکلات به حداقل برسد.

تیترها جنجالی نباشد

محسن مومنی شریف با ابراز امیدواری درباره پایان درگیری‌ها گفت: امیدوارم همه ما کمک کنیم تا سینمای ایران و سینماگران‌اش رشد و تعالی داشته باشند، سینماگرانی فرهیخته در این سینما مشغول به کار هستند و ما خود را نسبت به فراهم شدن فضای کار برای این عزیزان مسئول می‌دانیم.

سهیل جهان‌بیگلری با اشاره به تاثیر رسانه‌ها در حل اختلافات گفت: رسانه در شکل‌گیری وحدت و حل اختلاف‌ها موثر است، نباید موضع‌گیری‌ها به نحوی باشد که به اختلافات دامن شده شود، تیتر دوئل معاون سینمایی و حوزه هنری را نمی‌پسندم.
انتهای پیام/ع.آ

انتهای خبر / خبرگزاری سینمای ایران/ کد خبر ۳۵۰۰۱


خبرگزاری سینمای ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.