مگس‌پران عارضه‌ ای که درمان ندارد

۲۵اردیبهشت،

متاسفانه بسیار از بیماران نمی‌توانند مشکل خود را بپذیرند و این سبب می‌شود دچار مسائل روحی ‌شوند، چون ناگهان می‌بینند چیزی از جلوی چشمشان رد می‌شود و بعضی اشخاص مدام احساس می‌کنند جلوی چشمانشان پشه رد می‌شود و با دست مدام سعی می‌کنند پشه را دور کنند.

به گزارش مجله شبانهممتازنیوز،  مدام چیزی جلوی چشمت حرکت می‌کند و احساس عجیبی پیدا می‌کنی، کلافه و عصبی می‌شوی. بعضی وقت‌ها مردم فکر می‌کنند، توهم داری بخصوص وقتی سعی می‌کنی پشه‌ای را که نیست از جلوی صورتت کنار بزنی! اینها گلایه بسیار از بیماران دچار مگس‌پران چشمی است که به امید درمان از این مطب به مطب چشم‌پزشک دیگر می‌روند در حالی که ،بیماران باید با این مشکل کنار بیایند و نگران نباشند چون در دیدشان اختلال ایجاد نمی‌کند و درمانی هم ندارد.

مگس‌پران در سنین بالا شایع است

شاید با خواندن چند سطر بالا حالا به این فکر افتاده باشید چرا بعضی اشخاص دچار مگس‌پران چشمی می‌شوند. دکتر زارعی ابیانه در گفت‌وگو با جام‌جم در مورد سبب ابتلا به مگس‌پران یا «فلوتر» توضیح می‌دهد: در چشم انسان مایعی به نام زجاجیه وجود دارد که شفاف است و قوام و شکل خاصی دارد.

با افزایش سن، قوام این مایع تغییر و حالت آبکی پیدا می‌کند و سبب می‌شود وقتی بیمار چشمش را حرکت می‌دهد، اجسامی به صورت تار یا دسته مو، دایره‌ای که می‌چرخد یا مگس یا پشه‌ای را حس کند که از جلوی چشمش رد می‌شود.

این عارضه به غیر از اشخاص مسن، مبتلایان به بیماری‌های متابولیک مانند دیابت و فشار خون و اشخاصی را که چشمشان دچار آسیب شده است یا نزدیک‌بین می باشند نیز درگیر می‌کند. معمولا آغاز آن از دهه ۴ و ۵ زندگی به بعد و ممکن است ارث در آن دخیل باشد، ولی مطالعه‌ای که نشان دهد در نژاد خاصی بیشتر دیده می‌شود، وجود ندارد.

مگس‌پران درمان دارد؟

معمولا مگس‌پران چشمی تغییری در وضع بینایی فرد ایجاد نمی‌کند بنابراین برای درمان آن به هیچ اقدام خاصی نیاز نیست، ولی گاهی تغییر قوام مایع زجاجیه روی شبکیه اثر می‌گذارد و سبب ایجاد کشش‌ در آن می‌شود. در این حالت بیمار مدام حس می‌کند نوری در چشمانش خاموش و روشن می‌شود که اصطلاحا به آن فلاشینگ می‌گویند.

این حالت نشان می‌دهد شبکیه تحت فشار است و بیمار حتما باید بررسی شود و بر حسب مشکل شبکیه برای درمان او اقدام‌هایی مانند لیزر یا جراحی انجام می‌شود.

مگس‌پران چشمی هیچ درمانی ندارد و تنها کاری که بیمار باید انجام دهد مراجعه برای معاینه‌های دوره‌ای، پیگیری و سعی برای کنار آمدن با این مشکل است چون به مرور زمان احتمال دارد برطرف شود.

چرا دیابتی‌ها و فشار خونی‌ها در معرض خطرند؟

دربیماران دیابتی و کسانی که فشار خون دارند زمینه خونریزی خفیف چشمی بسیار است که روی زجاجیه تاثیر می‌گذارد و سبب بروز مگس‌پران چشمی می‌شود و حتی ممکن است تغییراتی روی شبکیه آنها ایجاد ‌کند. حتی احتمال بروز مشکل جدا شدن زجاجیه از شبکیه در اشخاص دیابتی بیشتر است.

ضربه هم از طرفی به سبب تغییر در بافت و زجاجیه چشم و از سوی دیگر به سبب احتمال بروز خونریزی در چشم می‌تواند سبب بروز این مشکل شود. در اشخاص مسن هم همان‌طور که اجزای بدنشان تحت تاثیر افزایش سن قرار می‌گیرد، چشمانشان با افزایش سن دچار تغییر می‌شود و ابتلای آنها به مگس‌پران چشم شایع است.

مشکل نزدیک‌بین‌ها هم راه‌حل ندارد

فضای زجاجیه چشم نزدیک‌بین‌ها حجیم‌تر است و مایع زجاجیه چشمشان زودتر تغییر می‌کند، به همین سبب بیشتر اشخاص نزدیک‌بین دچار مگس‌پران‌ می باشند و ممکن است مشکل‌شان با گذشت زمان حادتر هم بشود.

برای اصلاح نزدیک‌بینی با لیزر، تغییراتی روی قرنیه انجام می‌شود، ولی مگس‌پران به سبب بروز اشکال در قسمت زجاجیه بروز می‌کند، بنابراین حتی درمان نزدیک‌بینی هم نمی‌تواند سبب درمان مگس‌پران چشمشان شود. علاوه بر این افزایش قطر ایجاد شده در کره چشم نزدیک‌بین‌ها قابل تغییر نیست.

مگس‌پران آزار‌دهنده

مگس‌پران چشمی به هر حال آزاردهنده است و این‌که شخص مبتلا مدام حس کند چیزی از جلوی چشمش رد می‌شود، ممکن است او را کلافه کند. متاسفانه بسیار از بیماران نمی‌توانند مشکل خود را بپذیرند  و این سبب می‌شود دچار مسائل روحی ‌شوند، چون ناگهان می‌بینند چیزی از جلوی چشمشان رد می‌شود و بعضی اشخاص مدام احساس می‌کنند جلوی چشمانشان پشه رد می‌شود و با دست مدام سعی می‌کنند پشه را دور کنند.

ولی متاسفانه مثل بسیار از چیزهای دیگری که در زندگی وجود دارد و مجبور هستیم با آن بسازیم، باید با این مشکل کنار آمد تا کم‌کم به آن عادت کنیم و برایمان عادی ‌شود و کمتر آزارمان دهد.

خانم‌ها و آقایان به یک نسبت در معرض خطرند

این عارضه هم در آقایان و هم در خانم‌ها به یک نسبت شایع است و دیده می‌شود، ولی به نقل از این چشم‌پزشک، از آنجا که مردان بیشتر در معرض ضربه و آسیب به چشم می باشند، شیوع مگس‌پران به سبب ضربه در آنها بیشتر است. بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت و فشارخون هم در هر دو جنس می‌تواند عامل ابتلا باشد چون هر دو جنس را گرفتار می‌کند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.