مکان یابی راکتور هسته ای فارس تا ۳ ماه آینده

۲۱فروردین۱۳،

رییس سازمان انرژی اتمی کشور: تا سه ماه آینده راکتور هسته ای استان فارس مکان یابی می گردد .

به گزارش بولتن نیوز به نقل از واحد مرکزی خبر، آقای عباسی امروز در شیراز افزود : با ۶ ماه  همکاری استانداری فارس و سازمان انرژی اتمی کشور ، طراحی راکتور تحقیقاتی این استان به پایان رسیده است و کارشناسان این سازمان در حال مکان یابی  برای  ساخت این راکتور می باشند .

وی نزدیکی به فرودگاه بین المللی، تامین منابع آب و اوضاع مناسب از لحاظ زمین شناسی از جمله دوری از گسل ها را از عوامل مهم برای مکان یابی این راکتور اعلام  کرد .

رییس سازمان انرژی اتمی کشور گفت : اعتبار ساخت این راکتور از منابع ملی تامین می گردد و در صورت تامین اعتبار پیش بینی می گردد که در سه تا پنج سال آینده به بهره برداری برسد .

به گفته عباسی، راکتور تحقیقاتی فارس از نوع استخری با توان ۱۰ مگاوات است که با راه اندازی آن استان فارس هم به جمع تولید کنندگان رادیو دارو ها می پیوندد .

رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: دانش ساخت راکتورهای استخری در کشور بومی شده است و همه تجهیزات ساخت این راکتور از جمله ساخت جرثقیل قطبی ، تجهیزات بتن ریزی ،  طراحی و ساخت اتاق کنترل در داخل کشور موجود است و هیچگونه احتیاجی به  دیگر کشورها  نداریم .

وی تصریح کرد : سوخت این راکتور تحقیقاتی هم از سوخت های تولید شده در داخل تامین می گردد .

 

آزمایش ۸۰ رقم بذر با فناوری هسته ای در استان فارس

 

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: ۸۰  رقم  بذر  با  فناوری  هسته ای  در استان فارس آزمایش  شد .

فریدون عباسی افزود : این بذرهای اصلاح شده در سازمان انرژی اتمی در اوضاع  آب و هوایی استان فارس آزمایش و متناسب با نیاز این استان رقم های تازهی تولید می گردد و استان فارس به عنوان قطب کشاورزی کشور در استفاده از کشاورزی هسته ای  پیشتاز است .

عباسی افزود : سیاست ما ترویج کشاورزی هسته ای و تولید نمونه های مقاوم در برابر خشکی و شوری است و تلاش می کنیم همانند

کشور های توسعه یافته با استفاده از این روش و فناوری  و  زمین های دیم موجود  در کشور ، تا ۲ و نیم  برابر تولیدات کشاورزی  را افزایش دهیم .

فناوری هسته ای با ایجاد متاسیون در نهال ها و ارقام  مختلف بذرها ، سبب اصلاح آن متناسب  با شرایط مورد نظر محققان می گردد .
 
 
 


– برگزیده
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.