موی ناسالم نشان دهنده عدم سلامت است؟

با فرارسیدن هفته سلامت، می خواهیم ارتباط بین سلامت موها و وضعیت سلامتی را تحت بررسی قرار دهیم و ببینیم که ریزش مو یا وجود شوره سر و یا هر عارضه دیگری که برای موها رخ می دهد با وضعیت سلامت فرد در ارتباط است. در برخی شرایط داروها می توانند علاوه بر جسم بر موی شما نیز تاثیر بگذارند و در چنین مواقعی تنها مراقبت بیشتر از پوست و مو توصیه می شود.

به گزارش گروه سلامت ممتازنیوز به نقل از خبرگزاری دانا (داناخبر)، در این مطلب با استفاده از این راهنمای تصویری با عوامل موثر در مشکلات رایجی از قبیل ریزش مو، شوره سر و یا طاسی و روش های درمانی آنها بیشتر آشنا می شویم:

شوره سر، سلامت شما را تهدید نمی کند

موی ناسالم نشان دهنده عدم سلامت است؟

شوره سر یک مشکل عفونی نیست، پس چگونه به آن مبتلا می‌شویم؟ علت بروز این مشکل دقیقا مشخص نیست ولی بر اساس یک تئوری رشد بیش از حد قارچ، یکی از عوامل بروز آن است. سایر فاکتورهای خطرناک شامل پوست چرب، استرس، چاقی، سرما، آب و هوای خشک و مبتلا بودن به اگزما یا پسوریازیس است. بر خلاف ظاهر آن و بروز خارش که اغلب درد سرساز است، شوره سر مضر نیست.

روش های درمان شوره سر

موی ناسالم نشان دهنده عدم سلامت است؟

جهت کاهش سلول‌های مرده پوست و بروز شوره استفاده روزانه از یک شامپوی ضد شوره لازم است. برای ۵ دقیقه شامپو را کف سر خود نگهدارید و سپس به خوبی بشویید. در صورتی که شامپوهای مختلف ضد شوره را امتحان کردید و نتیجه مطلوبی برای شما حاصل نشد با پزشک متخصص مشورت کنید.

شوره زردرنگ سر

موی ناسالم نشان دهنده عدم سلامت است؟

اگرشوره سر، به صورت چرب و زرد رنگ بود، ممکن است مبتلا به «درماتیت سبورئیک» باشید که نوعی بیماری پوستی التهابی است که مناطق دارای غدد چربی فراوان مثل پوست سر و صورت را درگیر می‌کند. از آنجایی که درماتیت سبورئیک در ارتباط با هورمونها، قارچ و بعضی مشکلات روحی است درمان مشابه شوره سر است ولی در موارد شدید تجویز استروئید و داروهای ضد قارچ نیز لازم است.

ریزش بیش از حد مو

موی ناسالم نشان دهنده عدم سلامت است؟

بیشتر متخصصان ریزش بیش از ۱۰۰ تار مو یا بیشتر را طبیعی می‌دانند. این ریزش زنگ خطری برای طاسی نیست، چرا که ۹۰درصد از ۱۰۰ هزار فولیکول موی شما تولید مو می‌کنند و ۱۰درصد باقی‌مانده در فاز تلوژن یا استراحت هستند و این موها پس از ۳ الی۲ ماه می‌ریزند و به وسیله موی جدید جایگزین می‌شنود و این چرخه رشد مو تکرار می‌شود. تلوژن افلوویوم(علل شایع ریزش مو) که پس از بروز شوک از جمله جراحی، زایمان، بعضی داروها، رژیم غذایی سخت، استرس شدید و مشکلات تیروئید به سیستم بدنی شما منجر به تغییر فاز مو به سمت فاز تلوژن می‌شود. حدودا ۲ ماه بعد شما شاهد ریزش و نازک شدن مو حالتی که به نام تلوژن افلوویوم معروف است، می‌شوید و در بیشتر موارد رویش مجدد موها رخ خواهد داد.

چه چیزی باعث جریان تلوژن(علل شایع ریزش مو) می شود؟

موی ناسالم نشان دهنده عدم سلامت است؟

ایجاد یک شوک به سیستم عصبی که می تواند ناشی از جراحی، زایمان، مصرف برخی داروها، رژیم غذایی، استرس شدید و مشکلات تیروئید به بدن باشد و می تواند مو را از حالت استراحت یا تلوژن خود خارج کند. پس از گذشت ۲ ماه شما ممکن است که شاهد ریزش و یا نازک شدن موهای خود باشید که به این وضعیت جریان تلوژن می گویند. در این دوره زمانی که موها را شانه می کنید و یا می شویید و یا دست به موهای خود می زندی، موهای زیادی در دستان شما پیدا می شود. در اغلب موارد موهای جدید شروع به رشد می کنند اما در موارد دیگر ممکن است که میزان ریزش بسیار بیشتر از رویش مو باشد، ریزش مو ممکن است که منجر به طاسی سر شود.

حمله به فولیکول های مو

موی ناسالم نشان دهنده عدم سلامت است؟

در یک بیماری حمله به فولیکول مو منجر به بروز ریزش موی سکه‌ای یا آلوپسی آره آتا می‌شود. در این بیماری سیستم ایمنی بدن به اشتباه به فولیکول مو حمله‌ور می‌شود و منجر به ریزش ناگهانی می شود. بیشتر بیماران یک تا دو منطقه ریزش دارند ولی در بعضی موارد کل موهای بدن درگیر می‌شود. ریزش موی سکه‌ای بیماری خطرناک و عفونی نیست ولی بروز آن منجر به اثرات روانی بر زندگی فرد می‌شود. البته بیماری ممکن است خودبه خود بهبود پیدا کند ولی متأسفانه امکان عود نیز وجود دارد.

علت ۹۰درصد ریزش موی مردانه ژن است

موی ناسالم نشان دهنده عدم سلامت است؟

عوامل وراثتی بیشتر توسط فامیل مادری انتقال پیدا می کند تا فامیل پدری. اگر تمایل دارید که آینده خودتان را ببینید کافی است که به وضعیت پدربزرگ مادری خود نگاهی بیاندازید. ریزش مو مردانه غالبا منجر به ریزش موها در ناحیه گیجگاه و سپس تاج سر می شود و وضعیتی شبیه نعل اسب در قسمت جلو و کناره های سر ایجاد می کند. داروهای کند کننده ریزش مو عبارتند از ماینوکسیدیل و فیناستراید.

ریزش موی زنانه 

موی ناسالم نشان دهنده عدم سلامت است؟

ریزش مو در زنان به شکل نازک شدگی موهای کل سر و در بیشتر موارد ناحیه تاج سر است. بر خلاف مردان، زنان به ندرت طاس می‌شوند. ریزش موها در زنان کندتر از مردان رخ می‌دهد. بر خلاف تصور عموم نه موی بلند و نه شامپو کردن مو باعث ریزش نمی‌شود. ماینوکسیدیل می‌تواند به رویش مو و جلوگیری از نازک شدن موها کمک کند.

تغذیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است 

موی ناسالم نشان دهنده عدم سلامت است؟

یک رژیم غذایی سخت در برخی موارد منجر به ریزش مو می‌شود. موها شما برای سالم ماندن به پروتئین و آهن نیاز دارند از طرفی امگا – ۳، روی(Zn) و ویتامین A نیز ضروری است ولی نه در حد خیلی زیاد. 

رژیم‌های غذایی خیلی کم کالری غالبا موارد ضروری کافی ندارkد و اگر این رویه ادامه پیدا کند، منجر به ریزش مو شود. 

برای داشتن موهای براق خوردن ماهی سالمون که غنی از امگا – ۳ است، اسفناج و هویج به دلیل دارا بودن ویتامین A، مغزی‌جات همچنین لبنیات کم چرب، سبزیجات و میوه‌جات پوست سر و موی شما را سالم نگه می‌دارد. 

در واقع مواد غذایی مناسب برای موی شما برای سلامتی قلب شما نیز خوب است.

سفید شدن زودرس موها ژنتیکی است 

موی ناسالم نشان دهنده عدم سلامت است؟

موها خاکستری همیشه ناشی از پیری نیست. اگر شما قبل از ۴۰ سالگی موها خاکستری پیدا کنید این شانس در فامیل شما نیز وجود دارد. موهای خاکستری نشانه اختلال در سلامتی نیست ولی در بیماری کم خونی،‌ مشکلات تیروئیدی، کمبود ویتامین B12 و ویتلیگو نیز سفید شدن زودرس موها، ممکن است رخ دهد.

ریزش مو ناشی از کشش و آسیب فولیکول مو است

موی ناسالم نشان دهنده عدم سلامت است؟

کشیده شدن شدید موها مثل بافت سفت، کش موی محکم و … می‌تواند باعث آسیب فولیکول مو و شکنندگی و ریزش مو شود. اکستنشن و گیره‌های محکم مو می‌تواند باعث بروز ریزش موی ناشی از کشش شود. در بین داروهایی که منجر به ریزش مو می‌شود می‌توان به داروهای ضد انعقاد، داروهای کاهش دهنده کلسترول، ضد افسردگی، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NAS IDS)، داروهای یائسگی، داروهای پیشگیری از بارداری و آنتی‌بیوتیک‌ها اشاره کرد. معمولا پس از قطع داروها ریزش مو برمی‌گردد.


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.