مکالمه تلفنی که بلر پنهان می کند

واقعیت جنگ عراق چه بود؟ نبردی که در سال ۲۰۰۳ میلادی با اما و اگرهای فراوان آغاز شد همچنان هرزچندگاهی در سرخط اخبار قرار می گیرد. این بار گاردین در گزارشی تازه از افشای بخشی از مکالمه تلفنی تونی بلر نخست وزیر وقت بریتانیا با جورج بوش رئیس جمهوری وقت آمریکا در واپسین ساعات منتهی به حمله به عراق سخن می گوید. به گزارش این روزنامه انگلیسی این بار هم دولت ائتلافی در انگلیس سعی در مخفی نگاه داشتن محتوای این مکالمه دارد.
تاریخ این مکالمه تلفنی دو روز پس از گفتگوی تلویزیونی ژاکوب شیراک رئیس جمهوری وقت فرانسه بود که مخالفت خود با جنگ عراق را رسما اعلام کرده بود. به گفته منابع نزدیک به دولت انگلیس ، بحث سانسور کردن این مکالمه های تلفنی و عدم پخش آنها ظرف چند هفته آینده در کابینه دولت ائتلافی در لندن مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. بلر و رهبر فعلی حزب کارگر اد میلیبند دلایل مخالفت خود را با افشای این مکالمه تلفنی اعلام کرده اند. اگر دولت مخالفت خود را با انتشار این اسناد شفاهی اعلام کند در حقیقت سومین باری خواهد بود که از ماه ژانویه تا کنون جلوی ورود اطلاعات سیاسی به جامعه گرفته می شود. این در حالی است که دولت ائتلافی دیوید کامرون و نیک کلگ در ابتدای راه ادعا کرده بودند که شفاف ترین دولت تاریخ انگلیس را به مردم هدیه خواهند کرد.
گفته می شود که بوش و بلر در دوازدهمین روز از ماه مارس سال ۲۰۰۳ میلادی در خصوص حمله به عراق بدون اخذ مجوز از شورای امنیت سازمان ملل با هم گفتگو کرده اند. بلر در یکی از این مکالمه ها شیراک را مقصر عدم صدور قطعنامه دوم شورای امنیت خوانده بود.
قاضی جان انگل که ریاست این دادگاه اطلاعاتی در انگلیس را عهده دار است اعتقاد دارد که رهبران امریکا و انگلیس در بازه زمانی فوق ماجرای حمله به کشوری ثانی را بسیار ساده گرفته و در این خصوص تحقیقات لازم را به عمل نیاورده اند. جک استراو وزیر امور خارجه وقت بریتانیا با حضور در تحقیقاتی که به چیلکوت شهرت یافت تاکید کرد که در آن زمان شیراک به صراحت اعلام کرده بود که فرانسه را در جنگ عراق دخالت نخواهد داد و این تصمیمی است که دولت وی تبعات آن را نیز به جان خریده است.
این سخنان استراو در تناقض کامل با سخنان جان هولمز سفیر وقت بریتانیا در فرانسه است . وی با حضور در کمیته چیلکوت ادعا کرد که سخنان شیراک در آن بازه زمانی ایهام داشته است. به گفته این مقام انگلیسی یکی از تعابیر این است که شیراک به امریکا و انگلیس هشدار داده است که اگر فرصت کلافی را به بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل برای اتمام ماموریت در عراق ندهند، قطعنامه را وتو خواهد کرد.

ترجمه: سارا معصومی / ۵۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.