موگرینی: عدم توافق با ایران فاجعه آمیز بود

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: عدم دستیابی به توافق هسته ای نتایج امنیتی فاجعه آمیزی برای منطقه در پی داشت.

فدریکا موگرینی در گفتگو با شبکه تلویزیونی العربیه در خصوص پیامدهای منطقه ای توافق هسته ای با ایران مدعی شد: توافق هسته ای پیش از هرچیز به منع گسترش تسلیحات هسته ای مربوط می شود. تمایل دارم بار دیگر به جهان عرب گوشزد کنم این توافق به تامین امنیت منطقه و در نتیجه تامین امنیت اروپا کمک می کند. زیرا اگر ایران توانایی دستیابی به سلاح هسته ای را داشته باشد به عنوان خطری برای همسایگان خود، اروپا و جهان محسوب می شود. از این رو این توافق امنیت بیشتری را به ارمغان می آورد.

وی افزود: چنانچه من و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران بالای سکو می رفتیم و اعلام می کردیم که مذاکرات بی نتیجه پایان یافته و توافقی حاصل نشده است در این صورت در سطح منطقه ای نتایج امنیتی این امر فاجعه آمیز می بود.

موگرینی خاطر نشان کرد: این توافق نشان می دهد سران ایران به دنبال گشایش صفحه جدیدی در همکاری با جامعه بین الملل هستند. توافق هسته ای در بر دارنده سیستم نظارتی دقیقی است و این امر حاکی از آن است که طرفین همچنان به یکدیگر اعتماد ندارند. من مطمئنم که حصول پیشرفت در اجرای توافق هسته ای به اعتماد سازی کمک خواهد کرد.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: تصور می کنم به سود ایران است که روابط سازنده با همسایگان خود در منطقه برقرار کنند. از این رو توافق هسته ای چشم اندازی برای بنای روابط جدید میان ایران و منطقه و ایران و جهان می گشاید. سرمایه گذاریی که ما به آن دست زده ایم در وهله نخست در زمینه امنیتی است که نتیجه فوری توافق هسته ای محسوب می شود. دیگر اینکه توافق هسته ای راه را برای اجرای ساز و کار جدیدی در منطقه ایجاد می کند.

وی ادامه داد: ما به شدت نیازمند آن هستیم که همه طرف ها برای حل و فصل بحران های سوریه، یمن و دیگر اوضاع دشواری که منطقه شاهد آن است همکاری کنند.

موگرینی در پاسخ به این سوال که آیا تصور می کنید ایرانی ها برای حل و فصل بحران های منطقه همچون سوریه و یمن نقش مثبتی ایفا کنند گفت:. من شاهد آن بودم که حسن روحانی رئیس جمهور و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران تماس هایی با برخی کشورهای حوزه خلیج(فارس) داشتند و تمایل خود را برای گشودن کانال های ارتباطی اعلام کردند.

با این حال باید توجه داشت که اوضاع یک روزه تغییر نخواهد کرد اما وقتی ما اجرای توافق هسته ای را آغاز کنیم و هنگامی که به اعتماد سازی مجدد بپردازیم ملت ایران به این نتیجه می رسد که ایجاد گشایش در برابر جامعه جهانی و کشورهای منطقه باعث بهبود وضعیت معیشتی آن ها خواهد شد و در نتیجه در آن ها تمایل به همکاری ایجاد خواهد کرد. البته این مساله پیش از همه چیز نیازمند تمایل سیاسی سران ایران است. و این راه است که می تواند در مورد آینده منطقه تا حدی امیدواری ایجاد کند.

وی تاکید کرد: دستیابی به توافق هسته ای نشان داد که اقدام چند جانبه و نزدیکی دیپلماتیک به نتیجه می انجامد و می تواند بحرانی را که ده ها به طول انجامیده حل و فصل کند. این مساله به حل و فصل دیگر بحران ها نیز کمک می کند.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان گفت: ایران با چندین کشور بحران زده همسایه است اما باید توجه داشت که هیچ کشوری نمی تواند خود همسایگانش را برگزیند همچنانکه یک شخص نمی تواند پدر و مادر و اقوام خود را انتخاب کند. ما باید به جای درگیری تلاش خود را در زمینه همکاری با یکدیگر بکار بگیریم. این مساله نیازمند مشارکت طرف های متعدد است. این همان پیامی است که اتحادیه اروپا تلاش می کند تا آن را به طرف های مختلف منطقه برساند. راه برای همکاری وجود دارد اما امروز آن راه باز نیست با این حال امیدواریم توافق هسته ای چارچوب منطقه ای جدیدی رقم بزند.

نوشته موگرینی: عدم توافق با ایران فاجعه آمیز بود اولین بار در اخبار روز ایران پدیدار شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.