مکمل ها به صورت مستقل در کنترل فشار خون جایگاهی ندارند

فروردین ۱۴۰۳

جایگاه مکمل ها در کنترل فشار خون فقط کمکی و در کنار درمان دارویی است و به صورت مستقل در درمان فشار خون بالا جایگاهی ندارند.

دکتر سیمین دشتی متخصص فارماکوتراپی در گفتگو با خبرنگارعلمی باشگاه خبرنگاران افزود: مکمل های غذایی ممکن است شامل ویتامین ها ،املاح، گیاهان دارویی ،مواد معدنی، اسیدهای آمینه بافت یامتابولینهای ارگان یا عصاره های آنها باشد.

وی گفت: باید توجه داشت که مکمل های غذایی و گیاهی توسط سازمان غذا و داروی امریکا به عنوان غذا در نظر گرفته می شوند و تست ها کارایی و ایمنی آنها با دقت داروها انجام نمی شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: در اکثر جوامع تصور بر این است که گیاهان دارویی و مکمل ها کاملا بی ضرر بوده و در عین حال اثرات درمانی متعددی دارند و این گمان منجر به گسترش روز افزون استفاده از این فراورده ها در کشورهای مختلف گردیده است در حالی که مکمل ها می توانند پتانسیل بالایی از عوارض یا تداخلات دارویی را دارا باشند.

این متخصص فارماکوتراپی عنوان کرد: آنچه مسلم است جایگاه مکمل ها در کنترل فشار خون فقط کمکی و در کنار درمان دارویی است و به صورت مستقل هیچ یک از این مکمل ها نشان داده نشده است که روی تبعات فشار خون مانند انفارکتوس و نارسایی کلیوی تاثیر داشته باشند./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.