میشل سلیمان: روابط ما با دمشق به حاکمان سوریه بستگی ندارد

youm7-13.jpg

میشل سلیمان اعلام کرد: “ارتباط ویژه” با سوریه منوط به تیم سیاسی لبنان یا به کسی که در سوریه حکومت می‌کند، نیست. این اولین باری است که سلیمان سوریه و نظام حاکم در دمشق را از هم جدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه الوطن چاپ عربستان، میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان اظهار کرد: ارتباط میان لبنان و سوریه ارتباط تاریخی میان دو ملت و دو دولت است و باید موانعی که در مسیر روابط دو طرف وجود دارد برداشته شود و باید توافقنامه‌ها در جهت منافع دو کشور تغییر کنند و حاکمیت دو کشور تامین شود و همچنین ابهامات رفع شود.

وی ابراز امیدواری کرد که در اسرع وقت راه حل کاملی در این زمینه ارائه شود.

سلیمان از سوری‌ها خواست که مذاکره‌ای فراگیری را درباره قانون اساسی و قانون انتخابات انجام دهند.

وی در خصوص ریاست شورای وزیران خارجه عرب از سوی لبنان افزود: لبنان تصمیم دارد در خصوص بحران‌های منطقه بی‌طرف عمل کند چراکه این موضع به حل بحران‌های منطقه کمک می‌کند و ما برای هر راه حل سیاسی که از طریق اتحادیه عرب ارائه شود، آماده‌ایم.

از سوی دیگر، نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان دیدگاه‌هایی متناسب با نگرش‌های میشل سلیمان را در خصوص گسترش روابط لبنان با سوریه ارائه کرد.

وی همچنین تاکید کرد: تا زمانی که تلاش‌هایی از داخل خاک سوریه برای متشنج کردن اوضاع لبنان صورت می‌گیرد ما هرگز خود را جدا از آن نخواهیم دانست و اقدامات لازم را در این زمینه اتخاذ خواهیم کرد.

میقاتی افزود: ما از دخالت در امور داخلی سوریه خودداری خواهیم کرد، اما در صورت هر گونه بمباران از خاک این کشور به مناطق لبنان، نه تنها خود را جدا از این مساله نخواهیم دانست بلکه در این خصوص اعتراض خواهیم کرد.

نجیب میقاتی در خصوص درخواست گروه ۱۴ مارس مبنی بر اخراج سفیر سوریه از لبنان و لغو توافقنامه‌های لبنان و سوریه اظهار کرد: آیا سوریه در شرایط کنونی قادر به مذاکره در خصوص این مساله خواهد بود.

وی در ادامه گفت: هر چه قدر اعتراض‌ها در این زمینه بیشتر شود این موضوع تنها با درایت و احتیاط و بر اساس منافع لبنان حل خواهد شد. حتی اگر مخالفان امروز قدرت را در دست داشتند آنها نیز به این شکل عمل می‌کردند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.