مونالیزا به هوا رفت

۳۰م دیماه ، خبرگزاری‌ها- محققان ناسا با استفاده از اشعه لیزر نسخه‌ای از تابلوی مونالیزا را به فضا منتقل کردند.

مهندسان مرکز پرواز فضایی گدارد در مریلند آمریکا موفق شدند با استفاده از اشعه لیزر، تصویر مونا لیزا را از روی زمین به فضاپیمایی که از سال ۲۰۰۹ تا به حال به دور ماه در حال گردش است، منتقل کنند.

این تصویر لیزری پیکسل به پیکسل به فضا پیمای یاد شده منتقل شد و سپس با استفاده از نرم افزارهای رایانه ای تصحیح شد.

کارشناسان می گویند موفقیت این روش زمینه را برای انتقال اطلاعات به شیوه ای نوین و با سرعت بالا فراهم خواهد آورد. ارتباطات لیزری در واقع به عنوان پشتیبان ارتباطات رادیویی به کار گرفته خواهد شد و سرعت این ارتباطات را هم افزایش خواهد داد.

متخصصان علوم رایانه و ارتباطات امیدوارند در سال های آتی بتوانند امواج لیزر را جایگزین امواج میکرو ویو کنند و آنها را در عمق فضا به کار بگیرند، زیرا این امواج بهتر، سریع تر و با احتیاج به تجهیزات محدودتری عمل می کنند.

قبل از انجام موفقیت آمیز این آزمایش دانشمندان به مدت چهار ماه به طور آزمایشی از اشعه لیزر برای انتقال تصاویر ساده به فضا استفاده کرده بودند.

آنان در مورد سبب انتخاب تصویر مونالیزا گفتند: آشنا بودن بسیاری از مردم با این تصاویر و ظرائف و جزییاتی که در آن وجود داشت سبب انتخاب تابلوی یاد شده بوده، زیرا از این طریق کنترل نقاط ضعف و قوت سیستم انتقال لیزری اطلاعات هم به سادگی ممکن بود.

IT Iran
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.