مینی‌بوس‌های فرسوده در دست انداز نوسازی

جام جم آنلاین: کسی مینی‌بوس‌های فرسوده را نمی‌بیند، همان‌هایی که خیلی‌هایشان با عمری بالای ۲۰ سال نفس‌های آخرشان را می‌کشند.

همان ارابه‌های آهنی متحرکی که با دود سیاه سمی اگزوزشان هوای آلوده شهرمان را آلوده‌تر می‌کنند، همان‌هایی که خیلی‌هایشان آنقدر زهوار در رفته شده‌اند که وقتی به حرکت درمی‌آیند، دود و غبار از داخلشان به هوا بلند می‌شود، صندلی‌هایشان شکسته، شیشه‌هایشان به سختی بالا و پایین می‌رود و …

مینی‌بوس‌های قراضه و فرسوده‌ای که مسافرانشان اگر از سر ناچاری نبود، شاید حاضر نبودند تن به سفر اجباری با آنها بدهند.

مینی‌بوس‌های فرسوده‌ای که با وجود وضعیت اسفباری که از لحاظ ایمنی دارند، باز هم انتخاب اول خیلی از خانواده‌ها برای سرویس مدارس دانش‌آموزان هستند.

اما مالکان بیش از یکهزار مینی‌بوس فرسوده در این سال‌ها آنقدرها هم که به نظر می‌رسد بی‌خیال نبوده‌اند، خودشان می‌گویند اگر تسهیلات حمایتی در کار باشد، قطعا آنها هم از تعویض مینی‌بوس فرسوده‌شان با یک دستگاه مینی‌بوس نو استقبال می‌کنند، اما برخی مشکلات و سنگ‌اندازی‌ها، مالکان مینی‌بوس‌های فرسوده را برای نوسازی خودرویشان بی‌رغبت کرده است.

تسهیلات حمایتی که سازمان‌های مسوول برای نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده به مالکان آنها ارائه کرده‌اند چنگی به دل نمی‌زند و شاید به همین دلیل است که تاکنون از ۷۷ دستگاه مینی‌بوس فرسوده‌ای که در نوبت نوسازی قرار دارند، تنها ۱۰ دستگاه نوسازی شده‌اند.

اما مشکل فقط این نیست، آنهایی که مینی‌بوس‌های فرسوده‌شان را تحویل داده‌اند، حالا ماه‌هاست که همچنان در انتظار تحویل مینی‌بوس‌های نو مانده‌اند، این وضعیت را بگذارید در کنار خواب تازه‌ای که مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه می‌گوید شرکت‌های خودروساز برای مالکان مینی‌بوس‌های فرسوده برنامه‌هایی را تدارک دیده‌اند؛ خودروسازان تصمیم گرفته‌اند در سال جدید ۱۰ میلیون تومان قیمت خودروهایی را که قرار بود در ازای جایگزینی مینی‌بوس‌های فرسوده به صاحبان آنها تحویل داده شود، گران‌تر کنند‌!

هرچند پیمان سنندجی ابراز امیدواری کرده است با همکاری ستاد مدیریت سوخت و سازمان حفاظت محیط‌زیست مشکل این افزایش غیرمنتظره قیمت حل و فصل شود تا فشار کمتری به صاحبان مینی‌بوس‌های فرسوده‌ای که در طرح نوسازی شرکت کرده‌اند، وارد شود و همچنین روند خروج مینی‌بوس‌های فرسوده از چرخه حمل و نقل عمومی نیز شتاب بیشتری به خود بگیرد، اما مالکان مینی‌بوس‌های فرسوده مطمئن نیستند که آیا می‌توانند به این کاهش قیمت امیدوار باشند یا نه!

حالا در نخستین ماه‌های آغاز سال جدید و در شرایطی که وضعیت آلودگی هوای پایتخت برای چندمین روز متوالی در شرایط ناسالم قرار گرفته است و آخرین تصمیمات کارگروه آلودگی هوای تهران از ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده از ابتدای تیرماه در پایتخت حکایت دارد، چنین تصمیمات غیرمنطقی و ضربتی جز سنگ‌اندازی و مانع تراشی در روند نوسازی خودروهای فرسوده چه نتیجه‌ای می‌تواند داشته باشد؟ اقدامات و تصمیمات نسنجیده‌ای که حرکت قطار خروج خودروهای فرسوده و در راس آن نوسازی ناوگان حمل و نقل‌ عمومی را کندتر می‌کند.

پوران محمدی – گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.