مکانیسم ثبات اروپا چگونه عمل می کند؟

روز دوشنبه در نشست وزرای اقتصاد ناحیۀ یورو در لوکوزامبورگ قرار بر این شد مکانیسم ثبات اروپا از روز جمعه ۱۲ اکتبر با واریز ۱۲ میلیارد یورو وارد فاز اجرایی شود.
مکانیسم ثبات اروپا چیست؟
مکانیسم ثبات اروپا نوعی صندوق بین المللی پول اما در نسخۀ اروپایی است. این مکانیسم ابزار همبستگی مالی برای نجات کشورهاست که اجازه دارد در صورت نیاز وارد بازارهای مالی شده و حتی به نجات دولتهای ناحیۀ یورو که در معرض تهدید ورشکستگی قرار دارند، بیاید؛ البته به شرط آنکه کشورهای مورد نظر قوانین و مقررات مربوط به بستۀ بودجه ای را رعایت کند. مکانیسم ثبات اروپا می تواند زمانی که نرخ بهرۀ یک دولت غیرقابل تحمل شد و ثبات مالی ناحیۀ یورو را در معرض تهدید قرار داد، وارد عمل شود. این مکانیسم از سوی ۱۷ عضو ناحیۀ یورو مورد تصویب قرار گرفته و قرار است در چهارچوب اتحادیه اروپا نیز مورد بررسی قرار گیرد.
ابزارهای مالی مکانیسم ثبات اروپا کدامند؟
ظرفیت های وام مکانیسم ثبات اروپا تا سال ۲۰۲۴ قرار است به ۵۰۰ میلیارد یورو برسد. با اضافه کردن مبالغ استفاده نشدۀ صندوق ثبات مالی اروپا(۲۰۰ میلیارد یورو) توان مالی مکانیسم ثبات اروپا قرار است به ۷۰۰ میلیارد یورو افزایش یابد(یعنی معادل صندوق بین المللی پول).
سرمایۀ مکانیسم ثبات اروپا عبارت است: از ۸۰ میلیارد یورو سرمایۀ خالص که توسط کشورها تا سال ۲۰۲۴ تأمین خواهد شد به اضافۀ ۶۲۰ میلیارد یورو سرمایۀ فراخوان(یعنی وام هایی که براساس نیاز بازار) خواهد بود. سرمایۀ خالص مکانیسم ثبات اروپا نزدیک به ۱۵% از وام را تشکیل می دهد. در سال ۲۰۱۲ با توجه به ورود سرمایۀ ۳۲ میلیارد یورویی، توان مکانیسم ثبات اروپا تنها در حد ۲۰۰ میلیارد یورو بود. اما با این تمهیدات و با کمک کشورها توان مکانیسم ثبات اروپا می تواند افزایش یابد.
توان مکانیسم ثبات اروپا چیست؟
مکانیسم ثبات اروپا می تواند به ۴ شکل وارد عمل شود: تزریق سرمایه به دولتی که نمی تواند در بازار سرمایه گذاری کند، خرید بدهی های یک دولت در بازارهای اولیه و ثانویه، تزریق مجدد سرمایه به بانکها از طریق وام و یا به دولتها، اختصاص اعتبار منعطف و یا در نظرگرفتن تدابیری که فعالیت و بازیگری دولتها در بازارها را تضمین می کند.
تکلیف صندوق ثبات مالی اروپا چه می شود؟
مکانیسم ثبات اروپا قرار است جانشین صندوق ثبات مالی اروپا شود اما در واقع دو مکانیسم به موازات یکدیگر فعالیت خواهند داشت. صندوق ثبات مالی اروپا فعالیت های خود را از طریق برنامه های اعطای وام به یونان، ایرلند و پرتغال دنبال می کند. این صندوق دیگر نمی تواند وارد برنامۀ جدید کمک مالی بعد از ژوئیۀ ۲۰۲۴ شود، اما همچنان به حیات خود ادامه خواهد داد تا اینکه دولتها قروض خود را به آن بپردازند.
سهم فرانسه در این صندوق چقدر است؟
پارلمان فرانسه حضور در مکانیسم ثبات اروپا را تا مبلغ ۱۴۰ میلیارد یورو تصویب کرده است.
مکانیسم از چه زمانی فعالیت خود را آغاز می کند؟
روند اجرای مکانیسم کمی سنگین است و بین ۳ تا ۴ هفته بین تقاضا و ارسال کمک طول می کشد. درخواست دولت از طریق نمایندۀ کشور مورد نظر در گروه اروپا مطرح می شود. بانک مرکزی اروپا و کمیسیون اروپا میزان ریسک سرمایه گذاری برای منطقه یورو را با کمک صندوق بین الملل مورد بررسی قرار می دهند و با هم وارد مذاکره می شوند و شرایط کمک را اعلام می کنند. کمیسیون و بانک مرکزی اروپا و صندوق بین المللی پول بر روند اجرای شروط در کشور مورد نظر نظارت می کنند. در آلمان قرار است که این روند در پارلمان مورد بررسی قرار گیرد.
اینفوگرافیک ذیل کارکرد مکانیسم ثبات اروپا را به تصویر کشیده است:

فیگارو/۸ اکتبر ۲۰۱۲
ترجمه: زهرا خدایی

۳۱۲۶۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.