مکانیزم تازه فیلترینگ چگونه خواهد بود؟

۱۶ام بهمن ،

در گفت و گو با دبیر شورایعالی فضای مجازی:

فاوانیوز: یکی از مهمترین برنامه‌های شورا رفع مشکلات موجود در زمینه فیلترینگ پایگاه اینترنتیهای اینترنتی است در همین زمینه اجرای طرحی به نام هوشمندسازی فیلترینگ آغاز می‌شود.
 
دبیر شورایعالی فضای مجازی با تشریح سیاستها و برنامه‌های این شورا برای فیلترینگ گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های شورا رفع مشکلات موجود در زمینه فیلترینگ پایگاه اینترنتیهای اینترنتی است در همین زمینه اجرای طرحی به نام هوشمندسازی فیلترینگ آغاز می‌شود.

به گزارش فاوانیوز به نقل از افتانا؛ مهدی اخوان بهابادی در مورد برنامه های شورایعالی فضای مجازی درخصوص فیلترینگ پایگاه اینترنتیهای اینترنتی به سئوالات خبرنگاران مهر پاسخ گفت.

از زمانی که شورایعالی فضای مجازی با حکم رهبر معظم انقلاب تاسیس شده است یکی از مواردی که پیاپی از آن صحبت شده موضوع تغییر در اجرای روند فیلترینگ پایگاه اینترنتیهای اینترنتی بوده، در این زمینه چه برنامه هایی مدنظر است؟

یکی از دغدغه هایی که در خصوص موضوع فیلترینگ وجود دارد، مربوط به این است که بعضا اعتراضهایی را می شنویم که دسترسی به بعضی از پایگاه اینترنتیهایی که از نظر نظام می توانند مجاز تلقی شوند به سبب نحوه اعمال فنی فیلترینگ امکان پذیر نیست و برای حل این مشکل طرحی برای هوشمند سازی فیلترینگ کشور آغاز شده که امیدواریم به نتیجه برسد.

این روش چه تفاوتی با عملکرد سامانه فیلترینگ فعلی دارد؟

در حال حاضر فیلترینگی که در داخل کشور اعمال می‌شود فیلترینگ روی URL – آدرس- است که سعی می کنیم این فیلترینگ را هوشمند کنیم؛ روش فعلی فیلترینگ جزء روشهای مقدماتی و ابتدایی است و هرچقدر مکانیزم اصل وجود فیلترینگ داخل کشور ضروری و حتمی است و اگرچه انتقاداتی به این موضوع در اجرا وجود دارد اما اصل وجود فیلترینگ برای کشور لازم است و نمی توانیم اجازه دهیم که به هر نوع محتوایی مضر برای فرهنگ کشور بدون هیچ محدودیت دسترسی وجود داشته باشد
نرم افزار فیلترینگ از نظر فنی پیشرفته تر شود احتمال خطا و اشتباه در تصمیم گیری کمتر خواهد شد.

یعنی با اجرای سامانه فیلترینگ هوشمند حجم فیلترینگ از نظر کمی کمتر می‌شود؟

بله؛ براساس این طرح درصد خطای سامانه فیلترینگ کشور کاهش پیدا می‌کند؛ به عنوان مثال هم اکنون اگر داخل پایگاه اینترنتیی که دارای چندین صفحه است یک محتوای مجرمانه وجود داشته باشد با استفاده از نرم افزار فعلی فیلترینگ، ناگریز کل پایگاه اینترنتی فیلتر می‌شود اما اگر این هوشمند سازی اجرایی شود می توان تنها بخش مدنظر را فیلتر کرد و دسترسی به مابقی محتوای پایگاه اینترنتی امکان پذیر باشد؛ براین اساس این موضوع، سبب کاهش قابل توجه حجم فیلتر خواهد شد.

زمان کامل اجرای این پروژه چه موقع است و فکر می کنید چه زمانی کاربران دیگر مشکلی با نحوه فعلی فیلترشدن پایگاه اینترنتیهای اینترنتی نداشته باشند؟

اجرای کامل این پروژه زمان بر است اما آغاز کار از چند روز قبل آغاز شده و امیدواریم فاز مقدماتی آن در ۳ ماه آتی به بهره برداری برسد.

دیدگاه شما در مورد مقوله فیلترینگ پایگاه اینترنتیهای اینترنتی چیست و تا چه حد اجرای مسدودیت پایگاه اینترنتیهای اینترنتی را صحیح می دانید؟
اصل وجود فیلترینگ داخل کشور ضروری و حتمی است و اگرچه انتقاداتی به این موضوع در اجرا وجود دارد اما اصل وجود فیلترینگ برای کشور لازم است و نمی توانیم اجازه دهیم که به هر نوع محتوایی مضر برای فرهنگ کشور بدون هیچ محدودیت دسترسی وجود داشته باشد؛ هر کشوری از کیان خود صیانت می‌کند و این هم یکی از حوزه ها است.

با این وجود اگر کاربری اعتراضی به محدودیت و مسدودیت پایگاه اینترنتیهای اینترنتی داشته باشد راه حلی برای اعلام اعتراض وجود نخواهد داشت؟

اگر کاربری به مسدودیت پایگاه اینترنتیی اعتراضی داشته باشد یا باید از طرف حاکمیت به آن کاربر پاسخ داده شود که به این سبب این پایگاه اینترنتی فیلتر است و یا باید پایگاه اینترنتی مورد نظر رفع فیلتر شود؛ با اجرای این طرح تازه، از این پس شاهد این نخواهیم بود که فردی شکایت کند که به اشتباه پایگاه اینترنتیی فیلتر شده است و بدون اینکه پاسخی دریافت کند بسیار آرام از کنار این درخواست عبور کنیم؛ البته هم اکنون نیز سامانه ای برای این موضوع وجود دارد اما سرعت پاسخ دهی آن آنطور که مدنظر است نبوده و باید این موضوع ارتقا پیدا کند.

در این زمینه کاربران برای اعلام اعتراض خود باید به کجا مراجعه کنند؟

در چند روز آینده یک نقطه تماس معرفی می کنیم که کسانی که فکر می‌کنند به اشتباه پایگاه اینترنتیی فیلتر شده می توانند درخواست خود را از این طریق اعلام کنند و در زمان بسیار کوتاه پاسخ خود را بگیرند.

آیا نحوه سیاستگذاری

عضویت ۲۰ میلیون کاربر ایرانی در شبکه اجتماعی فیس بوک به هیچ وجه صحیح نیست و تعداد کاربران ایرانی داخل کشور که عضو شبکه اجتماعی فیس بوک می باشند بسیار بسیار کمتر از این تعداد است.

و اجرای فیلترینگ پایگاه اینترنتیهای اینترنتی در طرح هوشمندسازی فیلترینگ تغییر می یابد؟

در زمینه فیلترینگ پایگاه اینترنتیهای اینترنتی سیاستگذاری توسط شورای عالی فضای مجازی و تعیین مصداق فیلترینگ مانند قبل توسط کمیته تعیین مصادیق و اجرای آن توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام خواهد شد.

آیا آماری وجود دارد که چند درصد کاربران اینترنتی برای دور زدن سامانه فیلترینگ از ابزارهای فیلترشکن استفاده می کنند؟
به طور قطع تعداد کاربرانی که از فیلترشکن استفاده می‌کنند تعداد قابل توجهی نیست و براساس بررسی های صورت گرفته کمتر از ۱۰ درصد کاربران از فیلترشکن استفاده می‌کنند.

پس با این وجود آمارهایی که گفته می گردد نزدیک به ۲۰ میلیون ایرانی عضو شبکه فیس بوک می باشند را تایید نمی کنید؟
عضویت ۲۰ میلیون کاربر ایرانی در شبکه اجتماعی فیس بوک به هیچ وجه صحیح نیست و تعداد کاربران ایرانی داخل کشور که عضو شبکه اجتماعی فیس بوک می باشند بسیار بسیار کمتر از این تعداد است.

در همین حال پیش از این از طرف شما نقل قولهایی برای رفع محدودیت دسترسی به شبکه اجتماعی فیس بوک عنوان شد بود، آیا فیلترینگ فیس بوک برداشته می گردد؟
مسدودیت دسترسی به شبکه اجتماعی فیس بوک در کوتاه مدت به هیچ وجه برداشته نمی شود.

در بلند مدت چطور؟

رفع محدودیت فیس بوک در بلند مدت قابل بررسی است.

به طور کل ارزیابی شما از شبکه های اجتماعی چیست و برنامه ای برای ایجاد شبکه اجتماعی بومی ندارید؟

به شبکه های اجتماعی اعتقاد داریم و از شبکه های اجتماعی داخلی حمایت می کنیم و معتقدیم که شبکه های اجتماعی داخلی باید تقویت شوند چرا که با تقویت آنها مراجعه مردم به شبکه های اجتماعی خارج، کمتر می‌شود.

به عنوان آخرین سوال دربارهٔ بعضی خبرها و آمارهایی که در مورد استفاده کاربران ایرانی از پایگاه اینترنتیهای مستهجن و کلید واژه های غیرمجاز در اینترنت مطرح می گردد نظرتان چیست؟

ما به هیچ وجه این آمار را تایید نمی کنیم چرا که اطلاعاتی که راجع به کاربران ایرانی منتشر می‌شود توسط دستگاهها و شرکتهای خارجی کاملا مغرضانه است و طبق آماری که در دست است حتی اشخاصی که از فیلترشکن استفاده می‌کنند و سامانه فیلترینگ را دور می زنند هدف اصلی شان دسترسی به پایگاه اینترنتیهای مستهجن نیست.

منبع: خبرگزاری مهر
 

فاوا نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.