مکمل‌‌های ویتامین D وکلسیم با دوز پایین سودی برای زنان یائسه ندارند

مکمل ویتامین دی با دوز کمتر از ۴۰۰ واحد و کلسیم کمتر از هزار میلی گرم در روز تاثیر کمی بر پیشگیری از شکستگی‌ها دارند. اما همین میزان داروها با افزایش اندک خطر بروز برخی از عوارض جانبی مانند سنگ‌های کلیوی همراه هستند.

محققان امریکایی دریافتند: مصرف مکمل‌های ویتامین دی و کلسیم با دوز پایین سود چندانی برای زنان در سنین یائسگی ندارد.

به گزارش ایسنا، محققان بر اساس یافته‌های حاصل از تحقیق انجام شده اظهار کردند: زنان پس از سن یائسگی نباید از مکمل‌های ویتامین دی و کلسیم با دوز پایین برای جلوگیری از شکستگی استفاده کنند؛ چرا که این مکمل‌ها نه تنها تاثیر مثبت بسیار اندکی دارند، بلکه خطر بروز عوارض جانبی را نیز اندکی افزایش می‌دهند.

بنابر نتایج تحقیق پژوهشگران موسسه USPSTF در امریکا که بر روی مسائل پیشگیری کار می‌کنند، مکمل ویتامین دی با دوز کمتر از ۴۰۰ واحد و کلسیم کمتر از هزار میلی گرم در روز تاثیر کمی بر پیشگیری از شکستگی‌ها دارند. اما همین میزان داروها با افزایش اندک خطر بروز برخی از عوارض جانبی مانند سنگ‌های کلیوی همراه هستند.

بر اساس این تحقیق، دستورالعمل‌های کنونی با توجه به تاثیر اندک مصرف مکمل‌های ویتامین دی و کلسیم در پیشگیری از شکستگی استخوان‌ها، مصرف این مکمل‌ها را توصیه می‌کنند، اما به نظر می‌رسد با در نظر گرفتن عوارض جانبی این داروها سود مشخصی در مصرف آن‌ها نباشد.

این محققان معتقدند تحقیقات بیشتری در مورد تاثیر دوزهای بیشتر این مکمل‌ها نیاز است.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.